אחרי שזכו בשלל פרסים בארץ, בתוכם פרס ישראל, ארגון "יד שרה" מחפש בימים אלו אפיקי פעילות חדשים - גם מחוץ לגבולות ארץ הקודש.

מאיר הנדלסמן, מנהל המחלקה לשיתופי פעולה בינלאומיים ב"יד שרה", נפגש בוושינגטון עם נציגים בכירים מהבנק העולמי על מנת לבדוק אפשרויות סיוע ומימון בפתיחת סניפים ומרכזי שירות דומים לשל יד שרה ברחבי העולם.

"הפגישה עם ראשי הבנק העולמי היתה חשובה מאוד. הם התרשמו מיד שרה, ובהחלט מעוניינים לבדוק אפשרויות סיוע בחלק מהמדינות. אלו היו פגישות ראשוניות עם נציגי הבנק העולמי ובוודאי יהיו להן המשך", אמר הנדלסמן בסיום הפגישות.

לא משקיעים כספים בחו"ל

הרקע לפעילות העולמית של "יד שרה" החל כבר בחודשים האחרונים, כשנציגים בכירים ממערכות הבריאות והרווחה מרחבי העולם, ערכו סיורים ב"יד שרה", התרשמו מפעילות המתנדבים, ובעקבות כך החליט להקים מודל דומה במדינותיהם.

בארגון מעריכים כי הסיבה להתעניינות הגוברת בשירותי "יד שרה" היא, בין השאר, העלייה בתוחלת החיים והצורך להיערך ולתכנן מתן שירותים הולמים לאוכלוסייה מבוגרת או מוגבלת מבחינה פיזית - ההולכת וגדלה.

כפי הנראה, נציגי המדינות רואים בשירותי "יד שרה", המאפשרים לאנשים המתמודדים עם קשיים תפקודיים המשך חיים בבית, מודל אותו ניתן ליישם גם במדינותיהם והם מחפשים מקורות מימון לשם כך. בין המדינות המבקשות להעתיק את מודל יד שרה: פולין, תורכיה, רומניה, הודו, פנמה, אל סלוודור ואנגולה. גם בירדן מבקשים לפתוח סניף ולשם כך אף נפגש הנדלסמן עם הנסיך הירדני פיראס ראאד במהלך ביקורו בוושינגטון.

עם זאת מדגישים ביד שרה כי על אף שהארגון רואה חשיבות מרובה בסיוע להקמת מודלים ברחבי העולם, הם מקפידים שלא להשקיע מכספי הארגון בפעילות זו. "פעילות יד שרה מתאפשרת בעזרת תרומות והן מיועדות רק לפעילות בארץ. כל עזרה וסיוע לגורמי חוץ ממומן מתקציב אותן מדינות או מתרומות ייעודיות למטרה זו", אומרים בארגון.

"יד שרה" - סניף אנגולה

למעשה, כבר במהלך העשור האחרון סייעה "יד שרה" בהקמת סניפי השאלה ושירותים נוספים ברחבי העולם. "יד שרה" הדריכה וסייעה לגוינט להקים עשרות סניפי השאלה ובתי מלאכה ברחבי בריה"מ לשעבר. באנגולה הוקם מחסן ובית מלאכה, בדרום אפריקה נפתחו סניפי השאלת ציוד על בסיס מודל יד שרה ובדרום קוריאה נערך סדנת הדרכה להתנדבות.

בעקבות צעדים אלה אף הוכר "יד שרה" כגוף מייעץ למועצה הכלכלית-חברתית של האו"ם (ECOSOC), המעמד הגבוה ביותר אליו יכול להגיע ארגון לא ממשלתי, ברמה העולמית. לפני כשנה אף ביקר בסניף "יד שרה" באן קי-מון, מזכ"ל האו"ם.