החודשיים שבין ל"ג בעומר לי"ז בתמוז נחשבים לתקופת השיא של החתונות. בין כל ההכנות המרובות לאירוע עצמו ולחיים המשותפים שאחר כך, ישנו תחום אחד שלעיתים קצת מוזנח - הדרכת החתנים.

"הנושא של הדרכת כלות לקראת החתונה תפסה תאוצה מאוד רצינית בכל רחבי הציבור שלנו, וכיום ברור כמעט לכל בת, ולא משנה מה הרמה הדתית שלה, שהיא תלך להדרכת כלות", אומר הרב אוהד תירוש ראש מכון "בנין שלם", המתעסק כבר שנים רבות בתחום הדרכת כלות וחתנים, "לעומת זאת אצל בנים זה הרבה פחות נפוץ. יש אמנם את מי שיש להם קשר עם הישיבה בה הם לומדים או למדו בעבר שאז הם בד"כ לומדים בישיבה, אבל בקרב קהל מאוד רחב מהחברה שלנו של מי שאינם בוגרי ישיבות, או כבר לא בקשר עם הישיבה בה למדו, זה הרבה פחות ידוע ומקובל".

ואכן, בעוד אצל בנות מהציבור הדתי לאומי נדיר למצוא מי שלא הלכה מיוזמתה להדרכה, אצל הבנים מדובר במציאות די שכיחה. אמנם גם על פי הוראות הרבנות כל אישה חייבת לעבור הדרכה לפני חתונתה, בעוד על גברים אין חיוב דומה, אך כמעט כל בנות המגזר בוחרות ללכת להדרכה פרטית, זאת על אף העובדה שהדרכות אלו ארוכות הרבה יותר, וברוב המקרים אף נעשות בתשלום.

"התובנה הבסיסית היא שטהרת המשפחה קשורה לגופה של האישה ולכן היא צריכה את זה, כשלמיטב ידיעתי, כל נושא הדרכת חתנים הוא די צעיר" מנסה הרב אלישיב קנוהל להסביר את הדברים. "עד לפני ארבעים שנה אף אחד לא חשב שיש הדרכת חתנים, כשגם בעולם הישיבות של פעם זה בקושי היה ידוע וקיים, ודאי לא בצורה בה זה קיים כיום".

למרות זאת, פתחו לא מזמן הרב קנוהל וצוהר את "טובים השניים" יחד מדרשת "נשמת" וארגון "צוהר", יוזמה שהתעוררה, לדבריהם, מתוך ההבנה כי בעולם משתנה ומתחדש הזוגות הצעירים הדתיים זקוקים להדרכה אחרת, חדשה ורלוונטית. "האמירה שלנו לחתנים היא בעצם שהרי בסה"כ הם שואפים לבנות קשר של שוויון ושותפות, ובאופן טבעי במקרה ותהיה לה שאלה אשתך לא תפנה לאמא שלה לעצה אלא אליך, אז בוא ללמוד על מה מדובר, כי איך תוכל לעזור לה אם אתה לא מבין. אז אמנם זה משהו שמתרחש בגוף של אשתך ולא שלך, אבל זה חלק מהחיים המשותפים שלכם".

לא רק הלכה

אחד המיתוסים שכנראה צריך לנפץ הוא שהדרכת החתנים מורכבת נטו של הלכות טהרת המשפחה. על אף שנושא זה מהווה חלק מרכזי, הוא בהחלט לא תופס את כל הבמה, ולעיתים אפילו לא את רובה. "ברור לי שההדרכה התחילה מהצד ההלכתי, אבל עם הזמן ראינו שיש גם קשיים בזוגיות ולא רק בטהרת המשפחה", מספר הרב קנוהל, "אז אמרנו שתוך כדי ההדרכה ההלכתית נדבר גם על איך לבנות בית ומה שקשור לזוגיות. אחר כך התברר ששיש גם בעיה שגם לא יודעים איך חיים חיי אישות, וגם שם עלו וצצו המון קשיים אז גם זה נוסף, כך שלמעשה נוצרה הדרכה שמשלבת את שלושת הנושאים".

"אם בלימוד ההלכה עוד אפשר לומר שזה שייך יותר לאישה והיא זו שצריכה ללמוד, הרי שבתחומים האחרים לא אמור להיות הבדל בין", ממשיך הרב תירוש את הדברים. "למעשה, האישה שמטבעה יותר שיתופית והפתיחות הנפשית שלה יותר גבוהה, לעומת הגבר שיותר צריך יותר ללמוד את הצד של הקשר הנפשי. חלק מהגברים פתוחים ורגישים אבל יש פער בין הרצון והיכולת להיפתח לבין בניית קשר זוגי חזק. הפרדוקס הוא שדווקא הגברים שצריכים יותר את הלימוד הזה, הם אלו שיותר סגורים ונמנעים מלעשות את זה".

יש לך הסבר להימנעות הזו של לא מעט גברים מהדרכת חתנים?

"חלקם בודאי חושבים שהם כבר יודעים הכל, והם הרי פגשו והכירו בנות בתנועת הנוער או בכל מקום אחר, אבל הם לא יודעים שעד שאתה לא חי את זה 24 שעות ביממה אתה לא מבין את עומק העבודה שהזוגיות דורשת. הם בטוחים שרק מי שיש לו בעיות הולך ללמוד זוגיות, ובכלל מה כבר יש ללמוד?, אלא שהחיים בעולם המודרני מורכבים פי אלף ממה שהם היו פעם ויש דברים שחייבים ללמוד אותם.

בתחום של חיי אישות יש עוד פרדוקס מעניין, שעל אף המתירנות המאוד גדולה עם כל זה שהיום יש חשיפה לדברים לא צנועים יותר מאי פעם, אנחנו נתקלים בשתי תופעות הפוכות. הראשונה היא בורות במושגים בסיסיים, בורות ברמה שאתה לא מאמין שהיא קיימת בעולם כל כך מתירני, ועובדה שהיא קיימת. הנושא השני הוא אי הבנה שנובעת מהיכרות לא נכונה עם עולם האישות, אי הבנה במתמקדת בחוסר רגישות לצד השני. כמי שמתעסקים גם בזוגיות לאחר החתונה אנחנו פוגשים המון בעיות שאפשר היה למנוע אותם לו רק היתה הדרכה טובה".

לחסוך הרבה בעיות

השם של מכון פוע"ה הולך לפניו כמי שמתמחה במתן ייעוץ, הכוונה וסיוע לזוגות להם בעיות בגניקולוגיה ופוריות בשילוב רפואה והלכה, כולל אפשרות התייעצות גם כאן בכיפה.

לכן, מעניין היה לגלות שגם שם החלו להתעסק בתחום הדרכת החתנים. "לפו"עה מגיעות שאלות בכל התחומים, ומה שקרה הוא שמתוך השאלות ראינו שיש הרבה דברים שאם מישהו היה אומרים קודם לאותם זוגות, הוא היה יכול לחסוך מהם הרבה בעיות", מסביר הרב אליהו האיתן מהמכון. "ממילא עלה הרעיון שבמקום לטפל בכל זוג באופן פרטני, נפתח קורס למדריכי חתנים שבו נעביר את כל הידע והניסיון שהצטבר במכון".

לרב האיתן יש לא מעט דוגמאות למקרים וסיפורים של בעיות שהיו יכולות להיחסך, אלא שמטעמי צניעות, כמו גם צנעת הפרט, הוא מעדיף שלא לפרט. "אני לא מעוניין להרחיב, אבל אני כן יכול לומר ממש בזמן האחרון ישב אצלנו זוג שסבל במשך כמה שנים מבעיות פוריות, ולאחר שיחה מאוד ארוכה התברר שמדובר בבעיה מאוד בסיסית וקלה לטיפול, אלא שהזוג אף פעם לא חשב שניתן לטפל בזה. זו אולי היתה דוגמא קצת קיצונית, אבל מצד שני היא לא כל כך נדירה.

צריך לזכור שבניגוד להרבה תחומים אחרים בהם אנשים משתפים ומספרים או שהסביבה יכולה לראות, הרי שבתחום הזה זה לא קיים. לדוגמא, אם אדם חושב בטעות שבשבת מותר לעשות משהו בצורה מסוימת, הרי שמאוד מצוי שחבר או קרוב משפחה יראה את זה ויתקן אותו. לעומת זאת כאן, לא משתפים אפילו אנשים מאוד קרובים. גם אם מחליטים ללכת לרופא, לא תמיד הרופאים מצליחים לעלות על זה, מכיוון שזה דורש לא מעט דיבוב וכניסה לפרטים

הדבר הזה נכון גם לגבי טהרת המשפחה בו אנשים עושים כל מיני טעויות בלי להיות מודעים לטעות, דבר שלעיתים גורם ללא מעט קשיים".

אם זה המצב, אז מדוע לא כל החתנים באים להדרכה?

"יש פה שילוב בין איזו בושה לבין גאווה. לבנים יש הרבה פחות פתיחות לקבל ולשמוע מאשר לבנות שיותר מדברות ופתוחות לדבר ולשוחח. אצל הבנים התפישה היא שחתונה זה אירוע יותר זורם ואם כולם התחתנו והכל בסדר, אז למה שאני לא אצליח. הכלה מוכנה יותר לקבל שלא הכל פשוט וזורם, ויש מקום להדרכה. לכן גם לפעמים יוצא שאנחנו מקבלים טלפון מכלה שרוצה לקבוע פגישה לחתן, או מהחתן ששמע מהכלה שהוא צריך לבוא אבל הוא לא יודע למה".

"ההבדל הזה בין גברים לנשים קיים לא רק בתחום של הדרכת חתנים, ואנחנו פוגשים אותו גם בתחום של לימודי משפחה ובכנסים שאנחנו עורכים", אומר הרב תירוש מ"בניין שלם". "אנחנו מזהים בכל תחומי הלמידה של נושאי המשפחה והבית, שאצל נשים יש חוש אחריות יותר גדול ורצון ללמוד ואצל הגברים אנחנו פוגשים את זה פחות, וזה בלשון עדינה. אני אומר בצורה מפורשת שהדרכה טובה ונכונה יכולה להציל המון בתים מבעיות שלום בית שעלולות אחרי זה לצוץ בכמויות. יש מקרים של פרידות שמתחילות מבעיות פשוטות, שאם אדם רק היה מוכן להקשיב הוא היה נמנע מהן, בעיות שבעקבות הזמן מתפתחות לטעויות קשות".

"לכל זוג יש את מה שמתאים לו", מסכם הרב קנוהל, "ואם בתחום הזוגי יש מי שמרגיש שהוא יודע הכל ולא צריך עצה, שיבושם לו והוא יכול לבוא ולהגיד לי דבר איתי רק על הלכה. אני יודע שיש כאלו שזה קצת אחרת. גם מי שבתחום האישות עבר על איסורי תורה ויש לו ניסיון, אז כמי שמדריך חתנים כבר שנים ארוכות אני יודע שבמחילה, אבל יש לו עוד מה ללמוד. אני באופן אישי רוצה ומוכן ללמוד מכל אחד שמוכן ללמד אותי".

כנראה שתמיד יהיו אלו שה"גבריות" לא תאפשר להם ללכת להדרכת חתנים מתוך נכונות ללמוד ולשמוע קצת מניסיונם של אחרים, אבל עם הכניסה של יותר ויותר גופים וארגונים לתחום, תיתן תנופה לתחום החשוב הזה, ואם הארגונים לא יצליחו, אזי תפקידן של הכלות להבהיר לאדון החתן מה הוא "באמת רוצה לעשות". כמו שגם יקרה לא פעם אחרי החתונה.