"ממכלול הליקויים עולה כי ציבור המתדיינים, הנמצא במצב אישי רגיש וקשה, נפגע מן ההתנהלות בבתי הדין. כן נפגעים מכך אנשים נוספים, ובהם ילדים, התלויים בהכרעה באשר למעמד האישי של המתדיינים", כך מסכם מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, את דו"ח הביקורת החריף שהגיש היום בשעה 16:00 וכלל גם התייחסות להתנהלות בתי הדין הרבניים.

את מרכז הביקורת מפנה המבקר, להתנהלותם הטכנית של בתי הדין. לדבריו, קיימים "ליקויים רבים בטיפול בתיקים מצד מזכירויות בתי הדין, החל מהיעדר מעקב של המזכירות אחר הטיפול בתיקים וכלה בעיכובים בטיפול המזכירות בסידור גט, המתנה וסחבת בהפעלת צווי הגבלה לקיום פסקי הדין ודחיית דיונים עקב הרכבים חסרים של בתי הדין".

את דבריו אלו הוא מייחס לבדיקה אותה ערך משרדו ושהעלתה כי כ-14% מהתיקים שנבדקו נשארו פתוחים, ולא ננקטה בהם כל פעולה של המזכירות לקידום ההליכים בהם, וזאת במשך כחמישה חודשים ועד למעלה משנתיים.

גם מעבר לאותם תיקים שנשארו פתוחים, העלתה בדיקת המבקר עובדה מדהימה לפיה נמצאו ליקויים בטיפול בכ-83% מהתיקים שנבדקו בבית הדין בתל אביב ובכ-71% מאלה שנבדקו בבית הדין בפתח תקווה, כשבכמחצית מהתיקים שנבדקו בשני בתי הדין האמורים הועלו מספר ליקויים. "שיעור כה גבוה של ליקויים מלמד על פגמים תפעוליים רבים", מסכם המבקר.

הולכים לפני הזמן

חלק נוסף בדו"ח מתייחס לדרך פעולתם של הדיינים עצמם, וגם ממנו עולות לא מעט תהיות. כך למשל טוען המבקר כי "למרות הנחיות לגבי התחלת שעות העבודה וסיומן בבתי הדין, 15 מתוך 25 דיינים בבית הדין בתל אביב סיימו את עבודתם בשעה מוקדמת יותר מהנדרש בהנחיה".

עם זאת, הביקורת הנוכחית העלתה כי מנהל בתי הדין הרבניים, הרב אליהו בן דהן, ונשיא בית הדין הרבני הגדול, הרב שלמה עמר, טיפלו בנושא בשלוש השנים האחרונות באמצעות שליחת מכתבים אישיים לדיינים ועריכת שימועים לדיינים המאחרים תוך כדי הבהרה שבמידת הצורך יועבר הנושא לטיפול הנציבות.

הדו"ח אף טוען כי אחת הסיבות לכמות האיחורים ולעזיבות המוקדמות, הינה העובדה שעל אף התחייבותם בכתב של הדיינים להתגורר בתחום השיפוט של בית הדין בו הם מכהנים, 36% מבין הדיינים שכיהנו באותה עת, לא גרו במגורי קבע באזור מושב בית הדין.

העדר שוויון בבתי הדין

נקודה נוספת אותה העלה המבקר קשורה לשיוויון בין המינים בבתי הדין, בדגש על בית הדין בפתח תקווה. עובדת שהיתה אמורה לעבור מעבודתה בבית הדין בת"א, לבית הדין בפתח תקווה עקב קירבה משפחתית בינה לבין המזכיר הראשי, נתקלה באמירה הדיינים שטענו כי "הואיל ומקדמת דנא נהוג בעירנו שכל הפקידים בבית הדין הם גברים, אין לפרוץ בשום אופן גידרם של ראשונים ואין להעסיק אישה בכותלי בית הדין בשום צורה".

בדו"ח אף נאמר כי בעקבות המקרה "עד אוקטובר 2007 טרם מונה עובד לתפקיד המזכיר הראשי בבית הדין בפתח תקווה, וחסרונו פוגע קשות בתפקוד בית הדין ובציבור המתדיינים הבא בשעריו שאינו מקבל את השירות המגיע לו. המצב גם פוגע בשוויון ומהווה הפרה בוטה של החקיקה ושל הוראות הרשויות המוסמכות השונות שעסקו בפרשה והורו לפעול לשיבוץ אישה בבית הדין בפתח תקווה".

המבקר אף מציין כי העסקת קרובי משפחה בבבתי הדין, שלא על פי כללי מינהל תקין, איננה מטופלת על ידי הנהלת בתי הדין שלא נוקטת בצעדים נגד העובדים שבעת קבלתם לעבודה לא הודיעו לה על קרבתם לעובדי בתי הדין.

דיון בדבר אופן יישום הדו"ח

מהנהלת בתי הדין הרבניים נמסר בתגובה לטענות המועלות בדו"ח מבקר המדינה כי "הנהלת בתי הדין הרבניים תקיים דיון בדבר האופן בו יש ליישם את הערות מבקר המדינה לגבי קיום מעקב אחר הטיפול בתיקים על ידי מזכירות בית הדין. מנתוני הביקורת ומנתוני הנהלת בתי הדין הרבניים עולה כי 96% מתיקי הגירושין שנפתחו בבתי הדין, נסגרים תוך שנה. הנהלת בתי הדין הרבניים תפעל במגבלות הקיימות לזרז את הטיפול בתיקים שבהם טרם נסגר התיק לאחר שנה".

בנוגע לתפקודם של הדיינים נמסר כי "ביקורת ביחס לנוכחות הדיינים בבית הדין הינו נושא הנמצא בסמכותה הבלעדית של הנציבה על תלונות שופטים ודיינים. מתנהלים מגעים בין נציגות הדיינים לבין שר המשפטים בנדון ונראה כי הנושא יבוא על פתרונו בקרוב", ולגבי מקרה אפליית העובדת בבית הדין בפ"ת נאמר כי "בימים אלה נכנסה, בשעה טובה, עובדת חדשה לעבודה במזכירות בית הדין הרבני האזורי בפתח תקווה".