מדור בני"ש בקו"ם המציאו חיה חדשה עבור תלמידי ישיבות ההסדר - מש"ק פנת"ר, ראשי תיבות של: פניות, נוכחות, תודעה ורשומות.

בהודעה שהוציא לאחרונה המדור עבור הישיבות, העומדים בראשם ואיגוד ישיבות ההסדר, ושהגיע לכיפה, נאמר כי לפני כחצי שנה נפתח במדור תפקיד חדש, וכעת נבחר החייל הראשון שיאייש את תפקיד המש"ק ושיהיה בדרת סמ"ר.

גם ביקורת נוכחות

על פי ההגדרה הרשמית כפי שנוסחה, תפקיד המש"ק הינו לחזק את הקשרים בין הישיבה למדור בני"ש, זאת בדגש על מספר תחומים, בתוכם מתן תשובות ענייניות ומקצועיות לשאלות החיילים בנושאים השונים עליהם המדור אחראי, כגון: גיבושים, בעיות רפואיות, בעיות ת"ש וכו.

כמו כן, המש"ק יהווה גורם מקשר בין המדור לישיבות, זאת מתוך שאיפה לקצר תהליכים יומיומיים הקשורים לעולמם של הבני"שים, כגון: העברת מסמכים הקשורים לנישואין או מעבר בין ישיבות, ובקשות שונות המוגשות מדי פעם למדור בני"ש.

על מידע המסמך שנשלח, במהלך כל ביקור כזה בישיבות ההסדר השונות, תיערך גם ביקורת נוכחות בישיבה.

מחליף את מדור בני"ש?

בעקבות התפקיד החדש, חושבים גורמים שונים בישיבות ההסדר, כי המטרה המרכזית שמסתתרת מאחורי המהלך של מדור בני"ש הינה למעשה להפוך את "איגוד ישיבות ההסדר" למיותר.

כידוע, עד היום חלק ניכר מהקשר בין הישיבות והתלמידים למדור בני"ש עבר דרך האיגוד, ויתכן כי בצה"ל היה מי שמאס במעורבותו של גוף אזרחי בתוך הצבא, מה עוד שמדובר היה בגוף בעל כוח, שהשפיע עד כדי קבלת החלטות בנושאים שונים הקשורים למהלך שירותם של הבני"שים.

תפקיד המש"ק פנת"ר אמור להפוך את הקשר בין מדור בני"ש לבין התלמידים והישיבות לישיר יותר, ובכך בעצם להחליף אותו בסופו של דבר, ואולי אף להביא לסגירתו.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "שיתוף הפעולה של צה"ל עם איגוד ישיבות ההסדר הינו הדוק תוך עדכון הדדי ושיתוף מלא בכל פעילות. איגוד ישיבות ההסדר פועל רבות בתפר שבין צה"ל והישיבות.

תפקיד משק פנת"ר נועד לחיזוק הקשר עם הישיבות וכולל ביקורים בישיבות ומתן מענה לחיילים בשל"ת. מש"ק זה מהווה איש הקשר בין צה"ל לתלמידים ונותן מענה אישי לכל אחד מהם".

למרות מספר פניות של כיפה לאיגוד ישיבות ההסדר, טרם נתקבלה תגובת האיגוד.