מזל טוב

ברכת המעלעל שלוחה לאנשי תנועת ועלון "קוממיות", שחגגו בשבת האחרונה את יציאתו של גיליון המאה.

במסגרת החגיגות שצוינו בגיליון מיוחד, זכינו לקרוא מאמר "מעט המערכת", דברי ברכה של הרב דב ליאור, "טעימה" מפעילותה של התנועה, ובנוסף הוקדש מדור השאלה הזהה לתהייה אודות "עלוני השבת - תופעה או מכה?".

כמו בימי הולדת פומביים נוספים, הושם דגש בעיקר על תחושת הסיפוק, ופחות על צד הביקורת העצמית, אך כמו שאמרנו - זה המנהג בכל יומולדת פומבי.

מצד שני, המנהג הנוסף בימי הולדת פומביים הוא לספוג ביקורת, ולכן רק כמה מילים לגבי מאמר המערכת:

מדור ה"במה תורנית" בהחלט התחיל כמשב רוח מרענן, אלא שעם הזמן השילוב בין בחירת שאלות פחות מוצלחות, עם חוסר המחויבות של חלק מהרבנים להתייחס לשאלה עצמה (שלא לדבר על לכתוב משהו שעונה לגדר "תשובה") קצת פגע במדור. חוצמזה שהיה יכול להיות נחמד לגלות שה"פלורליזם" של העלון נכון גם לגבי מי שדעותיו שונות באופן מהותי מדעותיכם.

ולגבי מדור "מצוה גדולה" לא צריך להיסחף - אפשר פשוט להודות שהוא מהווה פיתרון נבון ואינטליגנטי לצורך של הקורא בסיפורים.

ונסיים שוב בברכת ברכה והצלחה על "עלון ברמה גבוהה אך עממית". מזל טוב.

הפרסום כהסכמה?

וברשותכם, נישאר עוד טיפה ב"קוממיות".

כפי שפורסם כאן בכיפה, בכמה מעלוני השבת פורסמה מודעה עם המילים הבולטות "חדלו חדלו חדלו", שקוראת להפסיק את ההתנכלות לאנשי מועצת יש"ע.

אלא שאחרי פרסום המודעה, כנראה שחזר בו הרב דב ליאור מחתימתו, תוך שהוא טוען כי הטעו אותו, וראוי לציין שגם חתימתו של הרב זלמן מלמד נעדרה מהמסמך.

השאלה היא מה אומרת עובדת פרסום המודעה הנ"ל בקוממיות - האם מדובר בסוג של הסכמה לתוכן או שמא זו רק פניה לאלו אליהם מופנית הבקשה לחדול?

הפעם - שווה עיון

והנה עוד סיפור שפורסם בכיפה ועוד עצומה - הפעם בנושא הגיור.

כפי שאמרנו בשבוע שעבר, אחרי איחור אלגנטי התפנו שלל עלוני השבת לעסוק בנושא הגיור משלל כיוונים וזוויות - כשבראשם "שבתון", וכמובן הרב ישראל רוזן ב"נקודת מבט" שבעלון "שבת בשבתו".

למרות שאינני נמנה על אלו שחושבים שיש צורך להתעמק בכל מילה אותה כותב הרב רוזן, דווקא הפעם מומלץ להתייחס באופן מיוחד לדבריו מתוך הסיבה הפשוטה - הרב רוזן עצמו יושב יום בשבוע כדיין גיור במערך בתי הדין של הרבנות.

מעניין אם דבריו התקיפים כנגד הרבנות ("ביה"ד הרבני הגדול - הפלג האשכנזי שבו - נכבש לאחרונה ע"י הכח הליטאי הקשוח", "חוק שימנע מבי"ד רבני לדון ביהדות שאושרה ע"י גורם רבני מוסמך בישראל" ועוד).

את הדברים המלאים תוכלו למצוא באתר החדש והמצוין של מכון צומת.

ביקורת הביקורת

אין ספק שאלישיב רייכנר עשה טעות, וטעות קשה.

מירה קדר הוציאה את ספרה החדש "אחד מאלף", ואלישיב עשה את הבלתי נסלח, ופרסם בעלון "צהר" מאמר ביקורת על הספר.

למרות שמבין דבריו ברור שאלישיב ניסה לפרגן לקדר, לטוקבקיסטיות כאן ב"כיפה" זה לא הספיק. "ביקורת שטחית רדודה", ועוד שלל רמיזות כאלו ואחרות כלפי אלישיב.

כנראה שעצם ה"יומרה" של אלישיב, כמו של כל גבר אחר, לבוא ולנסות לנסח כלפי העולם הנשי אי איזו אמירה, תהיה כל אמירה שתהיה, היא מעשה שאחת דינו - "השליכוהו לבור".

פלפול בכותרות

עבר לא מעט זמן מאז התייחסנו כאן לעלון החודשי "פלפול", והנה הזדמנות טובה.

הניה קלמנוביץ, קומונרית לשעבר בסניף מלאבס, סניף הבית של כותב שורות אלו, פרסמה בעלון מכתב גלוי לאנשי השירות הלאומי בו היא מעלה מספר טענות, הנוגע בעיקר לתהליך ההרשמה והקבלה לשירות.

אמנם לא קראתי כל מאמר ב שפורסם עד כה ש"פלפול", אך נדמה לי שזו הפעם הראשונה בו עולה אמירה נוקבת בנושא כה מרכזי בעולם הציבור הדתי לאומי.

בעידן בו פרסום משמעותו הצלחה, ומאמרי העלונים מככבים בשלל אתרי ה"יהדות", מעניין יהיה לעקבו האם העלון הצעיר מבית היוצר של אנשי ישיבת גוש עציון, יצליח לעלות לתודעה.

מה שכן - אם אפשר הערה קלה לאחראי על הגרפיקה (כנראה המדובר בחננאל ארמן) - זה ממש, אבל ממש לא נוח לקרוא מאמר שמאחוריו נמצא איור. העמוד כולו אולי נראה נחמד חזותית, אבל כשמנסים לקרוא זה פשוט אסון.

תודה.

בצניעות הראויה


"הנה קטע שכמעלעל ראוי שתכתוב עליו", אמר לי רב חשוב שהוא במקרה גם אח שלי. והוא צדק.

עלון "עת לדרוש" של תנועת "נאמני תורה ועבודה" נתן בשבת האחרונה במה ליהונתן פיאמנטה, מנהל קו הסיוע הדתי לנפגעי תקיפה מינית.

פיאמנטה כותב שם בזהירות ובצניעות הראויה, על הצורך שלא להפוך את הצניעות להסתרה והתעלמות, תוך שהוא מראה קשר ישיר בין בעיה זו לבין הצורך בתיקון חברתי בכל הנוגע לפניה של צעירים דתיים לסיוע במקרה של תקיפה מינית.

למרבה הצער, עם כל ההתקדמות של התנועה בה פורסמו הדברים, את המאמר לא ניתן למצוא באינטרנט, אז לא נותר לי אלא להמליץ לכם ללכת ולחפש את הדף עצמו.

אגב, עמוד אחד ליד הדברים הללו, ניתן היה לחזות בצעד תקדימי - בעלון בשפה העברית פורסם קטע באנגלית של Rabbi Saul J. Berman. לא לגמרי ברור לי איך הדברים בדיוק משתלבים, אבל אולי יום יבוא ויפתח גם מדור ה"browser" לטובת דפי פרשת השבוע באנגלית.

מעלעל זוטא

על דעת המקום - הבחירות המקומיות (בחשוון הבעל"ט) מתחילות להראות ניצנים בעלוני פרשת השבוע. ירון זינגר ב"עולם קטן" מעלה טענה אבסורדית שמכיוון שהקמפיינים של המועמדים מאוד שליליים הוא מעדיף לוותר על הדמוקרטיה. כנראה עדיפה שחיתות שלטונית.

מוטי זפט ב"שבתון" כותב דברים עם קצת יותר טעם, ומספר על ניסיון ליצור חזית אחידה של הציבור הדתי לאומי לפחות בחירות המקומיות.

תמיד טוב - אם יש נושא שהוא תמיד טוב, זה הנושא של רווקים, רווקות, חתונה ומה שבניהם. מדור "רשות הדיבור" ב"עולם קטן" הוא בהחלט הוכחה לכך. אחרי סדרת ההתכתבויות ההזויה שהתחילה בילד שעוד לא סיים בגרויות וכבר חולם באופן אובססיבי על חתונה, עולה עכשיו סידרה נוספת של האשמות הדדיות בין הרווקים לנשואים. כמה טוב על גל ההצלחה.

ושוב יש ראיון עם גבריאל חסון, אבל ההמלצה שלי - אם אתם מתלבטים במה להשקיע את המאמץ - בלהשיג את הכתבה או את הדיסקים - לכו על הדיסקים. בעיניים עצומות.

ברוכים הבאים - ברכת ברוך הבא לאוריאל וינברגר עם כניסתו לתפקיד עורך ה"שבועון" מעייני הישועה. ברכה נוספת שלוחה למי שזה לא יהיה (הרב יובל פרוינד) שהחליף את אורית כרמלי בעריכת העלון של "בראש יהודי".

עד כמה שאני מבין ויודע, לתפקיד לא נכנסו אנשים מתחום התקשורת - והשאלה היא האם זה מכיוון שהתפקיד לא מספיק קורץ למי שכבר נמצא בתחום, או מאחר בעלי העלונים לא חושבים שהם מתעסקים בתקשורת?

החידה לשבוע שעבר - מי רוצה לספור בכמה מהעלונים הופיע הביטוי "מה עניין שמיטה להר סיני?". אחח, המקוריות חוגגת.

והחידה לשבוע הבא - כמה מתוך העלונים יתייחסו, באיחור הרגיל, לסוגיית התקנים לשירות הלאומי?

ולסיום

אני משתדל להשיב לכל פניה שמגיע אלי במייל, וברשותכם אנצל את הבמה לפנייה אישית:

ביום שלישי לפני כשבוע וחצי (ה-6 במאי) פנה אלי בחור צעיר שכותב מדי פעם באחד העלונים. מתוך הנחה שאתה גולש לכאן - מאחר ולא ענית לתגובתי, אני חושש שמשום מה נעלב - למרות שזו ממש לא היתה כוונתי.

אשמח לדעת שקיבלת את תשובתי, ואם במקרה כן נעלבת - אני מבקש סליחה ומחילה.

אם גם לכם יש פניני חכמה שהטוקבקים כאן לא יכולים להכיל, תרגישו חופשי לשלוח ל: gidon@kipa.co.il