פרויקט מרשים של אולפנת "אורות מודיעין" עם ילדים ונוער יהודי בקייפטאון לכבוד שנת ה-60 למדינה.

לקראת יום העצמאות למדינת ישראל, נשלחו בדואר אוויר 600 מכתבים הדדיים בין ילדים ונוער מקייפטאון, אחת משלוש הערים הגדולות של דרום אפריקה, לילדים בני גילם באזור מודיעין, סך הכל 1200 מכתבים שעשו את הדרך הארוכה.

הפרויקט המיוחד הזה הינו פרי יוזמתה של מיכל שטיינמץ, מורה מאולפנת אורות מודיעין. בנה של שטיינמץ נמצא בשליחות בדרום אפריקה, ובאחת השיחות עמו חשבו השניים כיצד ניתן לעשות משהו מיוחד לקראת יום העצמאות, כשהרעיון היה למצוא צעד שיחבר בין יהודים הנמצאים פיזית רחוק מאד מהארץ ליהודים יושבי הארץ.

השיחות בין השניים הובילו לרעיון המבריק - שליחת מכתבים הדדית שמצד אחד תיתן לילדי קייפטאון חיזוק של הקשר רגשי אל הארץ ותושביה, ומצד שני תעניק לילדי הארץ חיזוק של תחושת ההדדיות עם יהודי התפוצות שרואים גם הם בא"י את מולדתם.

איך האנגלית שלך?

ההיערכות וההתארגנות למבצע רחב ההיקף הזה לקחה זמן רב קודם ליום העצמאות. צוות המורות לאנגלית באולפנה נרתם לסייע למשימה, ובתאום עם המארגנים בקייפטאון הוכנה כמות גדולה של דפים אחידים שעליהם יכתבו כל הילדים את המכתבים.

וכך, על דפים קשיחים ואיכותיים הודפס לוגו עם דגלי מדינת ישראל ודרום אפריקה, כשדפים אלו חולקו בין מספר בתי ספר, כדי שיהיו 600 ילדים מכל צד. מאזור מודיעין השתתפו בפרויקט בנות כיתות ז ו-ח מהאולפנה במודיעין, ילדים מביה"ס הממ"ד בחשמונאים ותלמידים מישיבת נר-תמיד, הנמצאת גם היא בישוב זה.

כל תלמיד קיבל שם של תלמיד מקביל מעבר ליבשת וכתב על עצמו, משפחתו ומקום מגוריו, וסיים כמובן בברכות למדינה. היו כאלה ששלחו גם תמונות ומזכרות, כגון מטבע מקייפטאון שהגיע לארץ גלויות ועוד. רבים מהתלמידים אף ציינו את כתובת הדוא"ל האישית שלהם להמשך התכתבות עתידית.

המכתבים שהגיעו סמוך ליום העצמאות עוררו ההתרגשות ושמחה בקרב בנות האולפנה. הבנות קראו בעצמן את המכתבים שכתובים באנגלית, כשפה ושם הן נזקקו לעזרה של המורות לאנגלית בהבנת המילים. רוב הבנות השתדלו לכתוב את המכתבים שהן שלחו גם כן באנגלית.

גורמים הקשורים לפרויקט סיפרו כי "את העוצמה של הפרויקט ניתן היה לחוש כבר בשלב שניסינו לקחת את כל המכתבים אל הדואר. כמות המכתבים הגדולה הזו היתה כבדה פיזית, עד כדי כך שהיה צורך לחלק את הכמות לקבוצות קטנות יותר, כדי להעבירן אל סניף הדואר הקרוב. עכשיו נותר לנו רק לראות אילו קשרים יצאו מהמיזם היפה הזה, והאם הקשר מעבר לים יחזיק זמן".