האם בקרוב יככבו על מסכי ערוץ 2 וה"פריים-טיים" כמה ממתיישבי יו"ש ומגורשי גוש קטיף? נראה שלפחות בקרב אנשי "קשת", אחת מזכייניות הערוץ, יש מי שמתכנן מהלך שכזה.

בזמן האחרון מנסים מספר גורמים לפנות למשפחות המתגוררות ברחבי יו"ש, כשבפיהם הצעה מפתה - לבוא ולהציג בשעות השיא של ערוץ 2 את הפנים האנושיות של "המתנחלים". למעשה, המדובר הוא בהשתתפות בעונה החדשה של התוכנית "אמא מחליפה", תכנית בה שתי משפחות מחליפות ביניהן אמהות דבר הגורם לכך שכל המשפחה מחליפה את חייה למשך שבוע ימים. ולומדת לחיות לפי כלליה של משפחה אחרת, כשבשלב הראשון האם חיה על פי הנורמות הנהוגות במשפחה המארחת, ובשלב השני היא יכולה לנסות ולהנהיג בבית המארח, אורחות חיים לפי תפישתה.

להביא את הצד היפה

אחד הגורמים המחפשים הוא אודי ליאון, מנהל תחום תרבותיות וגיוון חברתי תרבותי ב"קשת", שלאחרונה הפיץ מייל בניסיון למצוא משפחה שתתנדב להצטלם לתוכנית. "אם רוצים להביא באמת את הצד היפה של הדתיים/מתנחלים - הדבר מחייב גם חשיפה, חשיפה שעומדת במידה מסוימת בסתירה א-פריורית לערכים כמו ענווה הצטנעות וכו עליהם גדלנו", כותב ליאון במייל שהגיע גם לידי אתר כיפה.

לדבריו, "מהניסיון שלי - הדרך הטובה ביותר לשבור סטריאוטיפים ולקרב את עולמה של החברה הדתית לצופים החילוניים הוא דווקא דרך המשפחה הדתית, מכיוון שהמשפחה בחברה הדתית היא לרוב עוצמתית ומלוכדת היא מעוררת קנאה בלבם של הצופים. הבעיה היחידה היא שבשביל זה צריך לראות אותה על המסך", והוא אף מתייחס ישירות להשתתפות ב"אמא מחליפה" ומסביר כי "הרעיון הוא שבעצם נאפשר למצלמה להיכנס לבתינו ולמקומות חיינו - ולתעד את היופי והערך הפנימי שיש בהם".

ליאון אף מודע לחששות שעלולים לעלות בקרב המשתתפים הפוטנציאלים, שכבר סבלו לא פעם מיכולות העריכה של אנשי הערוץ השני, "נכון - יש כאן מניפולציות של טלוויזיה, נכון - יש מחיר מסוים של אי נעימות ובעיקר המחיר של עצם החשיפה", אבל הוא מבטיח כי "הקפדתי לבנות עם הצוותים של ערוץ 2 כבוד מלא לערכי צניעות - האשה תגור בבית נפרד, לא יהיו שום שיחות או קשר כלשהוא ברמה האישית שאיננה נוגעת לשאלות הילדים והטיפול בבית וכו ".

יותר מחמישים הפגנות

דמות נוספת המוכרת בציבור הדתי לאומי ומנסה לעזור בגיוס משפחות לטובת התוכנית, היא לא אחרת מאשר אמילי עמרוסי - דוברת מועצת יש"ע לשעבר הקשורה אף היא לפרויקט זה.

בהודעה שפרסמה לאחרונה עמרוסי בפורום הורות ומשפחה בכיפה, היא מחפשת אחר "משפחה מתוקה ואיכותית שגרה בהתיישבות ומוכנה לשתף פעולה עם הרפתקה משפחתית שיש בה שליחות וקידוש השם ודורשת גם אומץ מפני סנוורי החשיפה". לדברי עמרוסי הדרישות לתפקיד כוללות "משפחה עם כמה שיותר ילדים, בגילאי 4 ומעלה, פתוחים וזורמים, גרים באחד היישובים הקהילתיים ביו"ש, אפשרי דתיים או חילונים".

ניסיונות השכנוע של עמרוסי מתמקדים אף הם בטענות כי הדבר יאפשר "לשבור סטיגמות, לנתץ חומות, ולצרף גם את המתנחלים לצד הלא מזיק של משפחת הישראלים. כמו שכבר למדנו, דקה אחת בפריים טיים של ערוץ שתיים שווה יותר מחמישים הפגנות של חמישים אלף איש ויותר מחמישים אלף דלתות שנפתחות (או לא) במבצעי 'פנים אל פנים' ".

את דבריה מסיימת עמרוסי בפניה נרגשת ומבקשת כי "למען עמנו ולמען ערי אלוקינו, אם יש לכם רעיון למשפחה או שאתם בעצמכם יכולים לקפוץ למים - אנא פנו אליי".