דמיינו לעצמכם שאתם נוחתים בארץ זרה, עם שפה שלא שגורה בפיכם, עם תרבות שונה בתכלית מהתרבות שלכם. אתם נזרקים למקום חדש שלא הייתם בו מעולם ובו אתם צריכים להתחיל לעבוד. לעבוד, זאת אומרת למצוא ילדים, נוער וסטודנטים ולנסות לחשוף ולקרב אותם למקור שלהם-שלנו, ליהדות.

אלי שטרן, המלווה אותנו במהלך השנה, ממשיל את העבודה הזו למכירת נעליים. ישנם אנשים ומקומות שרק מחפשים את הנעליים ולא צריך לשכנע אותם לקנותן, אך יש מקומות בהם האנשים עוברים ליד חנות הנעליים ואפילו לא מסתכלים לכיוונה. תפקידנו הוא למצוא את הדרך למשוך אותם להיכנס לחנות. היום, חצי שנה אחרי הנחיתה, למרות כל הקשיים שהיו, שהינם ושיהיו, אנחנו יכולות לומר שזה אפשרי.

אנחנו גרות בהמבורג ומנסות למכור את "הנעליים" בעיר שלנו, ובערים נוספות באזור. אחת הקהילות בה אנו עובדות ועליה בחרנו לכתוב, היא קהילת "אוסנברוק".

מנסות לחשוף. בתמונה מוכרות ה"נעליים"

בקהילת אוסנברוק ישנם כ-1,000 חברים מאוסנברוק וממספר פרוורים סביבה. רובם המוחלט של החברים בקהילה הינו מחבר העמים, וכן רובם מבוגרים. הקהילה פעילה מאוד ויש בה מגוון רחב של חוגים ופעילויות. ישנן שתי מקהלות, למבוגרים ולילדים, חוג ציור, קבוצת סטודנטים הנפגשת אחת לשבוע, בי"ס יום ראשון לילדים הצעירים ושיעורי "רליגיון" (דת) לכל הגילאים. מעבר לכך, בית הכנסת פתוח כל השבוע ורב הקהילה, הרב שמעון גרוסברג, מעביר שיעורי תורה, ולומד משנה וגמרא יחד עם החפצים בכך.


אל הקהילה הזו הגענו לראשונה לצורך מסיבת נוער לפני כארבעה חודשים. בהתחלה הנוער במקום לא היה מעוניין לשמוע על מפגש איתנו על חשבון זמנם הפנוי. החלטנו בכל זאת להגיע ולעבוד עם הילדים הצעירים יותר בגילאי 12-6. העבודה עם הילדים הצעירים היא סביב מעגל השנה, כשלימוד היהדות נעשה דרך הידיים ופחות בצורה קוגניטיבית. העבודה עם הילדים לא סיפקה אותנו והחלטנו, יחד עם הרב ועם ראש הקהילה, שאנחנו לא מוותרים ומנסים בכל זאת למשוך את הנוער אלינו. יש לציין כי מיכאל, ראש הקהילה, והרב שמעון מבינים את החשיבות הגדולה בהגעתו של דור ההמשך לקהילה, ומוכנים למסור את נפשם לכך.

התפנית

החלטנו להגיע לשבת לקהילה ושם חלה תפנית בעבודתנו. אחרי שהחברה הכירו אותנו בצורה טבעית הם הביעו נכונות לבוא ולפגוש אותנו ולראות מה יש לנו "למכור להם". היום אנחנו מגיעות אל הקהילה אחת לשבוע ונפגשות עם הילדים הצעירים, ולאחר מכן עם הנוער הבוגר יותר. במפגשים עם הנוער אנחנו עוסקים בנושאים שלא נלמדים בשיעורי הרליגיון - ציונות, מוסר יהודי, זהות עצמית ועוד. החניכים אומרים כי הם נהנים להגיע, ולראשונה מזה כמה שנים ישנה קבוצת נוער באסנברוק שמעבר למפגשים של מסיבות, היא גם עוסקת ביהדות ובערכים.

מעבר למפגשים של מסיבות

בשפת הקהילות בגרמניה קוראים לזה "יוגנצנטרום", ואנחנו אכן שואפות יחד עם הרב וראש הקהילה שיהיה "יוגנצנטרום" פעיל במקום שיופעל ע"י הנוער הבוגר ולפי איך שהדברים מתנהלים עכשיו, החזון לא רחוק מלהתגשם.

רצון הקהילה להוסיף ולשנות נותן לנו כוחות רבים לפעול, ומכירת הנעליים במקום עובדת נהדר. כעת נותר להחליף את הסחורה מדי פעם, כדי שלא תשעמם את הקונים.

נעמה כהן וחלי פריד הן שליחות להב"ה בהמבורג תשס"ח