במעבר בין גלגל"צ המשמיעה "שלום לבן דודי" של מאיר בנאי לבין רשת ג מהמשמיעה את "אדון הסליחות" של יונתן רזאל, אנו עדים לתופעה מעניינת בתרבות המוסיקה הישראלית. ישנה תחושה כי התוכן היהודי מתחיל להתחבר ולחבר קצוות שונים בתרבות הישראלית ו"פסטיבל הפיוט ירושלים - ירוחם" הוא הוכחה ניצחת לכך.

פסטיבל הפיוט המתקיים בימים אלה מתקיים, הינו פסטיבל מיוחד במינו אשר פותח צוהר אל העולמות המופלאים שבמסורות ישראל השונות, ומתקיים במקביל בירושלים ובירוחם הפסטיבל הוא יוזמה משותפת של הרשות המקומית, "בית אבי חי" ועמותת "עתיד במדבר" אשר יוצרת בירוחם מפגש בין תרבות, יצירה ויהדות. כמו כן, הפסטיבל הוא פרי מתוק של הפעילות המבורכת של אתר "הזמנה לפיוט" ופרויקט "קהילות שרות", אשר פרוסות בכל רחבי הארץ, ופותחות בפני כל מי שמבקש את עולם הפיוטים והלחנים במסורות ישראל, המבטאים ערכים הנוגעים בכל יהודי ובכל זרם בחברה היהודית-ישראלית.

הפסטיבל נפתח במופע חגיגי, מיוחד ומהודר "פיוט וגאז - אומנות האלתור" שהפגיש בין אחד מגדולי הפייטנים בדורנו, הרב חיים לוק לבין עומר אביטל, מנגני הבס המובילים בסצנת הגאז בניו יורק.

היה מעניין להיכנס לאולם ולראות על הבמה את האנשים והכלים הכל כך שונים שעוד מעט יהפכו את הסגנונות לסגנון אחד ומיוחד. הרב לוק נודע ברחבי העולם בזכות סגנונו האישי והייחודי הנשען על יכולת אלתור תוך שליטה ברזי המקצבים האנדלוסיים, ואביטל מלחין ומתמחה במוסיקה אנדלוסית ומזרחית ומרבה לשלבה ביצירותיו, כשאליהם הצטרף אבישי כהן, נגן חצוצרה בינלאומי המשלב בנגינתו סגנונות אפריקאיים וספרדיים.

דוד מנחם פתח את המופע במנגינה מדהימה בחליל ניי, וכניסתו של הרב לוק לבמה עוררה התרגשות רבה בקהל ומחיאות כפיים סוערות. בין "אלי למה עזבתני" (ר דוד בוזגלו) ל"ידיד נפש" (ר אלעזר אזכרי), העוד, הקונטרבס, הניי והחצוצרה חברו יחד לנגן את "ואולי לא היו הדברים מעולם" (רחל) ואת "שתלתם ניגונים" (פניה ברנשטיין). קולו המופלא, הגבוה והצלול של הרב חיים לוק, יחד עם מקהלת הפייטנים של מכון "יצחק בן צבי", הרטיטו את לבבות הקהל עד כדי שתשואותיהם לא אפשרו לאמנים לרדת מן הבמה. השילוב והאלתור בין גאז לפיוט היווה חוויה מעניינת ומותירה רושם חזק בנשמה.

ביום שלישי התקיים מופע "רוק ופיוט" מיוחד ושונה, תוצר של הפרויקט "ידידי השכחת" של בית הלל, המפגיש בין אמנים שונים במוסיקה הישראלית לבין פייטנים מהשורה הראשונה. בערב זה בחרו להפגיש בין הלהקה הנודעת "כנסיית השכל" לבין הפייטן עם הקול המיוחד ליאור אלמליח, שביצעו יחד פיוטים ישנים ושירים עכשוויים של הלהקה בשילוב כלים אותנטיים ומודרניים. באולם נכחו בני נוער ומבוגרים, ותיקים ועולים, ספרדים ואשכנזים, אשר כולם יחד הצטרפו למוסיקה המשולבת באופן מדהים.

קשה לתאר את התחושות הנפלאות שהרגשתי בשמעי את יורם חזן, סולן "כנסיית השכל", שר את "בן אדם מה לך נרדם", יחד עם גילוי הלב שלו על מסורת בית אביו ז"ל ועל החיבור המיוחד שהמפגש גורם לו. ליאור אלמליח בקולו הערב והמסולסל, הפליא בשירתו עם חברי הלהקה את שיריהם המעולים, עד סיום המופע בשיר "תגידי שטוב" בשילוב דרבוקה, כלים אותנטיים וכמובן כלי הלהקה. אין ספק כי השילוב בין רוק לפיוט הינו שילוב מעניין ומרענן וסביר כי ימשיך להתפתח לכיוונים אחרים ומגוונים, כיוונים שיביאו את המוסיקה הישראלית למקומות שלא הכירה.

בנוסף למופעים מעולים אלו, התקיימו מופעים טובים נוספים - אתי אנקרי יחד עם התזמורת האנדלוסית, ומופע "אלוהי נשמה" למסורת אסיה ובוכרה, כשמקביל מתקיימות סדנאות ומפגשים ייחודיים עם פייטנים, יוצרים, מלחינים בעולם הפיוט ומסורות ישראל-פרס, מרוקו, הודו, פולין ועוד.

עמותת "עתיד במדבר" אף סגרה את הפסטיבל בסופשבוע מגוון ומעניין, בו התקיימו סיורים בבתי כנסת שונים בירוחם, מפגשים עם פייטנים, וסיורים בין המכתש לאגם בשילוב הפיוט והשירה. לבסוף גם התקיימה שבת "שירת הבקשות" שבין "שבת זכור" ל"שבת הגדול" בה נערכו תפילות חגיגיות בבתי כנסת ביישוב, פיוטים ושירה רבה.

בת אל כהן היא מנחת מועצת נוער ורכזת עמ"ן (עיר מתנדבת נוער) ביחידת הנוער של מתנ"ס ירוחם