סקר שנערך לאחרונה זעזע 23 חברי כנסת, שהחליטו לחוקק חוק במטרה לתקן את המצב. המדובר הוא בפרסומים על בדיקה, שהעלתה כי מחצית מהמתגייסים לצה"ל לא ביקרו בירושלים אף לא פעם אחת טרם גיוסם.


בעקבות הסקר יזם ח"כ אליהו גבאי, יחד עם מספר חברי כנסת נוספים, הצעת חוק שהוגשה בתחילת השבוע, ומטרתה לחייב את מוסדות החינוך לשלב ביקורים באתרים היסטוריים לאומיים בירושלים, זאת במסגרת הטיולים הנערכים מטעם בתי הספר.


"ירושלים נקבעה כבירת ישראל כבר על ידי דוד המלך, היא מלווה כל יהודי בכל מקום בעולם ובכל אירוע משמעותי בחייו - בחתונה, בברית המילה, בחגים ובאבל", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק, "נביאי ישראל לדורותיהם ניבאו על ירושלים או מתוכה. ירושלים נמצאת בכל בית יהודי בחגים ובשולחן השבת. ירושלים חיכתה לבניה 2000 שנה, ועובדה שבתקופה זו לא קבע אף עם את בירתו בה מלבד העם היהודי".


על פי הצעת החוק, שהינה למעשה תוספת ל"חוק החינוך הממלכתי", שר החינוך יקבע לכל מוסד חינוך "תכנית לביקור תלמידים באתרים היסטוריים ולאומיים בירושלים, בהתאם לרשימה שיקבע, על מנת שכל תלמיד יבקר באתרים האמורים, במסגרת לימודיו על פי חוק לימוד חובה".


לדברי הח"כים, מטרת הביקורים היא "לחזק את הקשר בין התלמידים למורשת המדינה, לחזק את הקשר בין המדינה לאזרחיה, ובין הלימודים התיאורטיים למציאות המוחשית, המשמשת כעדות היסטורית לקורות העם היהודי, למורשתו ולזכותנו ההיסטורית".


במקביל להצעת החוק של ח"כ גבאי, הגיש גם חברי הכנסת אורי אריאל, מאיר פרוש, אברהם מיכאלי, קולט אביטל ויורם מרציאנו, הצעת חוק נוספת שמטרתה חיזוק עיר הבירה של מדינת ישראל.

החמישה יחד עם 21 ח"כים נוספים, הגישו הצעת חוק שמטרתה הינה החלה מיידית של "החוק לעידוד ירושלים", חוק שעיקרו הוא סיוע כלכלי לזוגות צעירים ברכשית דירה בירושלים.


"החוק לעידוד ירושלים" הועבר בכנסת למעשה כבר ב-2001, וכלל מתן מענקים של 80 אלף שקל לזוגות צעירים שירכשו דירה בירושלים, וכן למשפחות ברוכות ילדים שיבקשו להרחיב את דירותיהן. אלא, שמספר חודשים מאוחר יותר הקפיאה הממשלה את יישום החוק והענקת הסיוע, ובכדי להמשיך את ההקפאה, נקבע בחוק ההסדרים לתקציב 2008 כי ההטבה המדוברת תדחה עד לסוף שנת 2012.


לדברי הח"כים החתומים על הדרישה הנוכחית להחלה מיידית של ההטבה, "דחייה זאת מנוגדת לקווי היסוד של הממשלה המצהירים על חיזוק ירושלים, וגורמת להמשך פגיעה אנושה באופייה וצמיחתה של עיר הבירה, ירושלים".

עלותה של הצעת החוק, על פי הערכת אגף התקציבים של האוצר, הינו כ-115 מיליון ש"ח.