ידוע לי על מספר בנות שמדווחות על תרומה משמעותית לחייהן מהשרות הצבאי. ידוע לי גם ההפך, לצערי. במקרים רבים השרות הצבאי הסב לבחורה צעירה נזק, אלא שנתונים כאלה לא מתפרסמים. פעמים מספר כבר כתבתי על כך שמן הראוי היה שארגוני הנשים יבדקו כמה הפלות מתבצעות בבית החולים ע"ש שיבא "תל השומר", בקרב חיילות המשרתות בצבא. הטענה שזה יכול היה לקרות לה, לחיילת, גם אם היא לא היתה בשרות צבאי - בשקר יסודה.

שרות צבאי עבור כל אדם הוא יציאה מן השגרה, מן המסלול הקבוע של החיים. החיים בצבא מתמקדים בפאן מסוים מאד של חיינו- המלחמה. יש הפקרות מסוימת של נורמות בחיים הצה"ליים, ולא פשוט להתמודד מולה. את צריכה להיות מאד חזקה, מאד נתמכת, מאד ממוקדת, כדי לא להסתבך בגיל שמונה עשרה. כמה בנות כאלה יש?

לעניות דעתי, הבלתי פופולארית, הוצאת הבנות מצה"ל, תפתור שתי בעיות יסוד שמטרידות את מנהיגי האומה, רבנים, מפקדים ובייחוד את האלוף אלעזר שטרן. כך תבוא על פתרונה בעיית השילוב של חיילי ישיבות ההסדר, ויקל עלינו גיוסם של בחורים מן המגזר החרדי .

שלא תהיה פה טעות. אין לי שום בעיה עם לומדי התורה והאידיאל ש"תורתו אומנותו". אני מאמינה בלב שלם, שבחור ה"ממית עצמו באהלה של תורה", המקיים "פת במלח תאכל", הוא כחייל במערכות ישראל, ובלימוד התורה הוא מהווה חיץ ומגן למקטרגים עלינו, הגלויים והנסתרים. הבעיה היא שחלק גדול מהבחורים בישיבות לא ממש לומד מן הבקר עד הערב. וגם אם כן, מה ההבדל בינם לבין חיילי ישיבות ההסדר? גם הללו היו שמחים לשבת בבית המדרש על דף גמרא במקום לפטרל בכבישי השומרון או לשמור במחסומים, או לרדוף אחר מחבלים.

אם הצבא יוציא משרותיו את הבנות, ניתן יהיה להחליף אותן ע"י גיוס בחורים, שהיעדרות הבנות תפתור להם את בעיית הצניעות. כל תפקיד שבחורה ממלאת בצבא יכול להתבצע ע"י גבר. האלוף שטרן, המתלונן על חיילי ההסדר, כאילו רק בגללם כל הצרות שלנו, יוכל להוסיף אל בין שורותיו חיילים חרדיים, במתכונת הנח"ל החרדי. בחורים שאינם קרביים יכולים להיות פקידים, תצפיתנים, חיילי קשר. שימושי מחשב היום הם נחלת הכלל.

בעבר הרחוק היו צבאות העולם מאוכלסים ע"י המין הגברי בלבד. יכול להיות שהסיבה לכך הייתה שמרנית, יכול להיות שהסיבה לכך נבעה מההשקפה שתחמה את הנשים לחיי בית ומשפחה, ויכול להיות שהשקפה כזו מקפיצה את הפיוז לנשים בימינו המחפשות שוויון בין הגברים לנשים.

אותי לא מעניינת אותי הסיבה ההיסטורית, הסוציאלית, הדתית. מעניינת אותי רק התוצאה של כאן ועכשיו, בארץ ישראל של ימינו. אני רואה בצה"ל צבא של קודש. צבא שמשרתים בו רק גברים הוא צבא המתקיים בצניעות. זו מעלה אחת שלו. לא יהיה גבר דתי אחד שיתלונן על בעייתיות בנושא. את נושא הכשרות הרבה יותר קל לפתור.

לי יש הרגשה, ותקנו אותי אם אני טועה, שרשויות הצבא ורשויות המדינה, אולי חוששים בדיוק ממצב כזה. גיוסם של חיילים דתיים רבים לצבא יביא, בסופו של דבר, השתלטות דתית על הצבא שלנו. הרי ידוע לכל שרבים הם הפוטרים עצמם מגיוס בקרב צבור ללא כיפות. אולי זה מפחיד מישהו בצמרת השלטון? הרי ידוע כי מהצבא עוברים ישר לממשלה.

כן, אני מודעת לכך שההצעה שלי לא פופולארית. ארגוני הנשים והפמיניסטיות ידחו אותה, אולי, בעלבון צורב ובבוז. מן הסתם, הצעתי גם תעלה את חמתו של חבר הכנסת אופיר פינס, שמעוניין, משום מה, להגדיל את מכסת הבנות הדתיות המשרתות בצה"ל. לאור העובדה שמספר רב של בנות מן המגזר החילוני מבקשות להתגייס - ונדחות, מה לו לאופיר פינס לשאוף דווקא לגיוס הבנות הדתיות? הן תהיינה תצפיתניות טובות יותר מחברותיהן מן המגזר החילוני? אני מכירה משפחות חילוניות למהדרין שנזקקו לפרוטקציה כדי שבנותיהן תתגייסנה. יש לצבא עודף בנות, וזה נתון ידוע.

צבא בלי בנות מעורר בי רגשות עמומים של קשר היסטורי לעם ישראל שכבש את הארץ בזמן יהושע. אולי צבא כזה יתנהל אחרת כי רוח אחרת תנשב בו. אולי בכלל, מעורבות חיילים חרדיים בצבא תגרום לכך שרבניהם התומכים בהם, יהיו הרבה יותר נחרצים נגד אויבינו, מול כל רוחות השמאל המנשבות במחננו. אולי "דעת ההלכה" תהיה הלכה ולא פלפול ממלכתי כזה או אחר. אולי? זה חלום מתוק.

הרשו לי לחלום בהקיץ. מול הדרך המתרפסת והמתעתעת בה מתנהלת המדינה והצבא מול אויבינו - מותר לי רק לחלום. לפעמים חלומות מתגשמים. בעזרת ה.