אם עד היום היתה יכולה כל בחורה ללבוש חצאית, להגיש תצהיר לפטור משירות בצה"ל, ולאחר מכן להרגיש חופשיה ומשוחררת גם אם היא לא ממש מקפידה על קלה כבחמורה, הרי שהדברים עשויים להשתנות.


אחרי שלא הצליח לבטל את "חוק טל", עובר חה"כ אופיר פינס לטפל בהשתמטות נשים מטעמי דת. בהצעת חוק שהגיש לאחרונה חה"כ פינס, יחד עם חברו למפלגה חה"כ איתן כבל, טוענים השניים כי הגשת תצהירים שיקריים עבור פטור משירות מצה"ל מטעמים דתיים מהווה "ערוץ נוח להשתמטות מגיוס".


כידוע, כיום מוענק פטור משירות ביטחון לכל אישה המצהירה בפני שופט או דיין בבית דין רבני, כי טעמים שבהכרה דתית מונעים אותה מלשרת בשירות בטחון, וכי היא שומרת על כשרות בבית ומחוצה לו, ואף איננה נוסעת בשבת.


אלא, שבניגוד לפטורים אחרים אותם מעניקה המדינה, את הפטור "מטעמי הכרה דתית" קשה מאוד לבטל, גם במידה ובצה"ל הגיעו למסקנה כי הפטור ניתן בעקבות תצהיר כוזב. החוק הקובע כי כל פטור אחר ניתן לביטול אם ניתן כתוצאה ממסירת ידיעות כוזבות או ממעשי מרמה או הטעיה אחרים, קובע כי הדבר לא יחול על פטור שניתן מטעמי הכרה דתית.


בכדי לבטל פטור שניתן מטעמי דת נקבע הסדר מיוחד, בו הפטור יבוטל רק במקרה שבו הורשעה המצהירה בפסק דין סופי על עבירה של שבועת שקר, דבר המצמצם במידה ניכרת את האפשרות לאכוף את חובת השירות. לדברי יוזמי החוק "כיום, לא ניתן לבטל את הפטור גם במקרים שבהם קיימות ראיות חד-משמעיות לכך שהושגה במרמה, כל עוד לא מוצה ההליך הפלילי" וכי "הגשת תצהיר שיקרי מהווה ערוץ נוח להשתמטות מגיוס".


בעקבות מצב זה בו מנוצל הפטור להכרה דתית בכדי להשיג שחרור קל מצה"ל, מציעים שני הח"כים "להחיל על הפטור את ההסדרים של עיון חוזר, בדומה לכל פטור אחר שניתן לפי החוק".