לנצח תאכל חרב

כנסים של רבנים, או סתם אנשים חכמים שאוהבים לדבר, אינם מספקים בדרך כלל כותרות מעניינות ("קביעת רגע המוות צריכה להיות כאשר גזע המוח מתנוון, ולא כאשר מערכת הדם קורסת". וואלה). אבל כנס הרבנים בענייני שמיטה שהתקיים השבוע בשושן היה מעניין במיוחד, בפרט לאור העובדה שאין הרבה מה לעשות עם המצווה הזאת בפרס ומדי (לא שלפני כן קיימנו אותה כמו שצריך, אבל עכשיו לפחות יש לנו תירוץ טוב).

כפי שנאמר בכנס עצמו, כבר אין שום משמעות לדיני קדושת שביעית, אין צורך ביבוא מחו"ל, וגם לא בהיתר מכירה או אוצר בי"ד. מבין כל הפתרונות שהוצעו בעבר לפתרון הבעיות ההלכתיות בשמיטה, מסתבר שהפתרון הכי יעיל היה של נבוכדנצר - להגלות את כולם וזהו.

ובכל זאת, עלתה מהכנס מסקנה מפתיעה: החיוב ההלכתי להתווכח על השמיטה איננו תלוי בארץ, ולכן הוא עדיין בתוקף. מה שנשאר לנו מהשמיטה הוא החובה להתדיין, להתפלמס ולהתכתש מעל כל במה אפשרית, מאמצע השנה השישית לפחות עד תחילת השמינית.

אז הבלגן ימשיך כנראה, רק בלי השלכות מעשיות. איזה כיף.

כוכבת לא נולדת

למורת רוחן של אולפניסטיות רבות, הביקורות בעיתונים לא בדיוק מפרגנות לנציגת המגזר בתחרות "מלכה נולדת". לטענת המבקרים, מדובר במתמודדת הכי אפורה ומשעממת בתחרות (אם כי אין ספק שההודית הרבה יותר גרועה).

לעניות דעתו של עבדכם, כשמורחים את העונה ללא גבולות (שלב התמרוקים נמשך כבר כמעט חצי שנה, לא מיצינו את זה?!) כל המועמדות מפסיקות ליצור עניין. אבל לגבי אסתר, חייבים להודות - זה לא בשבילה. היא פשוט עושה הכול כדי לעוף מהתחרות כמה שיותר מוקדם.

מה שאומר שעם כל הרצון הטוב וכל הפחד מטוקבקסטיות בנות 13-17 שדעתי לא תמצא חן בעיניהן - אולי לא יקרה כלום אם בתחרות אחת לא יהיו נציגים מהציבור שלנו. אחשוורוש כבר יסתדר. (עם השיגעונות שלו, הוא בטח יבחר בסוף את ההודית. ויהרוג אותה לקראת העונה השנייה).

השתייה כדת

גם מי שחשב שאחשוורוש יהיה מוטרד מקריאת הרבנים להימנע מלהשתתף במשתה הקרוב (עדיין אין באופק אחד כזה, אבל מן הסתם הוא ימצא כבר סיבה למסיבה בימים הקרובים), יכול להיות רגוע, לפחות על פי המאמר שהתפרסם ב-NRG יהדות, לפיו רוב הציבור מתכוון להגיע גם למשתה הבא.

"הרבנים מתעקשים להישאר ישראלים ", נאמר שם, "בזמן שצאן מרעיתם כבר למד להיות מודרני, מתקדם, גלותי. הם מתיימרים להיות שליחיו של אלוהים, אבל הוא עצמו בחר לשלוח אותנו לגלות, וזה מבהיר בצורה חד-משמעית את רצונו".

מה שמצחיק הוא, שאין לדיון הזה שום משמעות; אף אחד לא ילך למשתה בגלל האוכל והשתייה, כי הם פשוט לא טעימים (ככה זה כשמבשלים למיליוני אנשים), אלא רק כדי לא להרגיז את אחשוורוש ח"ו.

ואחשוורוש ממילא לא ישים לב לכך שיש איזה עם קטן ולא משמעותי שאינו עושה את דתי המלך. וגם אם כן, מה הוא כבר יעשה - יחליט להרוג את כל היהודים?

משמר המלכה (לשעבר)

זוכרים את ושתי? עושה רושם שכולם שכחו מהפרשה ההיא. חוץ מארגוני הנשים, שיצאו לאחרונה בקריאה להחזרתה של המלכה לשעבר לארמון.

כלפי מי מופנית המחאה? מובן שלא כלפי המלך עצמו - חבל שהוא יוציא את כולן להורג. גם לא כלפי שאר הגברים שתחת שלטונו, עקב החוק החדש שאוסר על הנשים להמרות את פי בעליהן. מי נשאר? הציבור הדתי כמובן.

הציבור כולו מואשם בגילוי אדישות כלפי העוול שנעשה לושתי והתעלמות מזכויות הנשים בכלל. "איפה הייתם? למה שתקתם? למה לא הפגנתם, לא יצאתם לרחובות, לא מילאתם את הכיכרות? רק מארץ ישראל אכפת לכם?" האמת? עם יחס כזה, לא אכפת לי שכולן תצטרכנה לתת יקר לבעליהן למגדול ועד קטן.

מקדימים את זמננו

המרוץ המטורף אחרי חוּמרוֹת חדשות, הגיע השבוע לשיא (או אולי שפל?) חדש: פשקווילים בשושן קוראים לציבור הרחב לנהוג לחומרא, ולקיים את כל הלכות חג הפורים, אף על פי שהחג הזה עדיין לא נולד.

עבדכם מקווה מאוד שבזה זה ייגמר, ולא נצטרך גם להחמיר ולצום על חורבן בית שני לפני שגומרים לבנות אותו. ובינתיים, נציית להוראות הפשקווילים, וגם אם לא נתחיל להכין עכשיו משלוחי מנות זכר לנס שעוד לא קרה - לפחות נאחל לכולכם פורים שמח!