ימי הרחמים והסליחות הם ימים של חשבון נפש. אי אפשר שלא לחשוב בימים אלה על אנשים יקרים שליווינו השנה לבית עולמם לאחר שנספו בתאונת דרכים, על אנשים טובים ויקרים שמאושפזים לעתים לשנים רבות ללא יכולת שיקום ועוד. רבים מאיתנו מכירים ויודעים שגם הם ניצלו לא פעם בחסדי ההשגחה מתאונה, ולעתים הם היו הגורמים למצב שנוצר. בינינו לבין עצמנו כל אחד יכול לומר לעצמו: כמה פעמים גם אני עצמי נהגתי כשאני עייף מדי, כשאני מתוח ועצבני, כשאני לא מרוכז. כל אלה מקדמים באופן ניכר את האפשרות שאהיה מעורב בתאונת דרכים.

אנו שואלים את עצמנו: מה נעשה בעניין ולא עשינו עוד?!

סתם לזעוק ולקטר, דבר זה לא יביא תועלת לאף אחד מאיתנו. מאידך גיסא, ברור לי שכל אחד חייב לעצמו את החיפוש, בכל דרך אפשרית, כיצד לשכלל ולהתקדם בתחום זה של נהיגה זהירה. לאחרונה הוצע לי מטעם מערכת מעט מן האור לכתוב באופן קבוע כמה מילים בעניין, מתוך תקווה שאם נמנע אפילו תאונה אחת בדרך זו מאמצנו לא יהיו לשווא.

אם כן, פינה זו מטרתה להציף דברים ידועים. איני מניח שאחדש בה הרבה, אלא שמתוך הרגלי החיים אנו נוטים להתעלם מדברים שמביאים אותנו למצבי סיכון, ואפשר שתזכורות מתומצתות ומרוכזות אלו יסייעו למאן דהו לשמור על חייו וחיי הסובבים אותו. אני כותב את הדברים בעיקר כתזכורת לעצמי, ולא כתוכחה לאף אחד מהקוראים. שכרי המיידי יהיה בעזה שאולי בזכות התעסקות וכתיבה זו אשפר ולו במעט את הנהיגה שלי.

כבר הקדימו וכתבו בעניין לא מעט אנשים, ביניהם הרב יואל בן נון שהוציא קובץ הלכות דרכים, והרב אלחנן פרינץ שהוציא ספרון המבוסס על הלכה יומית בענייני זהירות בדרכים בשם ובלכתך בדרך. מן הסתם אביא גם מדבריהם. עיקר כוונתי בפינה זו לעסוק בכל פעם בנקודה אחת בקצרה, ואותה להאיר. בתקווה שנצליח בדרך זו להטמיע בכל פעם רעיון אחד שיסייע לנו בשיפור הנהיגה שלנו.

אין צורך להכביר מילים עד כמה דברים אלו הם מגופי תורה והם קשורים לכמה מצוות עיקריות בתורתנו, בהן: "לא תרצח"; "ונשמרתם מאד לנפשותיכם"; "לא תעמוד על דם רעך"; "לפני עיוור לא תתן מכשול"; "ואהבת לרעך כמוך" ועוד ועוד. אשר על כן, גם אם נדון בעצות טכניות שנראות מתאימות יותר לדיון בסדנה לנהיגה מונעת, הרי אלו הם דברי תורה ממש שאנו מחוייבים בהם, וגם עליהם נאמר הפסוק: ושננתם לבניך, ודברת בם בשבתך בביתך, ובלכתך בדרך, ובשכבך ובקומך....

את הפרק הראשון אקדיש בעז"ה בשבוע הבא לנושא "ההכנות שלפני הנהיגה", כי זאת יש לדעת כשם שקיימות הכנות קודם התפילה, בבחינת "היכון לקראת א-לוהיך ישראל" - כך יש הכנות לפני הנהיגה והן אינן נופלות בחשיבותן מהכנות שלפני התפילה, ואף עולות עליהם משום "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם".