אשת חיל

"חיילים שצריכים להיות דרוכים במלוא חושיהם מוטרדים במחשבות על הבנות שלצידם. חיילים שצריכים לשמור עם בנות לא יכולים להפנות את מלוא תשומת הלב שלהם לסביבה להישמר מהפתעות שעלולות לעלות בחייהם". כך הרב משה מלכה במכתב לרמטכ"ל, המוחה על חיוב בני הישיבות לשרת עם חיילות.

בקריאה ראשונה הפמיניסטית הקטנה והמורדת שבי החלה למחות נמרצות, ולטעון שהנשים לא פחות טובות מהגברים ושיתמודדו. אבל אז שוב השוביניסטיות שבי התעוררה לחיים וטענה מנגד- שסך הכל הרב צודק. תנו להם לעשות לבד את העבודה השחורה והפיזית ואנחנו נמשיך לשבת רגל על רגל מול האח ונצפה איך הוא מתקן בשלג את המרזב.

אני חייבת לציין שלפמיניסטית השובבה היו הרבה טענות צודקות, אבל בהתחשב בעובדה שאם היא צודקת אזי ההשפעה שלנו על הגבר מיזערית, ואם כבוד הרב צודק אזי הם נתונים בידנו, אני מעדיפה לשמוע בקול הרב. ככה, גם לא צריך לעשות מילואים, וגם הוא יהיה חייב לעשות כלים ולשמור על הילדים שהוא חוזר משם. הרי אם את יכולה לגרום לו להיות שקוע בך ולסכן את חייו, מה זה בשבילך לגרום לו לשמור ערב אחד על הילדים ושאת תלכי לנוח?

צחוקים וחקירות בבית הדין

בדיון התקשורתי הבלתי פוסק בים ארגוני הנשים לבין בתי הדין הרבניים, ברור שיד הנשים (ו"יד לאישה") על העליונה, לפחות ברמת היכולת היח"מנית. אז לשם האיזון, והנה שני סיפורים שהגיעו לשולחן המערכת ישירות מבתי הדין הרבניים:

לפני 12 שנה פתחו בני הזוג בהליכי גירושין לאחר שהאישה טענה כי הבעל הכה אותה ושבר לה את השיניים. אולם מיד בסמוך להגשת תביעת הגירושין נעלמו עקבותיו של הבעל. הנהלת בתי הדין הרבניים מינתה חוקרים פרטיים, אשר ניסו לעלות על עקבותיו של הבעל, אולם ללא הועיל. לאחרונה מונה על ידי הנהלת בתי הדין הרבניים חוקר חדש לאיתור הבעל, אשר להפתעת הדיינים דיווח כי הסרבן המבוקש מאושפז בבית אבות בנתניה, לא הרחק ממבנה בית הדין הרבני בעיר.

מחשש שהסרבן יעלם באמתלה שמצבו הרפואי איננו מאפשר להגיע לבית הדין, הוציא אב בית הדין הרבני, הרב זמיר, צו הבאה לבעל ולמרות השעה המאוחרת נרתמו הדיינים, הרב שינדלר והרב שפירא בראשות אב בית הדין הרב זמיר, לערוך את הגט בו ביום, מחשש שעקבותיו של הבעל ייעלמו שוב.

סיפור ביזארי קצת יותר הוא על גירושין בהתכתבות. מעשה ב זוג שכבר למחרת ליל הכלולות עלו נישואיו על שרטון, ובני הזוג חיו בנפרד כמה שנים. לאחרונה, החליטה האישה לרמוז לבעלה כי הגיע הזמן להתגרש, ושלחה לו מתנה מקורית לכבוד יום הולדתו- את הכתובה בחזרה.

הבעל מסתבר הבין את הרמז הדק ובני הזוג פנו לבית הדין הרבני האזורי בחיפה ופתחו תיק גירושין. מכיוון שאף אחד מהצדדים לא התנגד לגירושין ולבני זוג לא היה רכוש משותף או ילדים, החליטו הדיינים לסדר את הגט בו במקום.

לא כל יום פורים

קובי נחשוני, כתב היהדות הנמרץ של YNET, הביא השבוע סיפור חשוב על כך שסטודנטים הלומדים באוניברסיטה העברית בירושלים נדהמו לגלות בלוח השנה האקדמי שעודכן בעקבות השביתה, כי הנהלת האוניברסיטה הכריזה על שושן פורים כיום לימודים רגיל ואף אפשרה למחלקות לקבוע בו מועדי בחינות. הסיבה לכך היא ששלושת חודשי השביתה "סתמו" את השנה כולה ואף ביטלו את חופשות הסמסטר, ולכן במקום משלוחי המנות וסעודת המצווה ייאלצו התלמידים להגיע השנה מחופשים לכיתות, ואת מסיבות הפורים הם יחליפו בעוד ערב לימוד למבחן.


האוניברסיטה העברית מצידה מסרה בתגובה לפניית ynet כי "אין מניעה הלכתית לקיים לימודים בפורים או בשושן פורים. בשל לוח הזמנים הצפוף שנוצר עקב שביתת המרצים, נדרשה האוניברסיטה לנצל את מרב הימים ללימודים".


אם ללכת על פי שורת ההלכה אנשי האוניברסיטה צודקים (ויישר כוח לפקולטה לתלמוד על הנפקת פסק ההלכה), רק מעניין לבדוק האם נוצלו גם ימים נוספים המותרים בלימוד על פי ההלכה, כמו יום העצמאות למשל. שלא לדבר על השאלה מה היה קורה אם יום השנה לרצח רבין היה מחולל. אבל איך בכלל אפשר להשוות...

בהשגחת בד"צ בייגין

על אף שמרבית תושביה מעודם לא שמעו את המילה "כשר", סין מתקדמת בצעדי ענק להיות יצרנית המזון הכשר הגדולה בעולם, עם יותר מ-500 מפעלים שמייצרים מוצרים עם תו התקן המיוחל. לא שתושבי המדינה, שבאופן רשמי עדיין רשומה כאתיאיסטית אימצו לפתע את היהדות, אלא שהכשרות, כך מסתבר, היא עסק משתלם מאוד.


השוק הגדול בעולם למוצרים הכשרים הוא בארצות הברית. מרבית הצרכנים הם דווקא לא יהודים, שרואים במזון הכשר בטוח ובריא יותר. אחרי יותר מדי מקרים של מזון שיוצר בסין ונמצא פגום, חתימת הכשרות היא תעודת ביטוח אוטומטית למפעלים שמייצאים אל מעבר לים.


ואם חיפשתם עוד סיבה לקפוץ לחוף הקרוב למקום מגוריכם ולהתחיל לשחות- רק תציצו פה. מילא שלא דואגים לנו, אבל כשהילדים לנו לא מקבלים טיפול רפואי כי אנחנו והם שומרי מצוות, זה כבר ממש לא נעים. שלא לומר לא כשר.

הגיעה לגבורות
בחודשים הקרובים תיכנס בני עקיבא תנועת הנוער הדתית לשנתה השמונים, ואלפי בוגרים יציינו את האירוע בחזרה לתקופת הילדות, לחברים מאז ולשירים שהיו חלק בלתי נפרד מהווי התנועה. תחת הכותרת "שרים בני עקיבא", תקיים המחלקה לתרבות תורנית בעיריית תל אביב ערב הוקרה מיוחד לפעילות התנועה.

האירוע ייפתח ביום רביעי בשעה 18:00 במפגש שבטים בהשתתפות בוגרי בני עקיבא לדורותיה, ובשעה 20:00 יתרווחו כולם על כיסאות היכל התרבות בתל אביב ויצטרפו למקהלה הגדולה שתשיר משירי התנועה ירוק ירוק הגזר, אדום אדום המלפפון? הידד במטאטא?) כשעל הבמה יופיעו דודו פישר, צוות הוואי בנ"ע וזמרים נוספים.


עכשיו רק נשאר לראות אם באמת הערב יישאר במתכונותו, ומה יש לסניפים הנפרדים להגיד על כך. מה שבטוח הוא, שערב בלי סימפוזיון "פנינו לאן?" ו-"רוח המערב- דו שיח או קרב?", זה לא ערב בנ"ע. אולי של פעם, כשהיו עסוקים בלבנות מדינה.

הגיגים ליום האהבה

השבוע חל יום האהבה. ולא שזה אמור להגיד לנו משהו, חוץ מזה שמוכרי הפרחים והמתנות הרוויחו טוב ושהסיכוי לפתוח דף אינטרנט ולמצוא כתבה בסגנון איך גורמים לו להתחיל לדבר, ו-10 הדרכים לגרום לה לשתוק עלה ב-50%.


אבל צחוק צחוק, עם יד על הלב, כמה מקוראי המדור היו לוחצים על המילים "אלו תכונות חייבות להיות לבן זוגך כדי להשלים אותך?" לו היו מודגשות בכחול ומובילות לכתבה שכזו? (גם אם לא היו חתומות ע"י הר אבינר) כמה מקוראי המדור היו רוצים לדעת אם בן זוגם מתאים להם כמו כפפה ליד, או שיש חור בסיר המכסה? כמה מקוראי המדור היו קוראים בשקיקה את רשימת התכונות המומלצת ועורכים השוואה? כמה מקוראי המדור היו הולכים עם הרשימה הזאת לדייטים? כמה מקוראי היו מתמכרים אליה? וכמה קוראים (אם בכלל) יש למדור?


אז אמנם אין לי רשימת תכונות, וגם לא יותר מידי טיפים בנושא, אבל בדבר אחד אני בטוחה- חפשו את ההוא שמשלים אתכם, ואם מצאתם- אז היו עסוקים בלהגיד לו תודה, ולא בלחפש רשימת תכונות או מעלות.


ובגלל שנאה דורש נאה מקיים, אני רוצה לפנות מעל במה זו ולהודות להוא שהשלים אותי, עזר ותמך ופירגן לאורך הדרך. תודה שהיית שם בשבילי ברגעים הקשים והחלפת אותי כשהייתי צריכה. תודה רבה לאלעד רותם. (עם החצי שלי אתחשבן אחר כך, תודה על הדאגה).


ואם את או אתה רוצים גם לנסות ולהשלים אותי, ולהחליף אחת לשבועיים את הגיגיי הרדודים/משעממים/לא ראויים לפרסום (ותודה לטוקבקיסט שדואג להזכיר לי את זה כל שבוע), את/ה מוזמנים לשלוח פיילוט. ואל תשכחו להשלים אחד את השני, גם אם זה אומר לקנות לו אקמול לפני שאת מתחילה לדבר, כי זה בעצם מה שחשוב. שבת שלום.