בס"ד שלום וברכה. 1) בעקבות פצע חוזר ונשנה שקיים אצל אשתי במקום ומוציא נקודה בעייתית על עדי הצח, האם ניתן להקל עליה בכך שמלכתחילה תבצע את בדיקת ההפסק טהרה+בדיקות שבעת הנקיים על ידי סיכוך של העד וספיגתו היטב טרם הבדיקה? (בעבר עשתה את הבדיקה כך וההפרשות יצאו בבירור ולא נספגו או נעלמו חלילה. אנחנו לא מעוניינים לרדת בכמות הבדיקות, רק לשאול האם ניתן להקל בסיכוך העד עם נוזל מימי שקוף) 2) לעיתים קורה שאשתי מבצעת את בדיקת הערב (שאמורה להיעשות טרם-השקיעה) אחרי השקיעה כי היא הגיעה הביתה מאוחר. האם זה בסדר מבחינה הלכתית?



תשובה

שלום וברכה, א. הרטבת או סיכוך העד עלולים להביא לתקלה ולהעלמות או אי ספיגה של חלק מההפרשות ולכן אין להרטיב או לסוך את העד בטרם השימוש בו, יחד עם זאת,בהחלט אם היא יודעת את הנקודה של הפצע לדלג עליה ולא לגעת בה. ב. לכתחילה יש לבצע 16 בדיקות בשבעה נקיים, הפסק טהרה מוך דחוק ועוד 2 בדיקות בכל יום בקר וערב, הבדיקות המעכבות את הטהרה הם בראשון ושביעי (מעבר להפסק טהרה כמובן). לכן, בעיקרון אין עניין לבצע בדיקה לאחר השקיעה, אבל יחד עם זאת, ניתן לבצע את הבדיקה גם שעה לפני שקיעה באם היא אינה נמצאת לאחר מכן במקום בו תוכל לבצע את הבדיקה, ויותר מכך החשוב הוא לוודא כי אכן תהיה בכל אופן בדיקה אחת ביום על מנת שלא להגיע לידי תקלה בבדיקות עצמן. לגבי הורדת כמות הבדיקות במציאות של פצע, לעיתים הנחייה כזו תסייע למקום להתרפא וזו תהיה הנחייה ראויה אף שרצונכם הנכון שלא להוריד כמות בדיקות ראוי ונכון. בשורות טובות אודי רט רב משיב מכון פועה