יבש עולם המים מתקופת המבול, ונשארה תיבה אחת שהיא הגרעין של עולמנו כיום.

נח, שם , חם ויפת. אב ושלושת בניו ונשותיהם. הם הבסיס לכל האומות והגזעים הידועים כיום. הללו התפזרו לכל עבר, אחרי מגדל בבל ובהם מיושב כדור הארץ שלנו.

בסוף פרשת נח אנו מתוודעים למשפחה אחת מצאצאי שם שבזכותה שלושה אבות וארבע אמהות - השורשים שלנו, מהם נוצרנו.

וַיְחִי-תֶרַח, שִׁבְעִים שָׁנָה; וַיּוֹלֶד, אֶת-אַבְרָם, אֶת-נָחוֹר, וְאֶת-הָרָן. וְאֵלֶּה, תּוֹלְדֹת תֶּרַח--תֶּרַח הוֹלִיד אֶת-אַבְרָם, אֶת-נָחוֹר וְאֶת-הָרָן; וְהָרָן, הוֹלִיד אֶת-לוֹט. וַיָּמָת הָרָן, עַל-פְּנֵי תֶּרַח אָבִיו, בְּאֶרֶץ מוֹלַדְתּוֹ, בְּאוּר כַּשְׂדִּים. וַיִּקַּח אַבְרָם וְנָחוֹר לָהֶם, נָשִׁים: שֵׁם אֵשֶׁת-אַבְרָם, שָׂרָי, וְשֵׁם אֵשֶׁת-נָחוֹר מִלְכָּה, בַּת-הָרָן אֲבִי-מִלְכָּה וַאֲבִי יִסְכָּה.

תרח היה עובד אלילים. בנו הרן מת כשהוא פוסח על שני הסעיפים אם לצדד בנמרוד או באחיו אברהם. שלושה ילדים לו להרן שנפטר, ושני אחיו לוקחים להם לנשים את בנותיו. אברם את שרי-היא יסכה. ונחור את מלכה, שתהיה אמו של בתואל, אבי רבקה שנשאה מאוחר יותר ליצחק. גם יעקב אבינו מתחתן באותה משפחה, והוא נושא לו שתי אחיות, רחל ולאה, בנותיו של לבן, אחי רבקה.

לא כולם טלית שכולה תכלת במשפחה הזו. לוט ידוע כאדם חומרני שרועיו חשודים בגזל, והוא בוחר להתגורר בסדום. לבן הוא הרמאי של כל הדורות, ובכל זאת-המשפחה הזו היא הייחוס שלנו, של עם ישראל.

מוזר, איך בוחרים היום אנשים שידוך?

בחברה החרדית מבררים יחוס משפחתי, אך בינינו, לפי המסופר בתורה, לא תמיד באותה משפחה יצאו כולם צדיקי עליון.

מה גרם לה למשפחה הזו להיות מיוחדת? במה היא הצטיינה?

בין כסה לעשור הזדמן לי להעביר סדנא לקהל רב של פנויים-פנויות מן המגזר הדתי-לאומי, במסגרת כנס של עמותת ישפה.

בסדנא התברר לי עד כמה אנשים תקועים עם מדוחי שווא ודמיונות בנוגע למושא השידוך שלהם. בנות שהסכימו לשתף אותנו בהגיגיהן , הביעו את רצונן שהבחור שלהן יהיה עובד ה, אמיתי, תקשורתי, וכהנה וכהנה אידיאולוגיות מעורפלות שפשוט מונעות מהן להתחתן.

כשעשינו ברור לסכום, שאלה אותי בחורה אחת- אז מה את רוצה שנחפש בשידוך?

בפרשתנו נמצאת התשובה.

משפחת תרח כנראה הצטיינה במידות טובות. גם בלי מדרשים שיאירו את דרכנו מתברר שהם משפחה מגובשת, מאוחדת. מאוחר יותר תבחן רבקה במידת החסד ונדיבות הלב. מידת הכנסת אורחים במשפחה זו אנו מוצאים לא רק אצל אברהם אבינו- אלא אפילו אצל לוט בתוככי סדום, וגם אצל לבן הארמי. לפי המדרש, כשנולד התינוק אברם ציווה המלך נמרוד להורגו. תרח סיכן את עצמו והבריח את בנו למערה, שם גדל הילד והכיר את בוראו.

מה אם כן מיוחד במשפחת האבות והאמהות שלנו? מידת החסד, המשפחתיות. האמונה בחיים ובטוב האדם. משפחה זו מוכנה להסתכן עבור ערכים אלו - גם אם זה יעלה לה בחייה.

מה לחפש בשידוך? התשובה היא פשוטה. מידות טובות, חסד, ואמונה בטוב ה ובאדם.

פשוט- לא?