הסוכה

שלומית בונה סוכה, את זה כולם יודעים. מה שהם שוכחים לשאול זה כמה כל העסק הזה עלה לשלומית?

"עלות רכישת סוכה ממוצעת נע בין 750 עד 1500 ש"ח" אומר אדמונד חסין, יו"ר מזכירות הציונות הדתית באיחוד הלאומי, "הבעיה היא שמשפחות מסורתיות רבות ברחבי הארץ המעוניינות לקיים את מצוות החג, ולשבת בסוכה עם משפחותיהם וילדיהם. אך ידם אינה משגת לקיים מצוה זו כהלכתה".

על מנת לנסות ולתת סיוע לאותן משפחות, הקימה סיעת הציונות הדתית-האיחוד הלאומי, מוקד סיוע למשפחות נזקקות המעוניינות לקיים את מצוות הישיבה בסוכה. לצורך כך חסין הקים מוקד לתרומות יחד עם חברת "סוכות נחלים". על פי ההסכם, התחייבה החברה לתת הנחה מיוחדת לסוכות שירכשו על ידי המוקד עבור המשפחות הנזקקות, והסוכות יסופקו במוקד המכירה הקרוב למקום מגוריהם של המשפחות, בתיאום עם המוקד.

אז אם אתם שגם החברים של שלומית יוכלו לבנות סוכה, אתם מוזמנים להתקשר ולתרום במוקד:02-6513081.

הקישוטים

אוקיי, אז סוכה יש לנו, עכשיו צריך לקשט את הסוכה. לצד האופציה לקנות קישוטים מוכנים (מי החליט שקישוטים עושים רק מחומרים מנצנצים?!), או לתת לילדים להכין (מה עושים עם שרשרת באורך של 10 מטר בסוכה של 2 על 2?!) המרכז הישראלי לאוריגאמי מציע לכם "סדנה לקיפול אצות ים והכנת קישוטים לסוכה לסועדים במסעדה".

במסעדת יוקו אונו, מסעדה יפנית כשרה, יהיה מדי יום, בימים ראשון עד שלישי (30.9-2.10), בשעות 14:00-16:00 סדנה לסועדים במסעדה לקיפול אצות ים והכנת קישוטים לסוכה.

במהלך הסדנה יוכלו הילדים להתנסות בקיפול אצות לצורות מרתקות ויכינו קישוטים לסוכה אותם יוכלו לקחת עימם, ולתלות עוד באותו יום בסוכה. המבוגרים יוכלו לבחור אם להצטרף לקיפולים או, כמה מפתיע - לאכול בנחת בזמן שהילדים מבלים ומתנסים בפעילות חדשה.

למדור אין ספק שכשמדובר באצות, עדיף לקפל אותן מאשר לנסות לאכול.

עכשיו בבנק: דבר האבד

מה אומר לכם הביטוי "מלאכת דבר האבד"?

זה לא סוד שההגדרה של "דבר האבד" זוכה להרחבות מרחיקות לכת, במקרה הטוב, ולהתעלמות מחולטת במקרה הפחות טוב.

מי שהחליט לנסות בכל זאת לעשות צעד בכיוון הוא בנק "מזרחי טפחות", שמדווח בימים אלו על היערכות מיוחדת בסניפים לקראת חג הסוכות. "לאור קריאת הרבנים יפעלו הסניפים בימי החג במתכונת מצומצמת וישרתו מקרים הנחשבים דבר האבד בלבד. המוקד הטלפוני והמכשירים האוטומטיים יפעלו כרגיל, וכן יינתנו שירותים בסניפים לצורך מקרים דחופים ובמטרה למנוע דבר האבד מהלקוחות", כך נמסר מהבנק.

מי שכנראה יהנו מהמצב, הם בעלי חוב ובעלי צקים חוזרים, כלפיהם, כך טוענים בבנק, יעשו כל המאמצים להתנהל בגמישות מיוחדת ולהימנע מטיפול, וזאת מתוך הבנה כי הלקוחות נמנעים מלנקוט בפעילות כספית שוטפת.


סוכת בריאות

סוכות הוא חג נפלא, אלא שהוא מהווה גם הזדמנות נפלאה להגיע, חס ושלום, לבית חולים. החל משלל פגיעות הקשורות לבניית הסוכה - קרשים שנופלים, פטישים שפוגעים במקומות הלא נכונים, דרך נפגעי ארבעת המינים - פציעות של קוטפי ערבות, ואפילו לולבים שבדיקת יתר שלהם עלולה ליצור מפגש לא נעים עם העיניים, ועד של פגיעות המאפיינות את החופש.

בדיוק לשם כך, בתי החולים של שירותי בריאות כללית נערכים לקראת חג הסוכות הקרב ובא. בכל בתי החולים של הכללית הוקמו סוכות מהודרות ע"פ כל כללי ההלכה ובבתי החולים הגדולים יוקמו 3 סוכות לרווחת החולים. שילוט מיוחד יפנה את המאושפזים ומלוויהם למיקום הסוכות. סעודות החג תוגשנה למאושפזים כאשר לכל מגש תצורף ברכה לקראת החג. כאשר על כל הערכות והלוגיסטיקה מפקח ואחראי הרב חיים קאופמן.

אפילו ארבעת המינים יחולקו בבתי הכנסת ובמחלקות המיועדות למאושפזים ולמלוויהם ובימי חול המועד ייערכו אירועי שמחת בית השואבה ע"י ארגוני החסד השונים בתוך בתי החולים.

ואם תישארו עד לשמחת תורה, דעו לכם שבשנים האחרונות נוספו ספרי תורה חדשים וכן שופצו והוגהו ספרי תורה, כך שבכל בכית כנסת יתקיימו הקפות עם ספרי תורה כשרים, וכל חולה או מלווה יוכל לקבל הקפה עם ספר התורה.

בתפילה לרפואה קרובה ושלימה לכל בית ישראל.

על החיים ועל המוות

אחת המגילות הפחות ברורות, ואחת הסיבות לתפילת השבת הארוכה ביותר במהלך השנה היא מגילת קהלת.

אם אתם חוששים שתרדמו תוך כדי קריאת העלונים השבועית ואם אתם רוצים להבין קצת יותר טוב מה ניסה להגיד לנו החכם מכל האדם, אתם מוזמנים לערב לימוד בליל הושענא רבא של המחלקה לתרבות תורנית בעיריית ת"א ומרכז תאיר.

בערב, תחת הכותרת "על החיים ועל המוות: הרהורים על מגילת קהלת", ידברו פרופ שלום רוזנברג, הרב יואל בן נון, הרב אריה הנדלר, הרב חיים נבון ופנינה נויבירט.

הערב יתקיים ביום שלישי, כ תשרי תשס"ח (2.10.07) במוזיאון תל אביב, שד שאול המלך 27.