סוגיית עתיד מפעל השירות הלאומי עלתה לדיון מספר פעמים בשנה האחרונה, ובעוצמה יתרה בימים האחרונים. לזמן מה היה נדמה שקיים חשש לעתיד השירות הלאומי כולו, אולם כעת מסתבר שהפגיעה מסתכמת בקיצוצים משמעותיים במספר התקנים, מתוך תחושה של פגיעה מכוונת. גם דיון פנים מגזרי על החשיבות (ליתר דיוק - חוסר החשיבות) שבהליכה לשירות הלאומי צץ במהלך השנה; אולם למרות הכל - שנת שירות חדשה תיפתח בשבועות הקרובים, ואלפי בנות יחלו להתנדב במקומות שונים ובתחומים שונים בכל רחבי הארץ, ואף מחוצה לה.


אך למרות הרושם המגדרי, בין כל הבנות יהיו גם כמה עשרות בנים שיחלו שנת שירות. מופתעים? בימים בהם אחוזי ההשתמטות מהשירות הצבאי הולכים וגדלים, אופציית השירות הלאומי הופכת רלוונטית למגזרים שונים. מעתה גם בנים יכולים ללכת ולהתנדב לשנת שירות כחלופה לשירותם הצבאי. אין הכוונה ל"שנת הכרעה" שמוענקת לתלמידי הישיבות במסגרת חוק טל, בסופה יוכלו לבחור בין שירות צבאי ללאומי, או לשירות לאומי אזרחי עליו הכריזה הממשלה אמש, אלא בהתנדבות לשמה לשנת שירות לאומי.

מי ומי בהולכים?

עד לפני ארבע שנים בנים לא הכירה המדינה באופן רשמי בשירות לאומי לבנים, מאחר ולשון החוק דיברה על בנות בלבד. תוכנית ניסויית המיועדת לבנים הוצעה אז, וכמות הבנים המשתתפים בתוכנית הוגבלה למאתיים וחמישים בלבד. לפני שנה בדיוק אושרה התוכנית, והבנים הוכרו רשמית כבני השירות הלאומי.

בניגוד לבנות שנחשבות כוח עזר איכותי, ממגזר הבנים הגיעו עד כה אל השירות הלאומי מגוון בעלי פטור משירות צבאי - משלל סיבות רפואיות או מחוסר התאמה, וכן בעלי צרכים מיוחדים שקיבלו פטור משירות, כנכים, אוטיסטים או סובלים מליקויי תקשורת וכדו. להבדיל, גם פליטי ההתנתקות שקיבלו פטור משירות בצה"ל ולמרות זאת עדיין רוצים לתרום למדינה, מצאו את מקומם בשירות הלאומי, אם כי מספרם בקרב שאר המתנדבים זניח.

בדומה לבנות, מתנדבים הבנים בתפקידים שונים כמו עבודות משרדיות, הפעלת מועדוניות נוער ועוד. מערך הבנים מצומצם בינתיים, ולפיכך אינטימי יותר - בניגוד לתקנים המיועדים לבנות, תקנים המיועדים לבני השירות הלאומי הם תקנים פרטניים שנתפרים במיוחד לבן השירות, לפי הפרוייקט בו הוא משתתף ומותאם לאופיו, צרכיו ויכולותיו.

משתלבים בחיים

"בת-עמי", אחת מהעמותות המרכזות את הטיפול במפעל השירות הלאומי, הקימה לבנים אלו מסגרות מתאימות ומעניקה להם מערך ליווי ותמיכה הולם, בשיתוף ותוך עבודה צמודה עם אנשי עמותת "גוונים" של הקיבוץ העירוני בשדרות. יחד הם מפעילים בקרב הבנים את תוכנית שלבים, המיועדת לאלו מהם בעלי הצרכים המיוחדים, נכים ומוגבלים - פיזית ונפשית, והופכים את שנת השירות שלהם לשנת "הכנה לחיים". שנת השירות מהווה עבור בנים אלו מסגרת שיקומית המאפשר להם להוכיח את יכולותיהם בתחומים שלא באו לידי ביטוי עד כה. עבור בני השירות באנו לתרום ויצאנו נתרמים איננה סתם קלישאה. בליווי העמותות המטפלות בכך, שנת השירות היא הזדמנות להקנות לבנים כלים להשתלבות בחיים בחברה הישראלית, תוך תמיכה צמודה לאורך השנה כולה. שנת השירות מהווה עבורם מעין זמן ביניים בין המסגרת לעצמאות.


בדומה לשוק העסקי, גם במפעל ההתנדבות, מוסדות שבימים כתיקונם משוועים לבנות שירות, נאותים לקבל בני שירות רק על ידי תמריץ כספי - מימון עלותם של בני השירות הלאומי מתקציב המדינה. בניגוד להקצאות הקבועות לתקני בנות שירות לאומי, או תקנים הממומנים על ידי עמותות פרטיות. כל עמותה פרטית רשאית לקנות תקן לבת שירות על פי חוק. למזלם של המשוחררים מהצבא, המשרדים הממשלתיים המטפלים בעניין רואים חשיבות בשילובם בחברה הישראלית ואינם משאירים את הנושא לטוב ליבם של המוסדות והעמותות השונות, ולכן מסבסדים כמעט במלואם את התקנים המיועדים לבני השירות.

בין הכסאות

אך עדיין, עם כל הרצון הטוב, יש כאלו הנופלים בין הכיסאות. לבעלי לקויות תקשורתיות ובוגרי החינוך המיוחד, טרם נמצא מענה. ב"בת עמי", לדוגמא, עדיין מחפשים להם פתרון הולם.

למרות מאמציהם של אגודות השירות הלאומי ועמותות השילוב השונות, מספרם של בני השירות הלאומי עדיין רחוק ממאתיים וחמישים התקנים שהוקצו עוד בימי התוכנית הניסיונית. מספר המשרתים היה יכול לגדול לולא מגבלה נוספת שמטיל החוק - גיל ההתנדבות לשירות לאומי הוא עד 21. בנים רבים מקבלים את השחרור מצה"ל לאחר סחבת ארוכה שנמשכת לעיתים גם שנה ושנתיים. בנוסף, חלקם של הבנים בעלי לקויות שונות מסיימים את מערכת החינוך בגיל מאוחר יחסית, ובמהרה מוצאים את עצמם ללא ההזדמנות להשתלב בשירות הלאומי. בנים אלו נפלטים מאחת התחנות המשמעותיות והאחרונות בדרך לשילובם בחברה הישראלית.

לפרויקט השירות הלאומי ישנה עוד דרך ארוכה עד שיהווה פתרון אופטימלי וגורף לבנים אשר אינם יכולים לשרת בצבא מסיבות שונות, אך לעשרות הבנים אשר יתחילו החודש את התנדבותם, זוהי הזדמנות לתרום למדינה ולצעוד צעד נוסף לקראת שוויון בחברה הישראלית.