פעם שאלתי חסיד חב"ד מדוע אחרי מותו של הרבי האחרון לא מונה אדמו"ר חדש. אותו חסיד, שלא נמנה עם הזרם הסבור שהרבי הוא מלך המשיח, ענה לי בפשטות שרק מי שחי ונשם את הרבי יום יום מבין את גדולתו, ולצערנו אין כיום אדם המסוגל למלא את החלל האדיר שהשאיר אחריו הרבי.

ספרו החדש של הרב יצחק קראוס, השביעי חושף מעט מדמותו האדירה של הרב מנחם מנדל, הוא הרבי מליובאוויטש.

לא הרבה רבנים בדור האחרון חדרו לתודעה כמו הרבי מליובאוויטש, שבהנהגתו תנועת חב"ד צמחה ונפוצה בכל העולם כולו. מי לא מכיר את השליחים הנמצאים בכל מקום ומקום בעולם, את חסידי חב"ד העוברים בין אנשים ומציעים להם להניח תפילין, את טנקי המצוות ועוד פעילויות שונות של תנועת חב"ד?

אך מה עומד מאחורי כל זה? מה מניע אלפי חסידים לעשות דברים אלה? האם זו מנהיגותו הכריזמטית של הרבי או יותר מכך?

הרב קראוס חושף את מה שהוא רואה כמניע המרכזי לכל הפעילות החבדי"ת: הבאת הגאולה ומלך המשיח.

הרבי מליובאוויטש הוא האדמו"ר השביעי של חב"ד, וככזה הוא רואה את תפקידו כמנהיג הדור השביעי המביא את הגאולה. דורו הוא דור אחרון לגלות ודור ראשון לגאולה ולכן תפקידו מכריע. לפי טענת הרב קראוס, זה ההקשר שיש לראות לפיו את כל פעילותם של הרבי ושל חסידיו. כך יש לראות, למשל, את השליחים הנמצאים בכל מקום בעולם, את מבצעי המצוות. ואף פעולות מסוימות הנראות לעתים משונות, כמו שכנוע אומות העולם לקיים את שבע מצוות בני נח. כל אלה הן הכנת העולם לביאת המשיח.

שאלה חשובה נוספת שמעלה המחבר היא האם תנועת חב"ד של הרבי השביעי היא המשך התנועה החבדי"ת המסורתית. כל מי שנתקל ולו במעט בספריהם של אדמור"י חב"ד הראשונים, מגלה ספרים עמוקים שנועדו רק לחסידים הרוצים בקרבת ד, המוכנים לעסוק בהתבוננות ולהשקיע את עצמם בתוך עולם נסתר זה. לא כך חסידי חב"ד כיום. בהוראתו של הרבי, תפקידם של החסידים הוא איננו עוד התעלות רוחנית אישית, אלא דאגה לעם ישראל ואף לאומות העולם. אעפ"י שהרבי ידע שהוא ממשיך בדרכו את שלשלת האדמורי"ם, ובעיקר את חותנו הריי"ץ, הוא ידע שהוא מחדש, ואף ראה זאת באור חיובי. כל דור יש לו תפקיד שונה, וכך גם תפקידו של הדור השביעי הוא שונה, "תפקיד שונה, טוען רמ"מ (ר מנחם מנדל - א.ח), מחייב דרכים התואמות לתפקידו של הדור והמתאימות לתקופתו. לדעתו תפיסה שמרנית ודוגמטית החוששת מכל חידוש והמתעלמת מצורכי הדור מעכבת את התהליך ההיסטורי של הגאולה" (עמ 144).

מתוך הספר עולה דמות מיוחדת במינה, דמות של מנהיג, של הוגה דעות מעמיק אשר קשוב לצרכי השעה, ולא מפחד מהחידוש. רק לשם דוגמא, כשהרבי התחיל להעביר שיעורים ברדיו, תקפו אותו שכן הרדיו הוא מכשיר שמקורו בסטרא אחרא ואיך אפשר להשתמש בו ללימוד תורה?! הוא ראה אז את הכוח האדיר ברדיו, ואם יש דבר הנברא בעולם ואפשר להשתמש בו לטובה, אז מדוע לא? וגם כיום אפשר לראות את השימוש באינטרנט בתור כלי מרכזי בחב"ד.

הספר הוא ראשון מסוגו העוסק במשנתו של הרבי מליובאוויטש, הוא חושף דמות מרתקת, שגם 13 שנה אחר מותו ממשיכה להוות דמות חיה עבור חסידיו. הספר כתוב בצורה קולחת ופשוטה, ולא מכביד על הקורא הממוצע במושגים סבוכים. חשוב לציין שהרב קראוס בחר לא להתייחס לשאלה האם הרבי הוא מלך המשיח או לא, ותגובת חסידי חב"ד למותו. בכל אופן, הספר הוא הזדמנות מצוינת להיפגש עם אחד מגדולי המאה האחרונה שהיו לעם היהודי.

השביעי- משיחיות בדור השביעי של חב"ד, הרב יצחק קראוס, ידיעות ספרים, 322 עמ.