"עדיף להחזיק חזיר נוטף שומן בבית, מאשר להכניס אינטרנט הביתה". זו הייתה אמירתו הנחרצת של הרב יהושע שפירא, ראש ישיבת ההסדר רמת גן, במשך שנים רבות.

בכנס מיוחד למורים, שהתקיים בשבוע שעבר, צינן הרב שפירא את עמדותיו והודיע שמזה כחודשיים גם הוא בין הגולשים באינטרנט. הוא הוסיף - "אני אמנם לא ממליץ להתחבר לאינטרנט, אבל היום אני גם לא יכול להגיד שיש איסור להתחבר".


יתכן שהשינוי בעמדותיו של הרב יהושע החל בעקבות חבירתו למיזם האינטרנט של רימון, חברה שאמורה לצנזר את התכנים ברשת. אך נדמה כי גם אם הרב שפירא מסרב להודות בפה מלא, הסיבה האמיתית לנסיגה בדעותיו של הרב בנוגע לאיסור המוחלט לגלוש ברשת, היא שדבריו נפלו על אוזניים ערלות, בבחינת גזרה שאין הציבור יכול לעמוד בה.

על פי "סקר TIM " שפורסם לאחרונה עלה כי 72% ממשקי הבית היהודיים מחוברים לרשת האינטרנט. עוד עלה מהסקר כי שיעורי החיבור לרשת רק עולים מידי שנה.

בעקבות הנתונים הללו החליטו במרכז ישיבות בנ"ע ובבתי המדרש מהו"ת, לעסוק בצורה אינטנסיבית בנושא האינטרנט בכנס השנתי למחנכים.

ראשון הדוברים היה יונה פרסבורגר, מרצה שהצליח לזעזע את ציבור המחנכים עם סיפורים מסמרי שיער על הסכנות שעלולות להיגרם בעקבות השימוש ברשת. מיד אחריו נדרשו לסוגיה שני ברי הסמכה: הרב יהושע שפירא - שכאמור מתנגד לרשת, והרב יובל שרלו - מי שזכה לתואר רב האינטרנט.


שני הרבנים הסכימו על כך שסכנות רבות אורבות לפתחיהם של גולשי האינטרנט. אך לדברי הרב שרלו - כל חיינו אורבות לנו סכנות רבות, נרצה או לא נרצה. כך ברא ריבונו של עולם את העולם. לדברי הרב שרלו, טענות דומות נשמעו עם המצאת המכונית, כשרבנים בקשו לאסור את הנסיעה בכלי הרכב בטענה שיש בכך סכנות נפשות. "אין לי ספק שבעוד עשר שנים נזכר בדיון הזה ונצחק על עצמנו, האינטרנט נמצא פה כדי להישאר, וחבל על האנרגיה הרוחנית שאנו מבזבזים במלחמה הזו" הכריז הרב שרלו.

הרב שרלו לא שולל את הפתרונות הטכנולוגים עליהם ממליץ הרב שפירא, אך לדבריו לא משימוש בהם תצמח הישועה. לדבריו יש ליצור תהליך חינוכי רחב הרבה יותר שיכלול את העצמת הבחירה החופשית של ילדינו, במטרה לגרום להם לקבל את ההחלטות הנכונות בכוחות עצמם.

הדיון שנפתח סביב נושא האינטרנט גלש במהרה לדיון רחב הרבה יותר סביב היחס לעולם והתרבות הסובבים אותנו. הרב שפירא לא היסס להכריז על עצמו כחרדי שחוגג את יום העצמאות, וככזה הוא אינו רואה צורך ביצירת דו שיח עם הציבור החילוני, וכל מטרתו מכוונת ליצירת ערוצי השפעה על הציבור החילוני. לדברי הרב שפירא יש לסיים את תקופת ההתרפסות והחנפות לציבור החילוני שנמצא על סף התמוטטות ערכים. כמובן, הכל צריך לעשות מאהבה ומקרוב אך הגיע הזמן להודות שהתרבות שלנו עדיפה על הריקנות החילונית.

מצידו השני של השולחן מיהר להכריז הרב שרלו כי לדעתו הפער בין החרדים לציונות הדתית עמוק הרבה יותר ולא מתבטא רק ביחסנו למדינה. לדבריו יש צורך בקיום דיאלוג מתמיד עם החברה החילונית, והעולמית. למעשה, זאת האפשרות היחידה להגיע למילוי חובתנו בעולם, טען.

את הדיון חתם הרב יונה גודמן באומרו כי האינטרנט המוגן הוא הצעה אחת מתוך רבות שיש לאמץ והדגיש כי יש חשיבות רבה לחנך לצריכה נכונה של עולם האינטרנט. לדבריו יש למנות בכל בית ספר רב שירכז את נושא האינטרנט ואליו יוכלו ההורים לפנות בשאלות. אך החשוב ביותר הוא לדבר על הנושא בכיתות, עם ההורים ובשולחן השבת המשפחתי.