בישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה ביחס לתחקירים שעוברים מועמדים לשירות חובה בלשכות הגיוס אמר ראש אמ"ש, האלוף אלעזר שטרן, כי "נקודת התייחסות שלנו היא לא שייכות פוליטית ולא ההתנתקות, אלא הרצח שהיה בשפרעם ובעקבותיו סף הרגישות שלנו עלה מאוד. רצח שבוצע באמצעות נשק של צה"ל ע"י אדם שעבר את מנגנוני הסינון של צה"ל, גורם לנו להיות חרדים ולפעול על מנת שמקרה זה לא יחזור על עצמו. השאלות לא קשורות להתנתקות הן קשורות לרצח בשפרעם".

פער בין ההנחיות לבין המצב בשטח

דבריו של שטרן בוועדה באו כתשובה לדברים אותם אמר יו"ר הוועדה, ח"כ זבולון אורלב על כך ש"הגיעו לוועדה פניות רבות מצעירים והוריהם ומאירגונים שלמרות הנחיה שניתנה ע"י האלוף אלעזר שטרן, על פיה אין לשאול שאלות פוליטיות בלשכות גיוס - התופעה עדיין נפוצה ופוגעת בצעירים רבים מהמגזר הדתי לאומי".

אורלב הוסיף כי לוועדה הוגש דו"ח של המרכז המדיני לישראל בנושא תחקור פוליטי ומניעת גיוס לצה"ל של מועמדים לשירות בטחון, ובו עדויות על תיחקורים ו"הדבקת" סעיפים נפשיים והפניה לקבני"ים. הדו"ח הועבר גם ללשכתו של האלוף והופץ בין חברי הכנסת. "תופעה זו אינה ראויה וניתן לכנותה מסורבי גיוס אין חולק שמדובר בנוער דתי לאומי, נוער שרוצה לתרום ולשרת במיטב את מדינת ישראל. תופעה זו הולדתה בהתנתקות ולא מדובר בצעירים שהואשמו בגין ההתנגדות להתנתקות. הרושם המתקבל, גם מדיוני ועדת המשנה, מהחומר שקיבלנו וגם מהדיון הזה. הוא שיש פער בין הכוונות וההדברות וההנחיות הכתובות לבין המצב בשטח והאווירה בציבור. כשצה"ל רוצה לתקוף בעיה הוא עושה זאת בכל הנחישות" אמר אורלב.

על טענתו של שטרן כי הדברים לא קשורים לגירוש מחבל עזה כי אם לרצח בשפרעם, אמרה ח"כ עמירה דותן מקדימה כי: "הנושא של הרצח בשפרעם נותן הרגשה שלעיתים מסיטים את האור לכוון אחר. אפשר לומר טעינו. ישנו פער בין הדברים ששמענו בעמדת צה"ל לבין הקריאה הזועקת של האנשים על הייחס והשאלות המשפילות".

רשימת השמות מצטברת

בעקבות הדיון מתכוון מזכ"ל המפד"ל שר-שלום גרבי שכבר פנה לפני מספר חודשים לאלוף שטרן בנושא זה, להעביר לצבא את רשימת השמות שהצטברו בלשכתו של מתגייסים שהופלו לרעה רק בגלל היותם מזוהים עם המחנה הכתום ע"מ שנוער זה יגויס בהקדם.

"אני ומקווה שבעקבות הדיון והעלאת הנושא לסדר היום הציבורי לא יחזרו מקרים דומים בצה"ל" אמר גרבי והוסיף: " צה"ל הינו צבא העם, וככזה אסור לו להפנות שאלות בעלות גוון פוליטי למועמדים. אני מקווה שהנושא יטופל וילדינו יוכלו להמשיך ולהתגייס ליחידות המובחרות כפי שאנו מחנכים אותם, ושהשרות הצבאי יחזור ויהיה גורם מלכד ולא חלילה גורם מפריד".