אירוע מיוחד יתקיים ביום ראשון הקרוב בביה"כ הגדול בירושלים. אחרי תקופת לימודים ארוכה ומבחן עיוני, יקבלו אלף ושש-מאות משגיחי כשרות תעודה רשמית מטעם הרבנות הראשית לישראל המסמיכה אותם לעסוק בהשגחה על כשרות המזון.

מאחורי היוזמה לקיום המבחנים עומד הרה"ר לישראל הרב יונה מצגר האחראי על מערך הכשרות בישראל, וזאת במטרה להבטיח את רמתם המקצועית-הלכתית של העוסקים במלאכה האחראית והחשובה, להעשיר ולרענן את ידיעותיהם. אך בעיקר להביא לכך שכל המינויים בשטח זה יהיו על בסיס ענייני ומקצועי, ולמנוע מצב של הפעלת לחצים על מנהלי מחלקות הכשרות לשלב בתפקיד זה עובדים שאינם מתאימים. דבר שלדברי גורמים בתחום הכשרות הפך לנורמה.

"קיבלתי פניות רבות מרבני ערים ומנהלי מחלקות כשרות שהופעלו עליהם לחצים מצד גורמים בעלי השפעה, לקבל לעבודה כמשגיחים כאלו שאין ביניהם ובין כשרות מאומה, הרבנים נקלעו למצב לא נעים ולא פשוט." אמר הרב מצגר שמשוכנע שבעקבות המבחנים המצב ישנה "כיום, הודות למבחנים הנערכים, כלל לא מנסים להפעיל פרוטקציות, ואלו הפונים, מודעים לכך שעליהם לעבור סדרת לימודים ארוכה ובחינה שתבדוק את רמת התאמתם למערכת אם בכלל" אמר.

בישראל מועסקים כיום אלפי משגיחים ועד עתה עברו את הבחינות אלף ושבע-מאות מהם, כשהמגמה להביא לכך שבתוך תקופה קצרה לא יועסק במערכת הכשרות אדם שלא עבר את מסלול הלימודים, עמד בבחינות וקיבל תעודת הסמכה.

למבחן עצמו נגשו כאלף ושמונה מאות משגיחי כשרות. מתוכם, כתשעים משגיחים לא הצליחו לעבור את מבחן ההסמכה. דבר שאולי יכול לומר דבר מה על המצב החמור בו נמצאת כיום מערכת הכשרות. הנכשלים יזכו לניסיון נוסף אך במידה וייכשלו גם במועד השני, לא יוכלו להמשיך לכהן עוד כמשגיחי כשרות.

ברבנות הראשית מקווים כי גם בגופי כשרות נוספים יאמצו את הנוהג לערוך מבחן למשגיחי הכשרות, ובכך תעלה רמת הכשרות הארצית.