בשקט והרחק מעיניה של התקשורת פועל ספק אינטרנט חדש בשם "רימון". החברה הוקמה ע"י "מספר משקיעים קטנים" כהגדרתם ובראשה עומד קובי האקר לשעבר סמנכ"ל בסלקום, פועלת מגבעת שמואל ומתכוננת לעורר מהפכה בתחום.

החברה, שנמצאת בשלבי ניסוי התחלתיים, מעוניינת לספק אינטרנט נקי לציבור הרחב. ברימון נזהרים מאוד שלא למתג עצמם כ"אינטרנט כשר" או כפתרון לציבור הדתי, ומכוונים רחוק גם לעבר הציבור החילוני. וזאת, למרות קבוצת רבנים רחבה המועדדת את הפעילות ובראשם הרב יהושע שפירא, ראש ישיבת ההסדר בר"ג.

החברה מציעה כיום ארבעה מסלולי גלישה ברמות סינון שונות, החל מהמסלול המחמיר הנקרא גם בשם "הרמטי" - המכיל אתרים תורניים בלבד וכלה במסלול ה"מוגן" - שמאפשר גישה לכל האתרים למעט אתרים שהוגדרו ע"י המערכת כבעלי תוכן פרונוגרפי או אלים. כל משתמש יכול לשנות בכל עת את המסלול בו הוא משתמש. אך, בכל מקרה לא יהיה ניתן "לפתוח" את האינטרנט לגמרי, ולגלוש לתכנים בעייתיים.

כיצד פועלת מערכת הסינון?

בדומה למערכות סינון הקיימות בשוק, מכילה המערכת של רימון רשימת אתרים המדורגת על פי המסלולים השונים ומסמנת את האתרים הבעייתים כאסורים לגלישה. בניגוד למערכות אחרות, הבנויות על מידענים או רובוטים הסורקים את הרשת, ברימון ישנו חדר בקרה אנושי. כך, שכשהגולש נכנס לאתר שאיננו מזוהה ברשימה, אנשי חדר הבקרה בודקים את טיב האתר בזמן אמת (ברימון מתחייבים ל-90 שניות), ומחליטים האם להוסיפו לרשימת האתרים או לחוסמו.



ברימון מאפשרים גם לקבל התראה לסלולארי במקרה ומישהו מבני הבית החליט להיכנס לאתר בעייתי. אך לדעתי יתרונו של השירות הוא גם חסרונו הגדול, שכן הוא מזכיר יותר מדי את תופעת "האח הגדול". האמנם ברצוננו לאפשר לחברת האינטרנט שלנו לדעת מהם הרגלי הגלישה שלנו? ברימון, כמובן, מכחישים את העובדה שהמידע שנשמר במערכת ישמש לפעילות כזו או אחרת ומבטחים כי למנתרים בחדר הבקרה אין יכולת לדעת מיהו הגולש שניסה להיכנס לאתר הבעייתי. אך כיום, כשיותר ויותר חברות מתחילות להבין את החשיבות בשמירת פרטיות הגולש והסכנה מפני תופעת האח הגדול, הגישה של רימון עומדת בסימן שאלה.

ההתחברות לרימון הייתה פשוטה מאוד, הנציגה האדיבה הציע גם לקשר בינינו לבין מסייע טכני שיעזור לנו להתחבר לשרות. גם החלפת המסלולים במהלך הגלישה פשוטה וקלה, אם כי עדיין סובלת מכמה חבלי לידה.

יותר מדי הרמטי

נסינו לגלוש במסלול ההרמטי של החברה המאפשר גישה רק לאתרים תורניים (אף שיש כאלה שיעדיפו לחסום חלקים מהם כמו שו"תים העוסקים בצניעות וכדו), אך מהר מאוד גילינו שמסלול זה איננו אפקטיבי כלל. שכן, כל האתרים החשובים לנו הוצגו כחסומים. בניהם: אתרי המפות, אתרי הבנקים, אתרי קופ"ח, ואפילו אתרי הקניות נחסמו כולם. שלא לדבר על חשבון ה GMAIL שלנו ותוכנות מסרים מיידיים.



מכיון שלא יכלנו לגלוש במסלול ההרמטי, עברנו מיד למסלול הבא, "המסלול השמור". במסלול ניתן לפטפט בתוכנות המסרים למיניהן, לצפות בחלקים מהאתרים YNET וNRG, אך עדיין הפורומים המקצועיים החביבים עלנו בתפוז נחסמו כמוהם הפורום בחדרי חרדים בהיידפארק. למי שבוחר להשתמש במסלול השמור פלוס נפתחת אמנם האפשרות לעיין בפורומים השונים, אך רק מי שיש בידו קישור ישיר לפורומים הללו יכול להגיע אליהם, שכן העמוד הראשי של תפוז חסום ברובו. בדומה לקודמיו גם במסלול זה חסומים כתבות הוידאו באתרים השונים.

כשניסינו לראות את תוכניתו האחרונה של יאיר לפיד באתר רשת קיבלנו הודעה שהאתר איננו קיים במאגר האתרים ויש להמתין 90 שניות עד לבדיקתו. כנראה התקשו ברימון להחליט כיצד לסווג את האתר כי עד לכתיבת שורות אלו לא סווג האתר. לעומת זאת, כשניסינו להיכנס לאתר התנועה הרפורמית המתנו קלות ולאחר מספר נסיונות שבנו לאתר (טוב היה לו ברימון היו מודיעים לנו אם האתר אליו ניסינו להיכנס אושר או נדחה ולא היינו צריכים לרענן את החלון שוב ושוב).

לבסוף ניגשנו אל המסלול המוגן, הליברלי מכולם, בתקווה שיתאפשר לנו לגלוש באופן שוטף ללא הפרעות. ואכן כך היה. אתרים כמו YNET עולים כמעט באופן מלא, וכך הגישה לאתרי הבנקים והמפות. אך גם אתרים בעייתים לגלישה כמו פנאי פלוס, BLOGTV, ויוטיוב ניתנים לצפיה בחופשיות.

למרות הצהרות החברה שגם במסלול זה לא יהיה ניתן לצפות בתכנים פורנוגרפיים, לצערנו מבדיקה שערכנו הגענו ללא מאמצים מרובים גם לאתרים בעייתים המכילים תכנים פורונוגרפים של ממש, מה שהעלה שאלות על האפקטיביות של השרות, וכן על יתרונו אל מול מתחריו.

בשונה מפתרונות אחרים בשוק, המערכת של רימון (בכל המסלולים) מאפשרת לגלוש בנוחות מירבית. שכן המערכת מסירה מראש את התמונות והקישורים הבעייתים בדף, ובך חוסכת את עוגמת נפש של הקלקה על קישור שאיננו ניתן לצפייה. כך, למשל, בדף ב YNET נוכל להתעדכן על החדשות האחרונות אבל ידיעות בעייתיות פשוט לא יופיעו כלל בדף הבית של YNET.



מה שחסר לנו מאוד בשירות היא האפשרות להוסיף ידנית אתרים שברצוננו לאפשר אליהם גישה, אף על פי שהחברה דחתה אותם מהרשימה שלה, ולמעשה האפשרות היחידה היא להשתמש ברשימה המוצעת ע"י החברה.

לדברי קובי האקר, מנכ"ל החברה, "מחירו של השרות יהיה זהה לזה של המתחרים בשוק, ולא יגרור תוספת בתשלום עבור הלקוח". אך בניגוד למתחרים מתחייבים ברימון לנהוג בהגינות כלפי הלקוחות ולא להקפיץ את המחירים בדומה למצב הקיים כיום.

לסיכום, המערכת של רימון טובה ממתחרותיה בשוק סינון האתרים. אך עדיין הפתרון המוצע רחוק מאוד מלהיות מושלם. אם אינכם מוטרדים מהשאלה מי עוקב אחריכם ואתם מחפשים פתרון טכני לבעית האינטרנט, הפתרון של רימון הוא המוצלח ביותר, אך כאמור, עדיין לא מושלם.

גולשים המעוניים להשתתף בניסוי של חברת רימון מוזמנים ליצור קשר עם החברה