הטרדות מיניות מתרחשות גם בקרב בני הציבור הדתי. ואולם, בעוד שבציבור הכללי קיימת היום מודעות גבוהה יחסית לתופעה, הציבור הדתי עדיין נבוך ונוהג להשתיק את דבר קיומה. מי שהוטרד סופג את העלבון, כובש את הכאב ובלבד שלא ייאלץ להיחשף. כאשר המטריד הוא דמות חינוכית, או אפילו רב בעל השפעה בקהילה, הסיכוי שדבר ההטרדה ייחשף ושהמטריד יבוא על עונשו, קטן במיוחד.

משום כך הוקם פורום ייחודי למניעת הטרדות מיניות בקרב בני ובנות הציבור הדתי. המטרה היא לאפשר למוטרדים להתלונן בדרך שזהותם לא תיחשף בציבור. ואמנם הפורום אשר מתפקד זה למעלה משנה, טיפל בשורה של מקרים, חלקם קשים, בחשאיות ובהצלחה מרובה. שורה של תלונות, שאמיתותם הוכחה, הובילה לנקיטה בצעדים חמורים כלפי המטרידים. על פי עדות חברי הפורום, ללא פעולתם התלונות לא היו מוגשות למשטרה וקיימת סבירות גבוהה שהמטרידים היו ממשיכים במעשיהם.

הפורום שואב את סמכותו לנקוט בצעדים חריפים כלפי בכירים במגזר מכוח הגופים החברים בו. הוא מאגד את המערכות החינוכיות המרכזיות בציונות הדתית, קרי אגודות השירות הלאומי, ארגוני הנשים, רשתות החינוך, ישיבות תיכוניות, ישיבות הסדר ואולפנות לבנות.

השיטה של הפורום, שנקרא "הפורום למניעה וטיפול בהטרדות מיניות בציבור הדתי", פשוטה, וכוללת סנקציות. מעניין לציין כי עד כה קיבלו עליהם כל המטרידים את דינו של הפורום, גם אם היה קשה וכואב. הציות נובע מהכרה בתוקפם המוסרי של האישים החברים בו ומתוך הבנה של המשמעויות החמורות של אי ציות לגוף המאגד את ראשי הקהל ואת כלל הארגונים החשובים בציבור הדתי.

בפורום זה חברים רבנים, אנשי ונשות חינוך וטיפול, משפטנים ומשפטניות. בין היתר, הרב אהרון ליכטנשטיין ראש ישיבת גוש עציון, הרב יעקב אריאל רב העיר רמת גן, הרב אליקים לבנון רב הישוב אלון מורה, הרב אלישיב קנוהל רב כפר עציון, הרב יובל שרלו ראש ישיבת ההסדר בפתח תקווה, המשפטן פרופסור ידידיה שטרן, יהודית שילת לשעבר סגנית יו"ר אמונה שייסדה את הפורום ועוד.

בשבוע שעבר פנתה מתלוננת לפורום וביקשה להישאר בעילום שם. היא ספרה את סיפור ההטרדה שהיתה לו קרבן אך סירבה להעיד אפילו בפני וועדה מצומצמת של הפורום. לדברי שילת, היא נימקה את סרובה בפחד שבסופו של דבר גם היא תוכפש כפי שקרה בטיפולה של התקשורת והמשטרה במתלוננות נגד השר רמון והנשיא קצב. "למרות שמעולם לא נפגעה פרטיותה של מתלוננת בפורום, אישה זו חוששת להיחשף", מספרת שילת.

ביתר המקרים שבהם טיפל הפורום, לאחר פנייה ראשונית זומן המטריד לוועדה הבודקת. לאחר שהוצגו בפניו הנתונים, הוא התבקש לפעול בדרך שקבעה הוועדה. ככלל, הוועדה מגבילה את יכולת הפעולה של המטריד ומרחיקה אותו מעמדה או תפקיד שבהם הוא נמצא במגע עם הציבור. עד כה, איש לא הכחיש את המיוחס לו. "רובם אמרו שלא הובנו נכון, שזה לא היה מיני וכדומה", מספרת שילת, "אך מעולם לא נאלצנו לממש את האיומים, כולם הבינו את המסר".

במקרה של הטרדה מינית מוזמנות המתלוננות לפנות לכל אחד מראשי המערכות החברים בפורום ובעיקר לארגוני הנשים "אמונה", "מרכז סיוע לנשים דתיות" ו"קולך". בפורום מציינים כי נבדקו וטופלו גם תלונות של גברים שהוטרדו מינית.

בשונה מהטיפול המשטרתי במתלוננות על הטרדה מינית, בפורום זה, שמתעסק עם אישים בעלי סמכות ומרות בציבור הדתי, מדגישים כי הדיסקרטיות היא מוחלטת. היחידים הנחשפים לפרטים הם הרכב מצומצם שמזכירות הפורום מקימה מתוך חברי הפורום לכל מקרה ומקרה בנפרד. "אנחנו לא באים לפעול במקום החוק", מציינת שילת, "אלא לעזור במקרה שנשים מסרבות בכל תוקף להגיש תלונה במשטרה ואיננו רוצים .שהפוגע- יוכל להשתמש במעמדו כדי להטריד או לנצל מינית את מי שנתון למרותו."

מרכז סיוע לנשים דתית 1202

אמונה 03-6179215

קולך 02-6720321


ביום ראשון הקרוב, תתארח יהודית שילת, מייסדת הפורום, בפורום הורות ומשפחה בכיפה