הכול נעשה אצלנו בגדול וברעש מחריש אוזניים. על פי ההצהרות שנשמעות כאן השכם והערב אנחנו חיים במדינה שבודקת את עצמה כל רגע בשבע עיניים וכל הזמן מבקשת לתקן. מי שמייצג אולי יותר מכל את האווירה הצעקנית הזאת הוא ראש הממשלה. כל שבוע יש לו תוכנית מדינית חדשה. כל יומיים הוא נושא נאום פומפוזי עמוס התחייבויות ומלווה בתנועות ידיים עולות ויורדות. הוא מתבטא בכל מקום, בכל נושא ובכל זמן. יש לו מה לומר על הכול, רק תשאלו. מרוב דיבורים אף אחד כבר לא מקשיב לו. כל יומיים מתפרסם דו"ח נוסף של אלוף במיל שמצביע על כשלי המלחמה או דו"ח חסר תקדים של מבקר המדינה. בזכות בני סלע יש לנו עכשיו גם דו"ח חמור על מחדלי המשטרה. אבל מרוב ועדות ודו"חות כבר לא רואים את השחיתות.


שר המשפטים לשעבר מתמודד עם האשמה של הטרדה מינית. הנשיא שלנו מתמודד עם האשמות חמורות יותר. העיתונים מלאים במטרידים ומוטרדות אנסים ונאנסות ובכנסת יחמירו עוד יותר את חוק ההטרדות המיניות. אבל מרוב חוקים ותלונות כבר לא רואים את הפריצות.


שרת החינוך הקודמת הביאה לנו רפורמה בחינוך שעקבותיה נעלמו. השר לביטחון פנים הבטיח לנו מהפכה במשטרה. שר המשפטים המושעה עוד הספיק לתכנן מהפכה במערכת המשפטית, ועוד לא שכחנו את "המהפכה החברתית". אבל מרוב מהפכות לא רואים שינויים.


לזכותה של שרת החינוך הנוכחית יש לומר שהיא לא הבטיחה מהפכות. במקום מהפכות היא להוטה להחזיר את הקו הירוק לספרי הלימוד של התלמידים. אני הייתי מציע לה להחזיר קודם את הקו האדום למערכת החינוך. כי מרוב תוכניות לימוד חדשות, כבר לא זוכרים שם לחנך.


קבוצת רבנים הוציאה פסק הלכה האוסר ללמוד בספרי הלימוד שבהם יופיע הקו הירוק. עדיין לא הצלחתי להבין על איזה איסור הלכתי עובר מי שמעיין בספר כזה אבל כבר הספקתי להתרשם שמדובר ברבנים שמוציאים כל יום פסקים חדשים בהתאם להחלטות שמקבלים יריביהם הפוליטיים. מרוב פסקי הלכה חדשים כבר לא רואים תורה.


הכול נעשה אצלנו בגדול וברעש מחריש אוזניים. ואני אומר, אולי התיקון טמון דווקא בקטן, לא בגדול. בפך הקטן, המונח בחותמו של כהן גדול טמונה היכולת להאיר את החושך. פך קטן של מוסריות יועיל יותר מעשרות דו"חות של מבקר המדינה. פך קטן של צניעות ימנע פגיעה מינית יותר מכל תוספת לחוק ההטרדות המיניות. פך קטן של עוצמה רוחנית ישפיע יותר מכל פסק הלכה חדש. יותר מכל תוכנית ורפורמה דרוש לנו אותו פך קטן של טהרה, של מוסר ושל ערכים. עזבו אותנו ממהפכות גדולות. תנו לנו רק מעט מן הפך הקטן הזה. יותר מזה אנחנו לא צריכים.