שאלת מקומו ותפקידו של המגזר השלישי נשאלת פעמים רבות. האם על המגזר השלישי להוות צלע נוספת במשולש המוכר, לצד המגזר העסקי והממלכתי? האם תפקידו לתמוך במגזר הממלכתי? או שמא למלא את מקומו בכל מה שאין הוא מצליח לבצע בעצמו?

ערבות הדדית ושותפות גורל, הם ערכי יסוד בחברה מתוקנת. מצוקה אנושית קיומית, המוגדרת פעמים רבות כ"אי ביטחון תזונתי", היא בעיה של כולם כל עוד היא קיימת במעגל החברתי שאנו לוקחים חלק בו. תחושת האחריות ההדדית, אסור לה שתסתכם בהבעת חמלה והיא חייבת להיות מתורגמת למעורבות פעילה ולעשייה.

כפי שלא ניתן לדרוש מראש משק בית שנקלע למצוקה כלכלית להתמודד עם מצבו לבד, כך לא ניתן לדרוש מראש "משק הבית" הלאומי להתמודד באופן עצמאי עם המצוקה הכלכלית והחברתית שאליה נקלענו. גם במקרה זה ערבות הדדית ושיתוף פעולה הינם מצרכים חיוניים.

הדרך הנכונה לשיפור מצוקתם של המשפחות הנזקקות מורכבת ממספר פעולות, שלא בכולן לוקח חלק המגזר השלישי. מעורבות נכונה ומדויקת של המגזר השלישי תביא ליצירת מעגל רחב שמונע מכוחה של המעורבות ומשפיע על כל תחומי העשייה. בין הפעולות האפשריות ניתן להתייחס להשלמת הכנסה, כלומר תשלומי העברה מהמדינה לאזרח המסייעים לו במצוקתו. פעולות נוספות הינן מתן תמריץ לשימוש נכון בתקציב משפחתי ובסיוע המתקבל מהמדינה, אספקת סיוע חירום במצבים חריגים ואספקה ישירה של מזון מוכן.

המגזר השלישי אינו יכול לתרום רבות בכל הקשור לפעולות כגון הבטחת הכנסה, אך הוא בהחלט יכול לייעל תהליכים כגון מתן תמריץ למשפחות. יעילותה של פעולה זו תלויה במידת ההתמדה של הארגון- האם המשפחה יכולה לסמוך על יציבותו של התמריץ? האם מול תמריץ זה מתפנה מתקציב המשפחה סכום כלשהו שיופנה לפתרון מצוקה אחרת?

מבחינת אספקת סיוע חירום, המגזר השלישי הוא בעל פוטנציאל רב לארגון האספקה וחלוקתה. ובתחום האספקה הישירה של מזון מוכן, בישראל, כמו במרבית מדינות המערב, רוב הפעילות מרוכזת באמצעות המגזר השלישי.

אופן פעילותו של המגזר השלישי חייב לשמש כמניע לגלגלים נוספים, שבסופו של דבר ישפיעו על יכולת התמרון של המגזר הממלכתי בכל התחומים שמצויים באחריותה של המדינה. התרגום המעשי לכך עבור המגזר השלישי הוא פעילות המאופיינת בהתמדה, בעקביות ובנטילת אחריות מלאה. זו הסיבה שארגונים הפועלים בהתנדבות חייבים לוודא שהגורמים הממלכתיים הרלוונטיים מודעים, מעורבים ומנצלים את הפעילות לטובת הנעה קדימה של שירותי הרווחה.

הצורך הדחוף ביותר מבחינת היחסים שבין המגזר השלישי לממלכתי הינו הגדרה נכונה ומחודשת של מערכת שיתוף הפעולה בין המגזרים- באילו תחומים ראוי שהמגזר הוולונטרי ייטול חלק? כיצד מעורבותו תניע את הגלגלים קדימה וכיצד תשפיע על התחומים האחרים?

כך, במידה והמגזר הממלכתי כושל בתפקידו, יעילותו של המגזר השלישי הינה מירבית ואמורה לתת מענה מלא לטובת שכבות המצוקה. ובמידה והמגזר הממלכתי מתפקד כראוי- הפוטנציאל הגלום ביעילותו של המערך ההתנדבותי יבוא לידי ביטוי בצורה הטובה ביותר .

מנדי בלוי, מנכ"ל ארגון הרווחה "כולל חב"ד".