שאלה:

יש לנו קושי רב עם בנינו. הוא מוזר בתחומים רבים, הוא מתבודד ומסתגר ואנו דואגים לו מאד. איננו רוצים לפנות לאיש מקצוע {כגון פסיכולוג} אלא לרב, האם אנו צודקים בכך?

תשובה:

א. 'ורפא ירפא' מכאן שניתנה רשות לרופא לרפאות – יש בעולם מציאות אותה אנו מכנים 'טבעית'. ה'טבע' {האנושי, הביולוגי, פיזיקאלי} פועל על פי מערכת חוקים. היכולת של האדם לפעול במציאות {לבנות גשר, לייצר מטוס ולרפא מחלה} מחייבת אץ האדם לחשוף את החוקיות הרלבנטית לאותו תחום, ולדעת לשלוט במציאות חוקית זאת. ואכן, התורה חייבה את האדם לשלוט בחוקי הטבע.

"וַיְבָרֶךְ אֹתָם אֱלֹהִים וַיֹּאמֶר לָהֶם אֱלֹהִים פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת הָאָרֶץ וְכִבְשֻׁהָ וּרְדוּ בִּדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּבְכָל חַיָּה הָרמֶשֶׂת עַל הָאָרץ"

ב.תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי – במקביל חייבה אותנו התורה לנהוג בטבע האנושי והעולמי תוך התייחסות למימדי המוסר והקדושה. התנהגות לא מוסרית ומלאת תאוות תגרום להשחתת הטבע, לדלדול משאביו, לאסונות אקולוגיים , לפגיעה בבריאות, ובאישיות ח"ו.

ג. רפואת הנפש – לנפש יש חוקים, כשם שלגוף ישנם חוקים. הכרת חוקים אלה מחייבת לימוד רב כמו גם הטיפול בהם. הלימוד בישיבה איננו כולל את התחום הזה ולכן הרב איננו מומחה בתחום זה.

ד. משקפיים של תורה - יחד עם זאת, כמו בכל תחום מדעי {ועוד יותר} התיאוריות המנסחות את החוקים נשענות על הנחות יסוד מסוימות המחייבות בדיקה ובחינה באיזו מידה הן תואמות את השקפת העולם של היהדות. ומעבר לכך, המלצות מסוימות של המטפל עשויות לסתור את ההלכה ו/או את רוח ההלכה. לשם כך יש צורך ברב. הרב הוא מומחה בתחום המוסר וההלכה. דהיינו: תפקידו לבקר את הנחות היסוד של המטפל ולבחון עם המטפל את המלצותיו במידה ומתעורר חשש שיש ניגוד עניינים בין המלצותיו לבין התורה.

ה.מסקנה – כדאי לפנות לרבכם ולתאר בפניו את המצב, לשאול אותו אם הוא מכיר מטפל עליו הוא סומך, ואיתו הוא יכול לשוחח על מנת לעקוב אחר מהלך הטיפול, במידת הצורך. אך בכל מצב החורג משמעותית מתחום הבעיות 'הרגילות' יש לפנות לאיש מקצוע מוסמך, ובמקביל להיוועץ ברב באשר להתאמת הטיפול לתורה.