טלטלה עזה צפויה לחינוך הממ"ד אם תמומש המלצת דו"ח דברת לסגור בתי-ספר קטנים, אך בכל רוח סערה, יש גם אתגר. ייתכן שקורא הדורות מדבר אלינו דרך משבר ועדת דברת. התפיסה הכללית הרואה במערכת החינוך כלים להנחלת מידע, מתפלאה אח"כ מהנפילה המוסרית והערכית הפושה בילדי ישראל. אך במקום לטפל בשורש הבעיה – הלא היא ההתנתקות מערכי היהדות, ממי שאמר והיה העולם, ומחיבור עולם אמוני לעולם של ערכים – מחפשים פתרונות בעולם מנהל העסקים, כאילו בעיות ארגוניות כאלו ואחרות יביאו מזור לפשיטת הרגל הממלכתית. כביכול א-ל ה"היי-טק" החדש הנו מודל להצלחה, והוא יורנו דעת.

אתגר עצום נזרק לפתחם של כל מי שרואה עצמו מנהיג חינוכי, מראשי החמ"ד, דרך ראשי הרשתות, מנהלי בתי הספר, ועד חברי הגרעינים הפזורים בכל אתר.

הגיע זמן התשובה. ילדי ישראל לכל גווניהם מחכים לנו. הגיעה העת ליעד כל מקום שרק ניתן, להקמת מסגרות תורניות לקירוב ילדים מבתים חילוניים. לא, אינני מתכוון לקלישאה שהממ"ד פתוח לכו...לם... ובשם הכלליות, מורידים את רף הדרישות הדתיות, והילד נשאר במעמדו הרוחני מכניסתו ועד צאתו, וחוץ מ"אווירה" לא נודע כי בא אל קרבו.

מי שטוען שהמשימה בלתי אפשרית – שיואיל לקחת קורס במוסדות מגדל-אור של הרב גרוסמן שליט"א (חתן פרס ישראל...) שבהם לומדים אלפי ילדים מבתים חילוניים, אך יוצאים שונים לחלוטין ממה שנכנסים. רשתות חרדיות מפוארות נוספות המיועדות לילדי עולים – "שובו" ו"אור-אבנר" (במימון לבייב) ובהם עשרות אלפי ילדים, מבצעים פעולה דומה, תוך אימוץ המודל של הממ"ד, בשילוב לימודי חול.

אם כן, מדוע הממ"ד "מייצא" כ"כ הרבה לעולם החילוני, בעוד שאחרים "מייבאים" ילדים מבחוץ? לענ"ד אין לנו הגדרת מטרה ברורה. התבלבלנו בדרך. פתיחות חברתית איננה פשרנות דתית. שאיפה להשכלה גבוהה ומודרנית איננה ותרנות אמונית, ושותפות ממלכתית איננה צריכה לבוא על חשבון תורניות צוות ההוראה.

יש להגדיר את מטרות החינוך מחדש: קודם כל, עוד מאות אלפי ילדים המכירים את ריבון כל העולמים, אוהבים אותו וצועקים ללא בושה "שמע ישראל", אח"כ גם יודעי לימודים כלליים: קודם חינוך ואח"כ ידע, קודם תורה ואח"כ עבודה.

אם תהיה בנו אש, הלהבות ישרפו לבבות רבים, אך אם לא נהיה רלוונטיים כלפי חוץ, ולא יהיה לנו מה למכור לאחרים – גם בבית פנימה יהיה קור מקפיא...

אז מה עושים? מגדירים יעדים מחדש ויוצאים לשווק את המוצר החדש והאיכותי לכל ילדי ישראל. יש בי"ס קטן עם מעט ילדים? צריך להכפילו? משרד החינוך סגר מוסד? ייפתח מחדש לקהלים חדשים! במשימה שותפים לא רק המנהל וצוות המורים והמורות (שאת חלקם ודאי יצטרכו להחליף) אלא חברי הגרעינים שעל כתפיהם מוטלת האחריות המקומית, מנהיגי ציבור ברשויות המקומיות המעוניינים שנכסים בני דור של הציונות הדתית לא ייסגרו ויהפכו לנדל"ן מקומי, וכמובן כל אדם שמרגיש שיכול לתרום לנושא.

רשתות חינוכיות גדולות כמו מרכז ישיבות בנ"ע, צביה, נועם ואמונה יצטרכו לשאת בעול הכלכלי, אך הוא לא יהיה כבד מדי. המדינה משלמת הרבה יותר כסף לממ"ד מלחינוך העצמאי שנושא בעול הזה כבר שנים רבות. ראשי המפד"ל התלוננו תמיד איך רק 20% מבוגרי הממ"ד מצביעים להם. אם תבוצע מהפכת התשובה לילדי ישראל, ההורים, תוך מספר שנים, יצטרפו ברובם לילדיהם כי "טעמו וראו כי טוב ד'". לא בטוח שהם יצביעו מפד"ל, אך סביר שהם ירצו שלמות גם בתורה, גם בארץ ישראל וגם בחינוך.