חלפה לה שנת הלימודים, תמו להם שיעורי הבית, המטלות הלימודיות והמבחנים. הגיעה החופשה! אבל טועה מי שסבור שבחופש אין מבחנים. יש ויש מבחנים! לא מבחנים בכתב או בעל פה, לא מבחנים חיצוניים ולא שאלות בחירה, אלא מבחן אחד ארוך מסוג אחר: מבחן של חיים. החופשה מציבה מבחן שאורכו חודשיים. על מה נבחנים בו? כיצד לחיות ללא מסגרות, ללא מחנכים, ללא מערכת שיעורים, ללא מתכונות וציוני מגן, כיצד לחיות סתם חיים.
אחד המבחנים המרכזיים הוא מבחן ה"חסד". במהלך השנה, אנו עסוקים הרבה בעצמנו, טרודים בענייני בית הספר, הישיבה או האולפנא. בחופשה, אנו פנויים יותר, יש אומרים פנויים יותר מדי. האם נפנה חלק מזמננו ומרצנו לעשיית חסד?!


א. התנדבות. קשה לשער שלא נצליח במהלך חודשיים תמימים להקדיש אפילו זמן מועט לתרום לזולת - ליחיד ולחברה, לנזקקים ולעולים חדשים, לחקלאים המשוועים לידיים עובדות, לישובי יש"ע, לקשישים, לחולים, לילדים מוזנחים, למשפחות במצוקה. מי שממתין שיתדפקו על דלת ביתו ויתחננו לפניו להצטרף ל"מבצע חסד" עלול להחמיץ את השעה. ראשיתה של ההתנדבות היא בחיפוש אחר פעילות התנדבותית. יגעת ולא מצאת - אל תאמין.

ב. רגישות לזולת. רבים מבני הנוער עורכים מפגשים ליליים במשך החופשה. מקום המפגש המועדף - הרחוב. השעה - מחצות הלילה ואילך, לאחר שחום היום התפוגג, השלוה ירדה לעולם והשליטה הבלעדית על הרחוב נמסרה לידי בני הנוער. אז הם מרגישים בנוח לשוחח שיח חברים שאין לו גבולות זמן. החבורה תוססת, הקולות עולים ונשמעים מקצה העולם ועד סופו... הם חודרים לתוך בתים רבים ומפריעים לשנתם של השכנים.
הרגישוּת לזולת מחייבת להתחשב בשכנים שחלקם הגדול טרם יצאו לחופש ועדיין נדרשים להשכים קום לעבודה. התכנסות של חבורת נערים או נערות אסור לה שתפגע בשנת השכנים. יש אנשים ששנתם איננה עמוקה, יש חולים, ויש הזקוקים לשינה טובה כדי להפיג מתחים שהצטברו אצלם במשך היום - לכולם השינה חיונית ולא רק לוקסוס.
סביר להניח שאף אחד איננו מעוניין לפגוע בזולת, להזיק לו או להציק לו, אבל העדר רגישות מביא לפגיעה בזולת ללא כוונה. כבר שנו חז"ל שמי רוצה להיות חסיד - עליו ללמוד סוגיות של נזיקין. אין אדם שאיננו רוצה להיות חסיד ולגמול חסד עם הבריות, אבל מי שאיננו ער לנזקים שהוא מסב לזולת, לא יהיה חסיד. מי שאיננו מפתח רגישות לסבל הזולת, עשוי לפגוע בו ללא כוונה.
בני הנוער עומדים בימי החופשה במבחן ברגישות לזולת.

ג. יש מבחנים נוספים. ביניהם: מבחן בקביעת עיתים לתורה. המבחן לא נערך על הספק או על הבנה, על בקיאות או על עיון, אלא על הקביעות. לא נבחנת הכמות ואף לא האיכות אלא הקביעות, ההתמדה היום-יומית. אחד המרבה ואחד הממעיט ובלבד שהוא "קובע עיתים לתורה". עמוד גמרא, פרק תנ"ך, סעיף בשולחן ערוך, משנה אחת... פסוק אחד.

ד. מבחן "בטיחות". בטיחות בטיולים, בטיחות בדרכים, בטיחות בבילויים. זה אחד המבחנים הגדולים שבני הנוער נדרשים לעבור בימי החופשה (עיין ספר "אמונת החינוך" בפרק "טיולים, הרפתקאות וזהירות" עמ' 254).
נשוב אל פתח הדברים: אין חיים ללא מבחן. כל פרק בחיים יש לו מבחן משלו. גם לחופשה יש שורה של מבחנים. בהצלחה!

(מתוך "באהבה ואמונה" - פר' מטות מסעי")