בפעולה זו נדון באחריותה של החברה למחות כלפי עוולות שנגרמות לאנשים בתוכה החברה אינה יכולה להרגיש טוב עם עצמה בשעה שבתוכה נעשות עוולות כלפי ילדים שהם בדר"כ קצת שונים,שמנים יותר,חלשים יותר,מוגבלים או שונים מכל סיבה שהיא וכאשר משהו פוגע ומעליב ילד,לעיני ציבור או בידיעת ציבור.יש להם בתור חברה אחריות לעזור לנפגע.


· כרטיסים כמספר החניכים בשבט.בצבע: כחול,אדום וירוק.
כך שכל חניך יוכל לקבל שלושה כרטיסים -אחד מכל צבע.
· 3 שלטי עמדות.

מהלך הפעולה

שלב א':
הי ערן, מה שלומך היום?
ערן חלף על פני בפנים מושפלות. 'משהו עם ערן לא בסדר בזמן האחרון.' לחש לי קול פנימי. נכון, ערן הוא ילד שמן-מה זאת אומרת שמן-שמן מאוד-כמעט במשקל של שני חניכים נוספים בשבט ואולי אפילו עוד חצי חניך.
לערן יש בעיה-כך הסבירה לי פעם אימו-יש לו בעיה בבלוטה מסוימת בגוף שאינה מווסתת כראוי את החומרים בגופו וגורמת לו להשמין ללא בקרה.
אבל ערן התגבר יפה על בעייתו. היו לו שניים שלושה חברים בשבט והוא למד לאט לאט לחיות עם השומן ועם ההערות המעליבות של אנשים שלא מספיק רגישים לעניין.
אבל בשבט- כמעט לא היו לו בעיות. הילדים אהבו את חכמתו הרבה והוא נהג לייצג את השבט בכל חידון סניפי-וזכה תמיד בשביל השבט בפרסים-הכל התנהל כשורה, לפחות כך חשבתי ,עד היום (-אה, נעים מאוד -שכחתי להציג את עצמי שמי רפי ואני מדריך של שבט ניצנים בסניף בני עקיבא רמת גאולים.
הייתי מספר לכם עוד כמה פרטים עלי, אבל אני רוצה לחזור לענייננו.)
ערן, התקדמתי במהירות לעברו-מה זה הפרצוף הנפול הזה?-הנחתי יד תומכת על כתפו השמוטה.
-הם החרימו אותי-הוא פלט לבסוף תוך מאמץ רב.
-הם מה??
-הם החרימו אותי-הפטיר במהירות והמשיך ללכת כמתחמק.
את השאר שמעתי מחברו הטוב מהשבט-מאיר.
מאיר ניגש אלי ואמר: תשמע רפי, המצב לא טוב!
הכל התחיל כשמיכה החליט שהוא לא רוצה לשתף את ערן במשחק. אתה יודע מי זה מיכה עם הפה שלו...כשכולם שיחקו במעגל כוח, כל הבנים (אני לא הייתי שם באותו יום, אמר לי מאיר, וחבל! הייתי מקים שם שערורייה ! ) לא משנה כרגע. אז כשהם שיחקו ערן ניסה להצטרף אתה יודע איך זה הוא קצת כבד ומסורבל, אבל עם קצת רצון טוב יכולים...
ואז מיכה צעק לו-אין כניסה לשמנים, אתה בחוץ!. ערן ,היה המום. הוא ממש נעלב והתקפל בפנים מושפלות.
ומה עשו כולם?-שאלתי מודאג.
אהה, זו גם כן בעיה-אמר מאיר-הם שתקו והמשיכו לשחק כשהם מותירים את ערן מאחור. חוץ מאחד.
כמעט נשמתי לרווחה-צדיק בסדום...
לא, להפך, אמר מאיר-חוץ מאחד שגם נוסף לכל עשה לו פרצוף מעליב וסימן לו ביד ללכת-ואז ערן פשוט נשבר זה היה הקש הסופי! ערן קם והלך סמוק כולו מבושה, בקושי הוצאתי ממנו את הסיפור הזה, אמר מאיר, חייבים לעשות משהו, רפי!
זה ממש מוגזם-הרגשתי את עצמי מתמלא בושה בשביל ערן וכעס על החניכים.
אני אעשה כאן משפט שבטי-אמרתי. זה לא יעבור בשתיקה מה הוא אשם שהוא שמן כל כך ומה פתאום האכזריות הזו? זה יהיה משפט שבטי ואנחנו נחליט ביחד על התוצאות-כל השבט דמוקרטיה או לא!
-אל תדאג מאיר, זה לא יעבור בשתיקה... זה לא יעבור בשתיקה...

למדריך: אמור לחניכיך כי הם נמצאים עתה במשפט של השבט.
כל חניך יקבל כרטיס אדום עליו רשום 'מיכה', כרטיס כחול עליו רשום 'הארבעה ששתקו', וכרטיס ירוק עליו רשום 'הילד שעשה את הפרצוף'. ניתן במקום לרשום על הכרטיסים, להשתמש בכרטיסים חלקים בשלושה צבעים, ולתלות לפני החניכים מקרא צבעים: אדום=מיכה, כחול=שותקים, ירוק=פרצוף.
אמור להם כי ישנם שלושה נאשמים במשפט. עתה פרט לפניהם את תוכן כתב האישום:
1. מיכה קרא לערן-"שמן" וסילק אותו מהמשחק.
2. 4 ילדים שהיו במעגל ושתקו כאשר ראו את מיכה מעליב את ערן-הם שתקו והמשיכו
לשחק.
3. הילד שעשה פרצוף מגונה לעבר ערן ללא מילים. ובעקבות זאת ערן הסתלק בבושת פנים.




עתה שאל את החניכים מי לדעתם ראוי לעונש או לגינוי החמור ביותר?
פתח איתם תחילה דיון קצר-חשוב להעלות את הדילמה מכל צדדיה-
· מצד אחד מיכה-הוא שהתחיל והוא גם הלבין את פני ערן ברבים.
· מצד שני ,שתיקתם של ה4- היא זו שאיפשרה למשחק להימשך למרות הכל-בלעדהם לא היה מועיל למיכה משפטו המעליב. ואולי הוא היה מתקפל או לפחות היו מעדיפים להכניס את ערן בכל זאת למעגל. חשוב לציין, שמספרם הגדול (יחסית) הוא זה שנותן להם את הכוח להיות גורם מכריע ביחס לערן!
ואחרון-מי שהוסיף שמן למדורה, הילד שעשה פרצוף מעליב. ללא מילים אך בצורה פוגעת, הוא גרם לגיבויו של מיכה, הוסיף שמן למדורה והכריע את ערן הפגוע גם בכך.

ערוך הצבעה. כל חניך ירים את הפתק של הדמות/דמויות שהוא חושב שהם האשמות ביותר (אדום, כחול או ירוק) אין להרים יותר משני פתקים.
למשל מי שחושב שמיכה הכי אשם ירים את הפתק האדום וכו'. אח"כ שאל מי אשם בדרגה שניה ושוב ערוך הצבעה. ערוך מנין של הקולות ורשום על בריסטול לפני החניכים.
עתה אמור לחניכים שסיפור דומה ארע לפני מאות שנים בתקופת חז"ל לפני חורבן בית המקדש. בקש מהם להקשיב בשקט תוך ניסיון לבדוק לפי הסיפור מי אשם לדעת חז"ל. מתוך ההבנה הזאת אולי נדע מי אשם בסיפורנו.
הקרא לפניהם את הסיפור על קמצא ובר קמצא (אל תיבהל מהתגובה "מכירים", "מכירים")

"על קמצא ובר קמצא חרבה ירושלים" -
מעשה באדם שהיה אוהבו קמצא ושונאו - בר-קמצא. עשה סעודה. אמר לשמשו: לך והבא לי קמצא. הלך והביא לו את בר-קמצא. בא (בעל הסעודה ) ומצאו (לבר קמצא) יושב. אמר לו: הרי שונא אתה לי, ומה לך כאן? עמוד וצא! אמר לו: הואיל ובאתי - הניחני, ואתן לך דמי כל-מה-שאוכל ואשתה. אמר לו: לא. - אתן לך דמי חצי סעודתך... - לא! אתן לך דמי כל סעודתך - לא! תפסו בידו, העמידו והוציאו.
אמר בר-קמצא: הואיל וישבו חכמים ולא מיחו בו - מכלל שנוח להם - אלך ואלשין עליהם לפני המלך. בא ואמר לו לקיסר: מרדו בך היהודים...

-בקש מאחד החניכים לרענן את זכרונם של שאר החניכים ויענה מי לפי חז"ל אשם.



מעיון באגדה מתברר כי ישנם שני אשמים עיקריים: 1. בעל הבית. 2. החכמים ששתקו.
למדריך שים לב-בעל הבית שהוציא את בר קמצא מביתו דומה למיכה שהוציא את ערן בבושת פנים מהמעגל. אך האם מעשהו של בעל הבית הוא מה שהכריע את בר קמצא ללכת ולהלשין על היהודים לקיסר ? אם נדייק נראה שמה שהכריע את הכף היתה דוקא השתיקה של החכמים .
הגיבוי שנתנו החכמים למעשהו הנבזה של בעל הבית-הואיל והיו שם חכמים-התנהגותם השותקת אך המגבה היא זו שגרמה כנראה לבר קמצא לפתח רגשות נקם כל כך הרסניות שהובילו לחורבן ללא רגישות לגורל כל העם היהודי וללא נקיפות מצפון.
מדוע-מכיוון שהם הכוח הם הרוב. הם רוב דומם. אבל חשוב עם החניכים מה היה קורה לו כל החכמים היו קמים ויוצאים מהסעודה במחאה על גירוש אורח. בעל הבית היה נרתע ואולי משיב את בר קמצא לשולחן או שלפחות בר קמצא עצמו היה פחות נפגע.
שתיקתם של חכמים דומה לשתיקת הילדים במעגל.

לחברה כוח עצום כדי למחות על עוולות ולעמוד מאחורי החלש או זה שזקוק לתמיכתה מכל סיבה שהיא. חברה שלא מתיצבת לצד החלש נמצאת אשמה בעוולה שנעשה ליחיד אפילו אם היא נגרמה ע"י אחר. אם כן יוצא ש4- הילדים ששתקו הם הנאשמים העיקריים.
- חשוב עם החניכים, האם הם מכירים מצבים דומים?
-מה יכלו הארבעה לעשות במקרה זה לו רצו למחות?
-כיצד הייתם ממליצים לרצות את ערן על המעשה שנגרם לו?