1. מעשי ידיו של הקב"ה טובעים בים - בים של דם, בים של אש, ברזל וביטון, בים של טרור, וכיצד לא נבכה?! מי שיש לו לב יהודי, נשמה יהודית, איננו יכול בימים אלו לגלות אדישות כלפי הסבל האנושי. אנחנו עם המלומד בסבל, לכן אנחנו רגישים לסבל לא רק של עצמנו אלא גם של הזולת. "וזכרת כי עבד היית בארץ מצרים". זוכרים אנו את הסבל שעבר עלינו משחר ילדותנו ההיסטורית עד ימים אלו ממש, לכן אנו צריכים לגלות רגישות גם לצרותיהן של אומות העולם ולהשתתף בצערן.
אהבת ישראל שלנו איננה אמורה למחוק את אהבת הבריות – אהבת כל הבריות. וכך כותב הראי"ה קוק זצ"ל: "אהבת הבריות צריכה להיות חיה בלב ובנשמה, אהבת כל האדם בייחוד, ואהבת כל העמים כולם, חפץ עילוים ותקומתם הרוחנית והחומרית" (מידות הראיה עמ' צד). בימים הנוראים, אנו מתפללים על תקומתם הרוחנית – "וידע כל פעול כי אתה פעלתו, ויבין כל יצור כי אתה יצרתו", אבל תפילותינו כוללות גם את תיקונו החומרי של העולם – בריאות, חיים, שובע, יציבות כלכלית, שלום עבור כל בני האדם.
לכן, אובדן חיים בהיקף כל כך גדול מזעזע אותנו עד עמקי נשמתנו היהודית. עלינו להרבות בתפילה להצלת הנלכדים ולהחלמת הפצועים, ולהשבת החיים לסדרם בכל מרחבי ארה"ב.

2.
תחושת ההזדהות גוברת בגלל שהמדינה שנפגעה היא ארה"ב. ארה"ב היא אחת המדינות היחידות בעולם שרודפת צדק ויושר בתוכה ומחוצה לה. לא תמיד אנחנו מסכימים עם הצדק שלה ועם כללי היושר שלה, אבל כוונותיה הכלליות רצויות. אי אפשר להתכחש לכך. לעומתן, חלק ממדינות העולם רודפות רשע, ואחרות כמו מדינות אירופה נכנעות לו ואף משתפות איתו פעולה בגלל שיקולים אינטרסנטים צרים. ארה"ב היא יוצאת דופן בנוף הבין-לאומי.
מתקפת הטרור על ארה"ב היא תגובה למלחמתה בטרור הבין-לאומי ולניסיונותיה להשליט יותר צדק בחברה האנושית. אנו מעריכים את מאמציה, שמחים בהצלחותיה, ומצטערים בכישלונותיה.

3.
יתירה מזו. ארה"ב סייעה רבות למדינת ישראל. היא היחידה בחברת העמים שמגינה עליה משבעים הזאבים המקיפים אותנו מסביב. היא עוזרת לנו בתחום הכלכלי, בתחום הבטחוני ובמישור המדיני. מוטלת עלינו חובה של הכרת תודה. המחלוקות שלנו עם ארה"ב גם אם הן קשות ומרות, אסור שתטשטשנה את מחויבותנו כלפיה. החובה של הכרת התודה היא רחבה מאוד. אפילו כלפי מצרים ששהינו בצילם בעת גלותנו הראשונה, חייבים אנו הכרת תודה על ה"אכסניה", ולכן התורה מצווה: "לא תתעב מצרי כי גר היית בארצו" (דברים כג ח). הכרת תודה היא תכונה בסיסית של עם ישראל!

4.
התקפת הטרור על ארה"ב היא חלק ממלחמת בני החושך בבני האור. האור והחושך נאבקים זה בזה, העימות קשה וטוטאלי. זה איננו משחק ילדים, זה אפילו לא מאבק על רקע דתי או טריטוריאלי, אלא מאבק בין רשע לטוב. הוא עמוק מאוד, אפילו ערך חיי אדם לא נחשבים בו כאשר הנשק המרכזי הוא מתאבדים ש"מוסרים נפשם" כדי לזרוע רשע ושכול.
המלחמה בין האור לחושך לא תסתיים בהשלמה אלא במחיקה של אחד הצדדים. כל כניעה של האור בפני החושך מקצרת את ימיו (של האור). חז"ל קבעו חד-משמעית שכל המרחם על האכזרים, סופו שיתאכזר על הצדיקים. אין וויתורים לרשעות. כלפי עמון ומואב דורשת התורה: "לא תדרוש שלומם וטובתם לעולם". מסביר ספר החינוך, שאין תקנה לעמון "אין עוד תקנה להכשיר עצמו ולהיטיב מעשהו".
מידי פעם אנו חולמים שמא רשעי העולם שינו את עורם והתמתנו. זוהי אשליה מתוקה שהאנושות משלמת עליה במטבע של דם, אש ותמרות עשן.

5.
לשאלתך, מה הקלוּת שבה הצליחו החוטפים במשימתם רומזת לנו? אשיב לך, שאינני בקיא ברזי ההנהגה האלוקית. אך ברור שלא עלה על דעת מישהו בעולם שמוח זדוני יתכנן רשעות בהיקף כל כך גדול. כשם שלא עלה על ליבם של היהודים בימי השואה שניצב מולם אויב אשר איבד את צלם אנוש שבו. אנשים טובים נוטים לתמימות ומתקשים לחזות את תכסיסיהם של הרשעים ולצפות מראש את התכניות הזדוניות שצומחות במוחם הקודר והאפל.

6.
מה עלינו לעשות? להתפלל לה' לתיקון עולם במלכות שד-י, ולזכור שחלק מהמאבק ברע הקוסמי הוא המאבק ברע שבלבנו, ביצר הרע ששוכן בתוכנו. וכך כותב מרן הראי"ה קוק זצ"ל: "מי הקשיב סוד שיח רעש מלחמת העולם, הטוב והרע בהיאבקם על משטר העולמיוּת, אשר בצורה זעירא ונקודתית מתגלה כעין ציביון זה בנפשו של אדם, במלחמת חייו החיצוניים והפנימיים". המלחמה ברע לובשת צורות רבות, מיקרוסקופיות ומקרוסקופיות. כל המוחק אפילו נקודה זעירה של רע מתוך אישיותו מצטרף למאבק הכולל ברע העולמי.

7.
בראש השנה זה, באופן מיוחד, איחולי השנה הטובה אינם מכוונים רק כלפינו אלא גם כלפי כל בני המין האנושי שמשתוקקים לניצחון הטוב על הרע. ונאחל לכולם שנשמע בשורות טובות, ישועות ונחמות, בין בתוכינו בין בתוך כל האנושות כולה.



אנו פותחים פורום "חברים מקשיבים" שיעסוק בעניני אמונה ובנושאים העומדים על הפרק.
הנושא הראשון הוא נושא מאמר זה. כולם מוזמנים לקרוא ולהגיב.
הכתובת: https://www.kipa.co.il/community/all.asp?id=18" Target="_BLANK">https://www.kipa.co.il/community/all.asp?id=18>" Target="_BLANK">https://www.kipa.co.il/community/all.asp?id=18" Target="_BLANK">https://www.kipa.co.il/community/all.asp?id=18מקור)>