Entre Les Murs
ארץ: צרפת
שפה: צרפתית, תרגום :עברית
שנה: 2008
במאי: קאנטה, לורן , Cantet, Laurent
אורך הסרט: 128 ד'
מתאים לגילאים: נוער, תיכון, מבוגרים,

תקציר עלילת הסרט
פרנסואה וחבריו המורים מתכוננים לקראת שנת הלימודים החדשה בבית ספר תיכון בפריס. מגויסים ומלאי מוטיבציה, המורים אינם מתכוונים לעצור בדרך אל המטרה המיועדת - להעניק לתלמידים את החינוך הטוב ביותר שביכולתם לתת. תרבויות ונקודות מבט לרוב מתנגשות בזמן שיעור, והכיתה מתפקדת כמעין מיקרוקוסמוס של צרפת המודרנית. בשביל מורה בעל משכורת נמוכה כמו פרנסואה, העבודה כמחנך יכולה להיות לחלופין מעוררת השראה ומסתכלת. בתוך זמן קצר קוד האתיקה שלו עומד למבחן.
&hl=en&fs=1

ההמלצה שלי:
הסרט נראה לעיתים כדוקומנטרי אבל אינו כזה. הוא מתאר ברגישות, בהומור ובאמפתיה שנה בחייה האינטנסיביים של כיתה ט' בבית ספר תיכון בפריז. הכיתה מהווה דגם מייצג של החברה בצרפת של ימינו. שאלות בוערות כמו רב תרבותיות, אפליה ושיווין עולות מהחיים האינטנסיביים של הכיתה. תרגום מדויק של שם הסרט מכוון אותנו לביטוי: להיכנס בקיר. והכוונה היא לאטימות המערכת מול השינויים המתחוללים בחברה בה היא קיימת. הסרט מבוסס על ספר אוטוביוגרפי בשם זה של פרנסואה באגודו, שגם משחק בתפקיד המורה לצרפתית והמחנך. אבל למרות הבסיס האוטוביוגרפי, התלמידים (כמו באגודו) אינם משחקים את עצמם, אלא מגלמים דמויות שנוצרו תוך כדי אלתור. המורה נתפס בעיני תלמידי הכיתה כמייצג של החברה הצרפתית ה"לבנה" והשבֵעה שאינה קשובה לדופק המשתנה של החיים בצרפת. ניסיונותיו להנחיל ידע כללי, ערכים, אפילו עקרונות בסיסיים של הדקדוק הצרפתי, נתפסים כלא רלוונטיים, מתנשאים ואטומים. אבל לקאנטה יש יכולת מופלאה להחזיק סיטואציה אמביוולנטית מבלי להיגרר להכרעה: התלמידים אכן צודקים – אבל גם המורה צודק. הוא מעורב ומחויב וחדור שליחות ואמונה בכוחו של "הידע" לתת לתלמידים כלים טובים יותר להשתלבות ולהצלחה. למרות מיקום העלילה בצרפת ישנה רלוונטיות גדולה לחיים שלנו בישראל הרב תרבותית בימינו.
מידע חינוכי:
סרט מורים המצליח להציג את המצב המורכב בכיתה בה יושבים יחד בני גזעים ולאומים שונים. המשחק המאולתר של השחקנים המגלמים את התלמידים מציג אותנטיות שיכולה להוות עבור מחנכים, או אנשי מקצוע של בית הספר תמונות מחיי כיתה שיאפשרו להם דיון ולמידה על כיתתם.
עוד בנושא:
http://www.nrg.co.il/online/5/ART1/799/571.html

הדרוג שלנו
שווה צפיה [star count=5]
די לאלימות [star count=4]
ערכים [star count=5]
צניעות [star count=4]
התנהגות שפה [star count=4]
איכות קולנועית [star count=5]