Rosenstrasse
ארץ: גרמניה
שפה: גרמנית ואנגלית, תרגום :עברית
שנה: 2003
במאי: מרגרט פון-טרוטה , Margarethe von Trotta
אורך הסרט: 136 דקות
מתאים לגילאים: נוער, תיכון, מבוגרים,

תקציר עלילת הסרט
רוזנשטראסה עוסק באחד הספיחים של חיסול הקהילה היהודית המפוארת בברלין. ב-1943 כאשר ההפסד הגרמני כבר נראה באופק ומרבית יהודי ברלין כבר הגיעו למחנות הריכוז, החל מצוד נאצי אחרי יהודים שנותרו בעיר בשל נישואיהם עם בני או בנות זוג אריים. היהודים הללו שוחררו בעקבות מחאתן העיקשת של נשותיהן שעמדו סביב הבניין בו נכלאו ברוזנשטראסה ולא הסכימו לעזוב את המקום. פון-טרוטה עוסקת בסיפור באופן מתוחכם למדי- היא מתמקדת בחנה, יהודיה מניו-יורק שדאגתה לאמה רות מביאה אותה למסע לגרמניה בראשית שנות ה-2000. לאורך הסרט נפגשת חנה עם אחת מן הנשים שיזמו את המחאה. אותה אישה אימצה אל חיקה ילדה שאמה הייתה עצורה גם היא בבניין ואביה הגוי נטש אותה, היא רות אימה של חנה. אגב כך עולים גם לבטיה של חנה הנמצאת במערכת יחסים רצינית עם בחור לא יהודי.
&hl=en&fs=1

ההמלצה שלי:
יש כאן טיפול ראשוני ייחודי ומעניין באחד הנושאים המרתקים של גרמניה במלחמת העולם השנייה. מדובר באחת המחאות הגרמניות היחידות בזמן המלחמה שהשיגו את מטרתן. עד לפרסום ספרו של נתן סטולצפוס היה נושא זה לא מוכר בעליל וסרט זה היה אחד ממקדמי המכירות המרכזיים שלו. הסיפור עצמו הוא מרתק, הבעייה בסיפור המסגרת שהוא בלשון המעטה לא מושלם. הפרולוג ארוך מדי ולא מובן והסיפור כולו חסר את המלאות הריאליסטית שנדרשת לסרטים היסטוריים. יחד עם זאת מרגרט פון-טרוטה נחשבת לאחת הדמויות המרכזיות בעולם הקולנוע הגרמני החדש וזו הזדמנות מצויינת לראות כיצד בימוי טוב ומשחק מעולה יכול להציל סרט מלהוות שיממון טוטאלי.
מידע חינוכי:
סרט נפלא לדיון בתופעה הסוציולוגית וההיסטורית הרחבה של נישואי תערובת. כמו כן הזדמנות מצויינת לעמוד על אופייה של יהדות גרמניה לפני מלחמת העולם השנייה שהייתה ברובה מתבוללת. אין בסרט קטעים בעייתיים מבחינת צניעות אם כי הנושא כולו מצריך בגרות ובהחלט לא מדובר בסרט שאפשר להראות בכיה נמוכה. ראוי להרחיב סביב הסרט ולפתוח דיון סביב הנקודות הבאות: 1. מהי עמדתכם כלפי נישואי תערובת? מהי עמדת הבמאית? האם ניתן לומר כי יש פה אמירה חד משמעית בעד הנישואין הללו? מה משמעות העובדה שאביה של רות עזב את אימה? מה המשמעות של סצנת הנישואין החותמת את הסרט ושל אופי החתונה? 2. פון-טרוטה יצרה את הסרט בגרמניה של ראשית שנות האלפיים. איזו אמירה ניתן לדעתכם להוציא מן הסרט לגבי גרמניה היום? באיזה אופן ניבטת השואה מן הסרט הזה? כיצד מצויירים הגרמנים? כיצד עוצבה דמותו של יוזף גבלס ומה דעתכם על כך? האם במאי ישראלי היה מעצב את הדברים אחרת? מה המטרה של גיחותיה של חנה לאתרים המדוברים בגרמניה דהיום, כיצד נראים האתרים האלו? כיצד משרתת האדריכלות את הרעיון שפון-טרוטה רוצה להעביר. 3. האם הייתם מגדירים את בחירתן של הנשים ברוזנשטראסה כבחירה ערכית? פעמים רבות הן מצויירות כלוחמות חופש, האם יש בציור הזה ממש
עוד בנושא:
http://fcit.usf.edu/holocaust/timeline/rosenstr.htm www.Rosenstrasse-protest.de

הדרוג שלנו
שווה צפיה [star count=4]
די לאלימות [star count=5]
ערכים [star count=5]
צניעות [star count=5]
התנהגות שפה [star count=5]