ישראל נלחמת כבר שנים רבות בארגוני טרור, בין אם בעזה ובין אם בלבנון. אך על אף האש המסיבית, הקריאות המשולהבות של ההנהגה, והאבדות הרבות, כל מלחמה ומבצע כזה נגמרו לבסוף בהפסקת אש במקרה הטוב, ובנסיגה חד צדדית במקרה הקצת פחות טוב. בעקבות הפולמוס הנוכחי בישראל, בדקנו כיצד הסתיימו המלחמות האחרונות של ישראל.

שומר חומות

ביום ירושלים של שנת 2021, שוגרו מרצועת עזה טילים אל עבר יישובי השפלה, גוש דן, ירושלים ועוד. זאת במקביל לעימותים מצד ערביי ישראל. בתגובה לכך תקף צה"ל ברצועת עזה.

איך זה נגמר?

ארבעה ימים לאחר תחילת המלחמה הציעה מצרים הפסקת אש מידית, אליה סירבה ישראל בטענה כי היא זקוקה לזמן נוסף על מנת להשלים את מטרות הלחימה. שבוע לאחר מכן הסכימה ישראל לקבל את הצעת הפסקת האש הדו צדדית וללא תנאי נוסף, והאש פסקה יום לאחר מכן.

">

צוק איתן

המבצע פרץ לאחר מבצע שובו אחים ביהודה ושומרון, בו חיפשו כוחות רבים את שלושת הנערים שנחטפו. בתגובה לכך חמאס פתח בירי ארטילרי כבד, שלאחריו הוחלט על כניסה לרצועת עזה.

איך זה נגמר?

בניסיון לסיים את המלחמה נערכו מספר שיחות על הפסקת אש בקהיר, שחמאס הפר כל אחת מהן לאחר שהתחילה. בסיומו של חודש רווי בהפסקות אש שהופרו, הסכימו ישראל וחמאס להצעה המצרית להפסקת האש.

">

תוצאות צוק איתן ברצועת עזה, צילום: Aaed Tayeh/Flash90

עופרת יצוקה

צה"ל החל לתקוף בעזה במטרה להעביר את ארגון הטרור חמאס מהשלטון, ולשים במקומם את הרשות הפלסטינית.

איך זה נגמר?

לאחר כעשרים יום הודיע ראש הממשלה אולמרט כי מטרות המבצע הושגו וחמאס הוכה קשות ולכן החליט על הפסקת אש חד צדדית ונסיגה מהרצועה. יום לאחר מכן הודיע חמאס כי ישתתף בהפסקת האש, אך לאחר יומיים תקף שוב. על אף תקיפת חמאס, בישראל השלימו את הנסיגה מהרצועה למחרת.

רצועת עזה בעופרת יצוקה, ארכיון, צילום: Kobi Gideon / FLASH90

מלחמת לבנון השנייה

בשנת 2006 נחטפו שני חיילים בגבול הצפון ומלחמת לבנון השנייה פרצה ונמשכה 34 ימים.

איך זה נגמר?

לאחר מעט יותר מחודש קיבל האו"ם את החלטה 1701 בה קרא לשביתת נשק בין חיזבאללה לישראל. ישראל קיבלה עליה את ההסכם אך המשיכה לפעול בתוככי לבנון עוד כחודשיים. עם זאת נסראללה הודיע כי חיזבאללה יפסיק את הלחימה אם ישראל תיסוג, אך לא הסכים לפרז את חיזבאללה ובכך הפר את ההסכם.

על פי ההסכם נקבע כי ישראל תיסוג בחזרה לקו הכחול שנקבע בין ישראל ללבנון, חיזבאללה מנגד התחייב על פי ההסכם לסגת גם הוא מדרום לבנון, וכן הוטל על שאר המדינות איסור לספק נשק לחיזבאללה.

חיילים בגבול לבנון, צילום: Ayal Margolin/Flash90

מלחמת לבנון הראשונה

המלחמה החלה בתור מבצע "שלום הגליל" שנועד להביא שקט לתושבי הצפון שסבלו מארגוני הטרור הפלסטינים שעל הגבול. צה"ל פלש ללבנון, התקדם עמוק לתוך שטח המדינה וכיתר את ביירות.

איך זה נגמר?

בעקבות טבח "סברה ושתילה" של הפלנגות הנוצריות כנגד מחנות הפליטים הפלסטיניים, דעת הקהל העולמית החלה להתקבע נגד ישראל ואילצה את צה"ל לסגת מביירות ומלחימה פעילה ב-29 בספטמבר 1982. לאחר הנסיגה, נותר צה"ל להגן על רצועת הביטחון בדרום לבנון במשך כ-18 שנה עד לנסיגה הישראלית בשנת 2000.

אך המלחמה לא באמת נגמרה. בישראל החליטו להשאיר לעצמם רצועה בתוך שטח לבנון שכונתה "רצועת הביטחון" ומטרתה הייתה לשמור על אזרחי ישראל מארגוני הטרור הרצחניים בלבנון. 15 שנים שהו חיילי צה"ל בשטח הרצועה, כאשר מדי יום מאבדת ישראל חללים נוספים. מות החיילים היה קשה מנשוא, ועורר את דעת הקהל שזעם על הקרבת החיילים לטובת הישארות צבאית בדרום לבנון. עם עלייתו לשלטון של אהוד ברק, הכריז ראש הממשלה החדש כי ישראל תיסוג מהרצועה. ולאחר ניסיונות כושלים ליצירת הסכם, יצאה ישראל לאחר 15 שנה באופן חד צדדי מלבנון.