שש גופות חטופים הוחזרו לישראל, ימים ספורים לאחר שהקבינט החליט על החזקה של ציר פילדלפי על אף דרישות המשא ומתן. השר לשעבר יועז הנדל רואה בהחלטת הקבינט, החלטה "שערורייתית ויחצ"נית" לדבריו, זאת על אף שהוא מדגיש כי לטעמו יש להחזיק בציר עוד שנים ארוכות.

"מרגיש צורך אמיתי להגיד ולהתריע שמה שאנחנו רואים זה היסח הדעת"

"אני מרגיש צורך אמיתי להגיד ולהתריע שמה שאנחנו רואים זה היסח הדעת", מסביר הנדל בשיחה עם "חדשות כיפה". הוא מסביר כי המדינה זקוקה לקבינט שיתמקד במכלול האיומים, ולא בציר אחד בודד ברצועה: "האיום והבעיה הכי גדולה שלנו עכשיו זה הצפון. זו העובדה שאנחנו יצרנו רצועת ביטחון בצד שלנו. דווקא בעזה בכל מקום שבו נתקלנו באויב השמדנו אותו והגענו לנקודות הישג והכרעה של האויב".

">

יועז הנדל, "מרגיש צורך אמיתי להגיד ולהתריע שמה שאנחנו רואים זה היסח הדעת", צילום: יוסף מזרחי

"אפשר לסגת טקטית מאזורים כאלה ואחרים ברצועת עזה כדי להציל חיים"

"הקבינט המדיני בטחוני חייב להתייחס לכלל הסיכונים והאיומים על מדינת ישראל והוא לא עושה את זה, הוא מתעסק בפילדלפי. אז עוד פעם להזכיר שאנחנו בציר פילדלפי, ועוד פעם להעביר החלטה בנושא - אנחנו כבר שם", אומר הנדל. הוא מוסיף: "מקבינט מצופה להסתכל על התמונה הרחבה ולהגיד איך הוא מחזיר את הצפון לקדמותו, ולשבת למשא ומתן מאוד אינטימי וסודי שדן בדרך להשיג את החטופים בחזרה כך שלא ייפגעו יעדי המאקרו שלנו בעזה". בעזה נצטרך להיות שנים ארוכות, הוא מסביר, "אבל נסיגה של מספר שבועות מהציר זה לא מה שצריך להוביל את השיח הישראלי והפוליטי".

"בעיניי אפשר לסגת טקטית מאזורים כאלה ואחרים ברצועת עזה כדי להציל חיים" מבהיר. "ההחלטה צריכה להיות כזו שאומרת אנחנו צריכים להיות בעזה שנים ארוכות, נקודה. עכשיו שימו את זה בצד, אנחנו כבר שם. על מה הם מחליטים? על מה שכבר עשינו? זו החלטה בדיעבד? תכף הם יחליטו שצריך להתכונן ל-7 באוקטובר" הוא ממשיך ולועג להחלטת הקבינט. "בצפון צריך לבצע החלטה על מה צריך לעשות. בעתיד. שלא יחליטו עכשיו על העבר".

ציר פילדלפי, ארכיון | , צילום: Oren Cohen,Flash90

אין ברירה אלא להיות בעזה בסוף - אבל אנחנו לא רק שם

"אם צריך להציל חטופים ודאי שאפשר לצאת מציר ולחזור אליו. ושאף אחד לא יגיד שאי אפשר, זה קשקוש". הוא ממשיך ומבהיר שוב כי לדעתו ישראל לא צריכה לסגת כלל מהרצועה, ואף צריכה לחזור לבסוף לציר: "ישראל תצטרך להיות בכל צירי הרוחב, נצטרך כנראה לפנות את צפון הרצועה ואני גם בעד שיעשו חקלאות עד רכס ה-80 וה-70 שגם אותם צריך להחזיק. אבל מה בין זה לבין החלטות שמקבלים בקבינט? לא שמעתי פעם אחת מה התוכנית לגבי המצב של רצועת עזה בסוף. יכול להיות שהם לא מסכימים איתי, אין בעיה. אבל לא שמעתי את התוכנית שלהם".

"לצערי, אני לגמרי חושב שאנחנו צפויים להילחם עוד שנים ארוכות. ואני חושב שאין ברירה אלא להשמיד את האויב. אבל זה לא רק בעזה, אנחנו לא רק שם. ברצועה אנחנו יחסית בסדר, בצפון אנחנו חלשים. בזה משום מה הקבינט לא עוסק".