החל מהיום (1/9), נכנסת לתוקף הפעימה השנייה של קיצור שבוע העבודה במגזר הציבורי ל-40 שעות. מהלך זה, המשפיע על מאות אלפי עובדים, מהווה חלק מהסכם השכר שנחתם לפני כשנה וחצי בין שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד.

המשמעות המעשית היא קיזוז של שמונה שעות חודשיות לעובד במשרה מלאה, מ-182 שעות ל-173 ושליש בקירוב, ללא פגיעה בשכר. כתוצאה מכך, ערך שעת העבודה של עובדים במשרה מלאה יעלה.

ההסכם כולל לא רק את קיצור שעות העבודה, אלא גם שיפור הדרגתי של כ-11% בממוצע בשכר העובדים במגזר הציבורי. זאת, לאחר חמש שנים ללא עדכון שכר, בין היתר בשל משבר הקורונה.

בשירות המדינה ובמשרדי הממשלה, השינוי כבר נכנס לתוקף באפריל 2024. במקביל, ההסתדרות פועלת להרחבת המתווה גם למגזר הפרטי, שבו עדיין עובדים בממוצע 42 שעות שבועיות, לעומת ממוצע של כ-37 שעות במדינות ה-OECD.

ההסתדרות מדגישה את חשיבות המהלך, במיוחד לאור תרומתם המשמעותית של עובדי המגזר הציבורי בשגרה ובחירום. לטענתם, חיזוק המגזר הציבורי חיוני לשיפור השירות לאזרח ולבניית שוק עבודה מתקדם ודואג לרווחת העובדים.

מהלך זה מסמן צעד משמעותי בשינוי תנאי העבודה במשק הישראלי, ומציב את ישראל בכיוון של התקרבות לסטנדרטים המקובלים במדינות המפותחות בכל הנוגע לשעות עבודה ואיזון בין עבודה לחיים האישיים.