סוף הקיץ כבר נושף בעורפנו, וההתרגשות לקראת תחילת שנת הלימודים מורגשת בכל פינה. הילדים שלנו עומדים לפגוש שוב את החברים, הכיתה והמורים – אבל רגע לפני שהם יוצאים לדרך החדשה, כדאי לעצור ולוודא שהם באמת מוכנים. מה צריך לעשות כדי להקל עליהם את המעבר הזה? הנה כמה רעיונות פשוטים שישדרגו את החזרה שלהם (ושלכם) לשגרה.

1. רגשות מעורבים

הילדים מתרגשים, וזה טבעי לגמרי. אבל פעמים רבות ההתרגשות הזו הופכת לדאגה – במיוחד כשמדובר במעבר לכיתה חדשה או בית ספר אחר. כדאי לשוחח איתם על מה שמצפה להם. תשאלו שאלות שמפתחות שיחה גלויה ואמיתית: "איך אתה מרגיש לקראת שנת הלימודים החדשה?", "מה הן הציפיות שלך מבית הספר והתלמידים?", עצם ההקשבה תקל עליהם ותסייע להפיג את החששות שלהם.

2. אין כמו שגרה

אם בקיץ הילדים שלכם נשארו ערים עד השעות הקטנות של הלילה, זה הזמן להתחיל להחזיר את שעות השינה. לא חייבים לשנות את כל המצב ביום אחד, אבל כדאי להקדים את שעת השינה בהדרגה – כל יום קצת, עד שמגיעים לשגרה שנוחה להם ולכם. מעבר לכך, גם שגרת הארוחות צריכה לחזור למקומה הטבעי: ארוחת בוקר מסודרת ואיזון בין ארוחות קטנות לגדולות.

3. קניות, אבל בחוכמה

אין הורה שלא מכיר את התופעה של "מחר פתיחת שנת הלימודים ואנחנו עדיין לא מוכנים" במקום להילחץ ולהעביר סופי שבוע בקניונים, תכינו רשימה ברורה מראש של כל מה שצריך. אבל חשוב גם לערב את הילדים בתהליך – תנו להם לבחור את הציוד שהם אוהבים (כמובן בגבול התקציב), כדי שירגישו יותר מחוברים לחזרה ללימודים.

4. הכנה חברתית

לעיתים החשש המרכזי אצל הילדים הוא החזרה לפן החברתי. לעיתים יש מצבים בהם הילדים לא התראו עם חלק גדול מהכיתה במהלך החופש, והם מרגישים שהם נותרו מאחור. לפני תחילת השנה, כדאי לארגן או לעודד מפגשים קטנים עם חברים מהכיתה. גם אם מדובר רק במפגש בפארק או בבילוי קליל, זה יקל עליהם לחזור לבית הספר בידיעה שהם לא לבד.

5. להתחיל את היום הראשון בחיוך

ביום הראשון ללימודים, כדאי להתחיל את הבוקר באווירה טובה: אולי להכין ארוחת בוקר שהם אוהבים במיוחד, להשמיע להם שיר כיפי שיתחיל את היום באנרגיות טובות ולהניח בתיק שלהם פתק מוטיבציה שיהיה כתוב בו "אנחנו מאמינים בך, בהצלחה היום" או מלל דומה, המשפט הזה יעניק להם זריקת עידוד וינסוך בילדים שלכם ביטחון וכמובן, אל תשכחו לצלם תמונה שתלווה אותם לכל החיים.