אל ועדת החקירה האזרחית לחקר אירועי שבעה באוקטובר הגיע הבוקר (ה') ראש הממשלה לשעבר יאיר לפיד כדי למסור את עדותו. הוועדה, שהוקמה על ידי ארגוני חברה אזרחית, מבקשת להחליף את ועדת החקירה הממלכתית ולה אין סמכויות או יכולות אכיפה.

לפיד: ראיתי חומר מודיעיני לפני המלחמה

"אני רוצה להפריך פה אמירה שחוזרת שוב ושוב מצד הממשלה הנוכחית, כאילו הדרג המדיני לא עודכן לגבי העובדה שחמאס כבר אינו מורתע כמו בעבר. הוא כן עודכן. אני עודכנתי, ואת החומר המודיעיני שאני ראיתי ראו כמובן גם ראש הממשלה ושרי הקבינט.

"ב-21 לאוגוסט 2023 הייתי בעדכון בטחוני אצל ראש הממשלה. המזכיר הצבאי דאז, האלוף אבי גיל, ניהל את העדכון. הוא דיווח לי על התחממות בכל הגזרות הבטחוניות - האיראנים, חיזבאללה בלבנון, וארגוני הטרור בעזה וביהודה ושומרון. האלוף גיל דיווח שכל אלה מזהים בצד הישראלי חולשה, קרע פנימי, מתחים ואובדן כשירות בצבא לצד משבר מתהווה מול האמריקאים. אני חשבתי שמדובר במידע יוצא דופן בחריפותו ובנחרצותו. ראש הממשלה – וכאן אני נותן התרשמות אישית בלבד, כך שניתן לחלוק עליה – נראה משועמם ואדיש לנושא, ולא העיר עליו דבר".

הרס בעוטף עזה, ארכיון, צילום: Erik Marmor/Flash90

הזהרתי את אזרחי ישראל מפני עימות אלים

לפיד ציין כי ב-20 לספטמבר 2023 הוא קיים מסיבת עיתונאים, "ואני אמרתי את הדברים הבאים: 'ערב יום הכיפורים, אני נאלץ להזהיר את אזרחי ישראל: אנחנו מתקרבים קרבה מסוכנת לעימות אלים, רב זירתי. נתניהו ידע שהוא מוביל את המדינה לסיטואציית קצה, והוא החליט לקחת את הסיכון. הוא העדיף את השיקול הפוליטי על פני השיקול הבטחוני, וטעה את הטעות האיומה ביותר בתולדות מדינת ישראל'".

אפשר היה למנוע את אסון הטבח

"אני לא יכול לומר פה בבטחון למה הוא לא פעל בהתאם לחומר המודיעיני, למה הוא לא מילא את חובתו ועצר תהליך פוליטי ומשפטי שיצר אפקט הרסני להרתעה הישראלית ולמוכנות מערכת הבטחון. אני כן יכול לומר לכם שהסכנה הופיעה בחומרים המודיעיניים. את האסון הזה ניתן היה למנוע. ניתן היה למנוע את הנרצחים, את הפלישה לישובים, את החטופים, את מעשי האונס, את הטבח בקיבוצים, בשדרות, באופקים ובפסטיבל הנובה, את מאות החיילים ההרוגים, את פינוי הצפון וריסוק ההרתעה הישראלית. אפשר היה למנוע את זה, וזה לא נמנע".

">

מהליכוד נמסר בתגובה: "יאיר לפיד שוב משקר. ראש הממשלה נתניהו לא קיבל שום התרעה למלחמה בעזה - לא חודש לפני ואפילו לא שעה לפני ה-7 באוקטובר. ההפך הוא הנכון והפרוטוקולים מוכיחים זאת. לפיד שהכניס את הפועלים מעזה ונתן גז בחינם לנסראללה תוך הבטחה שהדבר ימנע מלחמה, הוא האחרון שיכול להטיף מוסר בענייני ביטחון".