בעולם הקולינריה הישראלי, יש מונחים שהפכו לבלתי נפרדים מהשיח היום-יומי, ואחד מהם הוא "גמבה". רבים נוטים להשתמש במושגים "פלפל" ו"גמבה" באופן חופף, אך האם באמת מדובר באותו הירק? ואם לא, מה בעצם ההבדל ביניהם? בואו נעשה סדר.

במובן הרחב ביותר, המילה "פלפל" מתייחסת למשפחה גדולה של ירקות ממשפחת הסולניים. בתוך המשפחה הזו נכללים סוגים רבים של פלפלים, החל מהפלפלים החריפים כמו הצ'ילי והג'לפניו, ועד לפלפלים המתוקים, שהם חלק מהמשפחה של מה שאנחנו מכנים "גמבה".

אז מהי בעצם גמבה?

"גמבה" הוא כינוי ישראלי לפלפל מתוק בעל צורה מרובעת וגוון אדום, ירוק, צהוב או כתום. הכינוי הזה הגיע אלינו מהשפה ההונגרית ("Paprika"), ובהונגרית משתמשים במילה "גמבה" כדי לתאר סוג מסוים של פלפל מתוק. עם השנים, המושג התקבע בארץ והפך לשם כמעט רשמי עבור כל פלפל מתוק גדול ומרובע.

סוגים שונים של פלפל צילום: Hortimages,Shutterstock

ההבדלים המרכזיים בין פלפל לגמבה

  • הגדרה קולינרית: בעוד ש"גמבה" מתייחסת ספציפית לפלפל מתוק מרובע בצבעים שונים, המונח "פלפל" כולל מגוון רחב של סוגים, כולל פלפלים חריפים ומתוקים, מכל מיני צורות וגדלים.
  • צורת השימוש: לרוב, כשאומרים "גמבה" מתכוונים לירק שמוסיפים לסלטים, מנות מוקפצות ותבשילים. המונח "פלפל" יכול להתייחס גם לתבלינים כמו פלפל שחור, או לפלפלים חריפים שנמצאים בשימוש בבישול.
  • מקור השם: כפי שכבר צוין, "גמבה" מגיע מהשפה ההונגרית, בעוד המילה "פלפל" מגיעה מהמילה היוונית "πέπερι" (פֶּפֶּרי), שמקורה במילה ההודית "pippali" – המונח שהשתמשו בו בעבר לתיאור פלפל שחור.

מבלבל? קצת, אבל ככה זה בשפות

בסופו של דבר, ההבדל בין "פלפל" ל"גמבה" הוא בעיקר במונח שבו אנחנו משתמשים. בעוד שהמילה "פלפל" כוללת בתוכה את כל המגוון הרחב של הירקות ממשפחת הפלפלים, "גמבה" מתייחסת לסוג מסוים ומוכר, שהפך למותג בפני עצמו במטבח הישראלי.

אז בפעם הבאה שאתם הולכים בשוק, כדאי לדייק ולהבין לאיזה סוג פלפל אתם מתכוונים. האם אתם רוצים את הפלפל המתוק, המוכר בשם גמבה, או אולי את הפלפל החריף? אבל אל דאגה יש לנו הרגשה שהמוכל בכל מקרה יבין אתכם. בתאבון!