במסגרת ועדת החקירה האזרחית לאסון שבעה באוקטובר, נשמעות מדי פעם עדויות ששופכות אור על המצב הנוכחי במלחמה, ועל המחדל הנורא אז. עינב צנגאוקר, אימו של מתן שחטוף ברצועת עזה, חושפת את מה שאמר לה ראש המוסד. "כשישבתי עם ראש המוסד דדי ברנע וקיבלתי אינדיקציות על שלבי המו"מ שאליהם עתידה ללכת מדינת ישראל, כמובן בהנחייתו של ראש הממשלה, בסוף השיחה נאמר לי על ידי ראש המוסד דדי ברנע, ואני מצטטת 'עינב יקירתי, לצערי בקונסטלציה הפוליטית הנוכחית לא תיתכן עסקה לשחרור חטופים'".

" type="video/youtube" />

אימו של החטוף: "ראש המוסד הסתכל לי בעיניים ואמר לי 'לצערי בקונסטלציה הפוליטית הנוכחית לא תיתכן עסקת חטופים"

לשאלת חבר הוועדה שלמה אהרונישקי מתי זה היה בערך, ענתה עינב צנגאוקר: "אני לא זוכרת בדיוק, אבל אני יכולה להעריך, אני חושבת באזור חודש מאי בשיחה בארבע עיניים. נכחה איתנו בחדר בחורה בשם רותם שהיא מנהלת הלשכה שלו, אשת אמונו. היא שרבטה את הלך השיחה בינינו, ואני מניחה שמה שהיא כתבה בפרוטוקול חסוי, שלא יצא היום ולא בשנים הקרובות לידיעת הציבור אלא אם כן יוגשו צווים כאלה ואחרים. ראש המוסד הסתכל לי בעיניים ואמר לי 'לצערי בקונסטלציה הפוליטית הנוכחית לא תיתכן עסקת חטופים', הוא הסביר שזה בגלל פוליטיקה".

ראש המוסד דדי ברנע, צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

"עניתי במפח נפש"

לשאלת חבר הוועדה רפי בן שטרית איך הגיבה, ענתה עינב צנגאוקר: "במפח נפש. אבל ברגע שראש המוסד אומר לי אמירה כזו, למרות שאני יודעת שהוא לא איש פוליטי, הוא ראש ארגון ביון, והוא לא עוסק בענייני מודיעין להימצאו של מתן בחלק כזה או אחר ברצועה או במצבו הבריאותי, אני יודעת שהאמירה הזו נאמרה כדי שאני אהדהד אותה במרחב הציבורי. בימים האחרונים הביקורת שלי כלפי ראש המוסד שיפסיק לדבר בשני קולות. כי לי הוא אמר משהו בארבע עיניים, ואני רואה שהתדרוכים שיוצאים בשבועיים האחרונים, על ידי דוברות המוסד ולא באופן ישיר אמנם, אבל כן מאנשים שמקורבים לראש המוסד, יוצא דברור אחר לחלוטין שמגבה את התעקשותו של ראש הממשלה על סעיפים כאלה ואחרים בעסקה המדוברת".

" type="video/youtube" />