נשים דתיות שעוברות למכנסיים נתקלות בהרבה שאלות מצד הסביבה: "את חוזרת בשאלה?", "זה קבוע?", "את חושבת שתחזרי לחצאית?" ועוד. אך השאלה המעניינת מכולן פשוטה יותר: "למה?". סקר שנערך באתר כיפה, במסגרת פרויקט "לובשות מכנסיים", יצא לחקור את הסיבות לתופעה הרווחת: האם זו הדרך של נשים דתיות להיטמע בחברה? האם יש קשר לאופן שבו מתלבשת הסביבה? או אולי בגלל שמכנסיים הם פשוט יותר נוחים? אלו התוצאות.

הסקר נערך בקרב כ-400 נשים לובשות מכנסיים מהציבור הדתי לאומי, בגילי 18 ומעלה (רוב המשיבות בנות למעלה מ-25). רוב המשיבות גדלו בעיר ולא ביישוב דתי או מעורב (67%) ורובן המוחלט למדו בתיכון דתי או באולפנית מקומית באזור מגוריהן (78.7%). טווח הגילים בו לבשו לראשונה למכנסיים נע בין 18-25 (43.2%) לאחרות שהחלו בגיל 25 ומעלה (43.2%).

מצוות הצניעות אינה גורם משפיע

על פי תוצאות הסקר, הסיבה הכי פחות רווחת למעבר למכנסיים היא בעקבות האם, שלובשת גם היא מכנסיים. רק 4.5% מהמשיבות העידו על הסיבה הזו, בעוד 78.1% השיבו שלא היה ללבוש של האם כל השפעה על ההחלטה. סיבה אחרת שזכתה למעט מאוד הצבעות היא חוסר הזדהות עם מצוות הצניעות. 6% מהמשיבות העידו על כך בתור סיבה עיקרית, 6% נוספות העידו על כך כגורם משפיע, בעוד 60.3% מהמשיבות כלל לא ראו בכך סיבה לעבור למכנסיים.

השפעת הסביבה

עם האמירה "אני לובשת מכנסיים כדי לא למתג את עצמי כדתייה" רק 5.7% מהמשיבות בסקר הביעו הזדהות, לעומת 49.6% שלא הסכימו איתה בכלל. 18.8% מהמשיבות הסכימו איתה במידה בינונית. בנוגע להשפעה של הסביבה על המעבר למכנסיים, הדעות חלוקות: 7.4% מהמשיבות העידו שהסביבה הייתה גורם משפיע מאוד בהחלטה לעבור למכנסיים, לעומת 40.2% שעבורן זה לא היה גורם כלל. עבור 19% מהנשים העובדה שהסביבה לובשת מכנסיים הייתה גורם בינוני בהחלטה לעבור גם כן.

החלטה אופנתית

הדעות התפלגו בכל הנוגע להיבט האופנתי. העובדה שמכנסיים יפים יותר לחלק מהנשים, השפיעה באופן חד משמעי על 22.1% מהמשיבות. על 30.1% נוספים היא השפיעה באופן משמעותי, ועבור 27.6% היה זה גורם בינוני בהחלטה. רק 10.3% מהמשיבות טענו שלא מדובר בהחלטה אופנתית עבורן.

הנוחות מעל הכל צילום: Olesya Kuprina,Shutterstock

נוחות

הסיבה הרווחת למעבר למכנסיים, על פי הסקר, היא הנוחות. 69.1% מהמשיבות הודו שהעובדה שמכנסיים נוחים יותר מחצאית היא הסיבה העיקרית שלהן ללבוש מכנסיים. רק 2.7% מהמשיבות בחרו באפשרות הזאת כלא רלוונטית עבורן, בעוד שאר הקולות העידו גם כן שמדובר בגורם מכריע בהחלטה לעבור למכנסיים. חשוב לציין כי חלק גדול מהמשיבות, אם לא כולן, ממשיכות ללבוש לעיתים גם חצאיות ולא רק מכנסיים.

חזרה לחצאית

בנוגע לשאלה האם יש סיכוי שיחזרו ללבוש רק חצאיות בעתיד, המשיבות התחלקו. 15.9% מהנשים ראו סיכוי גבוה מאוד שישובו ללבוש חצאיות, לעומת 22.2% שלא רואות אפשרות שזה יקרה. 32.3% מהמשיבות רואות סיכוי בינוני לכך שיחזרו ללבוש חצאיות. 18% מהמשיבות כמעט ולא רואות סיכוי, בעוד 11.7% רואות סיכוי גבוה למעבר לחצאית.

לפרויקט המלא של "לובשות מכנסיים" לחצו כאן