זה לא משנה אם אתם עומדים בראש ארגון גדול או קטן, וזה לא משנה אפילו אם זה גוף טכנולוגי או טכני. בסופו של דבר, עם השנים והזמן פיתחתם מיומנויות, שיטות עבודה, ידע, לקחים ותורות. כדי שהחברה תמשיך להיבנות, לשגשג ולהתרחב, חשוב שהידע הזה יעבור הלאה. דור העובדים של ההווה מן הסתם יגיע לגמלאות, ודור חדש ייכנס לעניינים.

איננו מצפים שהעובדים הצעירים יתחילו את הלמידה מאפס. הרי זה כל הרעיון של חפיפה. הרעיון הרצוי הוא שהידע יעבור מאדם לאדם, מדור אחד של עובדים למשנהו.

עשרת הדיברות: תזכרו, תשמרו, ותעבירו הלאה

את העיקרון הזה מחדד רבי יצחק עראמה בפירושו לפרשת השבוע, ואחתנן. עשר עקרונות על חושף האלוקים בפני העם היהודי על הר סיני, אי אז לפני למעלה מ 3000 שנה. אבל הוא לא מדבר רק אליהם. הוא מדבר אלינו. עברו מאז כמה אלפי שנים וכמה תהפוכות, אבל הידע האנושי הנצבר חשוב שיעבור הלאה. לכן אחת ההנחיות הכי קריטיות שהועברו ממש עם מסירת עשרת הדברות היא: תזכרו, תשמרו, ותעבירו הלאה.

בדיוק כמו אדם הבונה טחנת קמח על שפת הנהר, ממשיל זאת רבי יצחק עראמה. הוא לא מפה שהמים שכעת זורמים מתחתיו יטחנו את החיטים. הוא יודע שגם מחר, בעוד שנה, ובעוד מאה שנה יזרמו כאן מים. הוא מייצר את התשתית כדי שהגלגל ימשיך לנוע. גם בעסקים ובתוך החברה שלנו, עלינו להקפיד על כך שהתובנות הנלמדות, השיטות שפיתחנו, הערכים שאימצנו, יחלחלו עד אחרון העובדים, ושגם העובד האחרון יבין שהוא מחזיק בנכס עסקי של החברה, יתייחס אליו במלוא כובד הראש, ויעביר את המידע הזה לדור שיבוא אחריו.

החשיבות שבשימור ידע

היום שמירת הידע השתלבה עם טכנולוגיה. זה התחיל באחסון מידע בענן שיאפשר זיכרון לאורך זמן, וזה ממשיך בבינה המלאכותית שאוספת מידע רלוונטי ומאפשרת לקבל מידע מחוץ לארגון ובתוך הארגון. היום גופים ממשלתיים, ציבוריים, בנקים וחברות ביטוח מייצרות לעצמם פתרון ל-AI , הן מבינות שקיים ידע שיחסוך הרבה זמן בהדרכה, לימוד הצוות ושרות-הלקוחות, וכל אלו מעבר לזכרון ארגוני יישארו בתוך הארגון ולא יזלגו, ולשם הטרנד של העולם הולך. אי אפשר בלי שהידע הזה יישמר. אבל מידע פנים בשילוב מידע ממנוע ה-AI, לא רק יסייע באחסון אלא גם ישפיע על איכות התוכן ועל פיתוח למידה מתקדם ביותר שמייעל ומטייב את המידע.

אז כנראה גם בשרשרת הדורות של היהודי זרימת המידע מתגלגל כבר שלושת אלפים שנה. הנה, כעת אנחנו עדיין שואבים מידע מתוך עולם היהדות. את זה אנחנו יכולים לעשות אך ורק בזכות אותה שרשרת אנושית ששימרה מידע וקידמה את הידע הזה לדור הבא. זוהי משימתנו הלאומית וההיסטורית.

הכותב הוא זיו אלול, יזם, משקיע ומנכ"ל Pery ומחבר הספר "אבות הניהול"