את השיחה שלי עם הרבנית הילה נאור, מרצה במדרשת לינדנבאום, אני פותחת בשאלה ההלכתית המכרעת: האם מותר או אסור לנשים ללבוש מכנסיים? כצפוי, אני לא מקבלת תשובה חד משמעית, אך כן כזו שמצליחה להפתיע אותי. "כמו הרבה מאוד תשובות הלכתיות, זה תלוי את מי את שואלת", היא פותחת, "בעיקרון, אם אנחנו מדברים על מכנסיים רחבים - מכנסי חצאית - שמטשטשים את צורת הגוף ומכסים את הירך, אין עם זה בעיה הלכתית לפי הרבה מאוד מהפוסקים".

אז למה עדיין יש עניין גדול סביב זה?

"אני חושבת שזה עניין חברתי, איך אני רוצה שיתפסו אותי. יש גם את המחשבה שאם נאפשר ללכת עם מכנסיים רחבים, בסוף בנות ילכו עם מכנסיים צמודים. יש נשים שלא רוצות ללכת עם מכנסיים כי הן רוצות שיזהו אותן כדתיות, ויש גם להפך - נשים שרוצות ללכת עם מכנסיים כדי שלא יזהו אותן".

הרבנית מרחיבה לגבי הדיון, שלטענתה הוא בכלל חברתי: "זה נתפס כאילו את מקפידה פחות על ההלכה אם את הולכת עם מכנסיים, כי זה מה שאמרו לנו בבית הספר. לי קצת כואב שמכניסים את זה לשיח הלכתי במקום שיח חברתי. ברגע שאני אומרת לבנות שזה אסור אני עושה עוול הלכתי, כי כשבת תלמד את המקורות ותראה שזה לא אסור - זה משבר אמון".

הרבנית הילה נאור צילום: ללא

השאלה איך אפשר לשים את הגבול, מה נחשב מכנס רחב ומה לא.

"נכון, לכן זו יכולה להיות בעיה. מצד שני, מה עדיף? שבנות ילכו עם חצאיות קצרות כמו שהן הולכות עכשיו? מבחינה הלכתית זה יותר גרוע ממכנסיים רחבים. אולי מגזרית זה נתפס שחצאית משייכת אותי למגזר הנכון, אבל הלכתית אני רואה בזה טעם לפגם".

לתלמידות שלה במדרשה היא לא ממליצה לכאן או לכאן, אלא לומדת יחד איתן את הסוגיה. "אני מביאה להן את הפוסקים שאומרים ככה ואומרים אחרת ואנחנו בוחנות. את שואלת, בצדק, איפה הגבול, בסוף בנות ילכו עם מכנסיים צמודים? את צודקת. מצד שני, אני שמה ממול את החצאיות הקצרות מאוד".

ואם אני בחורה שהולכת עם חצאיות ארוכות ולא קצרות, בכל זאת מותר לי ללכת עם מכנסיים?

"זה לא מהשאלות ההלכתיות שאני עונה עליהן בכן או לא", היא מסבירה שוב, "אני חושבת שיש חשיבות ללמוד את הסוגיה עצמה כדי להבין את המקום של המכנסיים ואיזה סוג ללבוש. בסופו של דבר, אני לא רואה בעיה הלכתית עם מכנסיים מספיק רחבים. תשאלי אותי כמה רחב - על זה אני לא נוטה לענות. אני לא שוטרת ואני לא רוצה שנגיע לשיח הזה".

"באיזה שהוא מקום זה קצת עצוב לי", היא מוסיפה פתאום, ברגע של הרהור, "כי הכול נמדד על איך אני נראית, ואם אני נראית בצורה מסוימת אני פחות דתייה - וגם את וגם אני יודעות שזה לא נכון. אבל כל עוד החברה מודדת אותנו ככה צריך לקחת את זה בחשבון, איך אני רוצה להיתפס בעיני הסובבים אותי".

אצלנו בחברה הדתית מכנסיים עדיין מגדירים רמה דתית של בחורה?

"ברור".

וזה קיים בשיקולים של בנות האם לעבור למכנסיים?

"שמעתי מכמה בנות שהן מחכות להתחתן כדי לשים כיסוי ראש ומכנסיים, ואז יזהו אותן כדתיות במרחב הציבורי. זה מאוד תלוי איך את רוצה להיתפס בחברה שאת נמצאת בה, אם את הולכת בחברה שמרנית עם מכנסיים יתפסו אותך כפחות דתייה. להגיד לך שזה משמח אותי? שככה אני חושבת שהחברה שלנו צריכה להתנהל? לא. אבל זאת המציאות כרגע".

את רואה את הנהירה למכנסיים שאנחנו מדברים עליה?

"כן. בוודאי. הרבה פעמים זה הרבה יותר נוח, והרבה פעמים זה הרבה יותר צנוע מאשר ללכת עם חצאית. וגם הגילוי, כשאני יוצאת מבית ספר ומגלה שזה לא אסור הלכתית, משנה משהו אצל הבנות. הלוואי והשיח בבתי הספר היה משתנה".

אם זה לא אסור, למה בבית הספר אומרים שזה אסור?

"כדי שבנות לא ילכו עם מכנסיים. גם יכול להיות שמי שאומר שאסור באמת חושב שזה אסור, כי הוא לא למד את זה לעומק. זה גם נובע מרצון להשתייך למקום מסוים ולהיראות בצורה מסוימת. אני חושבת שאנחנו צריכים לעבור לאמירה של 'זה מותר, אבל אלה החוקים בבית הספר ואצלנו הולכים עם חצאיות'".

בחורה דתייה, אילוסטרציה צילום: Hadas Parush,FLASH 90

אבל למה שלא יהיה מותר ללכת גם בבית הספר עם מכנסיים?

"זה בסדר להגיד 'אנחנו חושבים שבנות דתיות צריכות ללכת עם חצאיות, כך ראוי'. זה בסדר גמור להגיד דבר כזה ולחנך לדבר כזה. להגיד שסוג מסוים של מכנסיים הוא לא אסור אבל בבית הספר לא הולכים כך, זאת אמירה חינוכית. כמו שבית ספר חילוני אומר לתלמידים שאסור להגיע עם גופיות לבית הספר, למרות שהם לא חושבים שאסור ללכת עם גופיות. זה קוד הלבוש. אני חושבת שזה גם יוריד אחר כך את גודל הלהבות מבחינת העניין והרצון לעשות דווקא, שזה העניין בגילים האלה. הייתי רוצה שהשיח ישתנה, אני רואה בנות שיוצאות מבתי ספר ומגיעות למשבר, והייתי רוצה להימנע ממנו".

מה המשבר?

"שעד עכשיו אמרו לנו שזה אסור ופתאום אנחנו מגלות שזה לא אסור. יש את הקריטריונים, אבל זה לא שאסור. אסור לבשל בשבת - אף אחד לא יערער על זה. אבל כשאת מבינה שהלכתית זה לא נכון שאסור מכנסיים, יש כאן שיח שהוא לא נכון בעיניי".

"שיח על צניעות הוא בעייתי, כי הוא תמיד נותן תחושה שממשטרים לנו את הגוף. היום זה כבר יותר טוב מהתקופה שלי, שעמדו בשער ומדדו את החצאיות. ועדיין, גם ככה בנות מתעסקות כל הזמן בגוף שלהן ובאופן שהן נראות, אז זה מכפיל את עצמו. הייתי רוצה שהשיח לא ידבר על ביגוד אלא על איך אני רוצה שיתפסו אותי, כשאת אותו שיח עושים במקביל עם הבנים. שיח על ערך הצניעות - לא רק מה אורך השרוול שלי ואם אני לובשת מכנסיים או חצאית".

לפרויקט המלא של "לובשות מכנסיים" לחצו כאן