הבחירות לרבנות הראשית: אחרי פסק הדין של בית המשפט העליון כי על ועדת הבחירות לרבנות הראשית לקבוע מועד לקיום הבחירות בלא יאוחר סוף חודש אלול הקרוב, סיפור חדש מאיים לדחות שוב את הבחירות. ל"חדשות כיפה" נודע כי ארגון "לובי המיליון" המאגד ישראלים דוברי רוסית שוקל לעתור לבג"צ בעניין גריעת האזרחים המכונים "חסרי דת" ו-"טעוני בירור" לעניין גודל הערים והמועצות השונות במדינה, גריעה שמשפיעה על הגוף הבוחר.

לובי המיליון: "המשך של מדיניות ההדרה כלפי אוכלוסייה זו"

בבחירות לרבנות משתתפים 150 אנשים שמהווים את הגוף הבוחר ומתחלקים ל-80 רבנים ו-70 נציגי ציבור. רבים מהחברים נבחרים כפועל יוצא של גודל המקום בו הם מכהנים, לדוגמא בגזרת הרבנים נבחרים 30 רבני הערים הגדולות ובגזרת נבחרי הציבור נבחרים 25 ראשי הערים הגדולות, וכך עוד עשרות חברים לפי גודל הערים, המועצות והיישובים השונים.

לפי סעיף 10 בחוק הרבנות הראשית הגדרה של "גדול" לעניין תקבע לפי מספר התושבים היהודים בעיר או במועצה, והמשנים ליועמ"שית קבעו כי יש להתחשב רק בתושבים היהודים ללא התחשבות ב-"חסרי דת" או "טעוני בירור". פועל יוצא של החלטה זו היא פגיעה אפשרית בערים עם מספר גבוה של חסרי דת וטעוני בירור ואי הכללת ראש העיר או רבניה בגוף הבוחר.

קלפיות בבחירות לרבנות העיר ירושלים, 2014 צילום: Yonatan Sindel/Flash90

במכתב ששלחה למשנים ליוע"משית, מנכ"לית הלובי אלקס ריף טוענת כי מדובר בהחלטה "שאינה לוקחת בחשבון את העובדה כי מדובר למעשה בציבור רחב של תושבים בעלי זיקה לעם היהודי או כאלו שהוכרו כיהודים אך לא עומדים ברף ההלכתי של בירורי היהדות", וכי מדובר "בהמשך של מדיניות ההדרה כלפי אוכלוסייה זו שבאה לידי ביטוי באופנים רבים - דרך אפלייתם בתחום הנישואים, הקבורה הגיור והניסיונות לערער על זיקתם ליהדות ומדינת ישראל דרך הניסיונות לפגיעה בחוק השבות וביטול סעיף הנכד".

מנכ"לית הלובי לכיפה: "אם צריך להגיש בג"צ כנראה שזה מה שנעשה"

בשיחה עם "חדשות כיפה" אומרת ריף כי בלובי לא קיבלו מענה למכתבם, וכי הם שוקלים את צעדיהם - בין היתר עתירה לבג"צ. "התאכזבנו שלא קיבלנו תגובה עניינית, ואנחנו מקווים שאם נגיש בג"צ לפחות נקבל תשובה. בזמן הקרוב נקבל החלטה. אם צריך להגיש בג"צ כנראה שזה מה שנעשה".

נציין כי ביום חמישי פסק בג"צ בעניין בארבע עתירות שונות שעמדו בעניין הרבנות, בהן עתירת רקמן אודות מינוי רבניות ועתירת הרב איגרא בנוגע להתמודדותו למרות שעבר את גיל 70. בהחלטה כתבו השופטים יעל וילנר, עופר גרוסקופף ואלכס שטיין פסקו כי על ועדת הבחירות לרבנות הראשית לקבוע מועד לקיום הבחירות בהקדם – ולא יאוחר מה-30.9, כ"ז אלול, והחליטו לאשר לרב אליעזר איגרא להתמודד לתפקיד למרות גילו.