המעבר של הנשים הדתיות למכנסיים השפיע בעיקר על מעצבות האופנה הדתיות, שהרחיבו את הקולקציות והוסיפו לחנויות פריט חדש, אך לא רק. גם מעצבי האופנה החילוניים המשקיעים מאמצים רבים כדי לפנות לכל האוכלוסייה הושפעו מהשינוי, דווקא לטובה. שוחחנו עם שני מעצבי אופנה בכירים כדי להבין כיצד השינוי מתבטא גם מחוץ לחברה הדתית.

לינוי טולדנו, מעצבת ב"תמנון": "חלק מהמעצבים דתיים"

לינוי טולדנו, מנהלת סטודיו ברשת האופנה "תמנון", משתדלת להתאים את הבגדים שהיא מעצבת לכל הגילים, לכל הסגנונות וגם לכל המגזרים. "יש קולקציות שמכוונות לקהל צעיר וחילוני, ויש קולקציות שמכוונות לקהל בוגר וגם יותר שמרני, יש חשיבה על זה", היא מסבירה. "יש לנו תשעה מעצבים, וחלק מהם דתיים, כך שבאופן טבעי העיצובים הופכים להיות מגוונים".

מכנסיים רחבים בתמנון צילום: תמנון

טולדנו מפתיעה ומגלה שהמעצבים לא מתמקדים במכנסיים, אלא דווקא בשרוולים. "שזה יכסה את המרפק, שלא יחשוף מדי, שיהיה צנוע. מכנסיים לדתיות זה לא משהו שחשבנו עליו, אבל יש לנו מגוון רחב של מכנסיים בכל הגזרות, והגזרה הרחבה מאוד הולכת עכשיו. יש בחנויות מגוון מאוד רחב שכל אחת יכולה למצוא את עצמה". כשאני משתפת את טולדנו בנהירה למכנסיים של נשות הציבור הדתי, היא מגיבה: "כיף לשמוע".

דרור קונטנטו: "אני לא מעצב לדתיות, אני עושה אופנה צנועה"

גם דרור קונטנטו, מעצב אופנה מוכר שגדל בבית דתי ועיצב את השמלה האגדית של מירי רגב, משתדל לעצב בגדים שיתאימו לכל המגזרים. הוא עצמו לא נחשף לתופעה של נשים דתיות שעוברות למכנסיים, ולא חושב שמה שהבחורה לובשת מכריע האם היא דתייה או לא. על אף שחלק מהבגדים והשמלות שהוא מעצב עומדים בגדרי הצניעות ונמכרים בציבור הדתי, הוא מבהיר: "אני לא מעצב בגדים לדתיות, יש הבדל מאוד גדול. אני עושה אופנה צנועה".

דרור קונטנטו צילום: ולד לימר

הוא מסביר את ההבדל: "אם האופי יהיה מאוד דתי, בחורה חילונית לא תוכל לשים את זה. אבל אם השמלה היא צנועה ומהממת, יש המון בנות לא דתיות ולא קרובות לדת שירצו לקנות את השמלה כי מתחשק להן ללבוש משהו צנוע. זה לא באמת קשור לדתי או חילוני". כשאני שואלת אותו אם אפשר לדעתו להמשיך ללבוש חצאיות ולהישאר אופנתית ומעודכנת, הוא בקושי מסיים את השאלה לפני שהוא משיב: "ברור. ברור. חצאית מאז ומתמיד הייתה פריט אופנה מהמם והכי גבוה שיש בעולם. להפך, המכנסיים נכנסו אחרי החצאיות".

"זה שאת שמה חצאית לא הופך אותך לדתייה

גם טולדנו, חילונית, מעידה על עצמה שהיא אוהבת ללבוש חצאיות. "זה שאת שמה חצאית לא הופך אותך לדתייה, וגם לא מטפחת. זה הכל עניין של סטייל ושל מה את אוהבת". עיצוב בגדים צנועים הוא לא אתגר מבחינתה. "כשאנחנו מעצבים לקהל השמרני אנחנו לא מתכננים 'אוקיי, זה הולך להיות לדתייה'. אנחנו פשוט דואגים שיהיה מגוון רחב של גזרות בצורה הכי אופנתית שיש". גם קונטנטו מסכים: "יד של מעצב זה יד של מעצב, רמת הצניעות לא מגבילה את הבגד".

טולדנו מעצבת כבר מעל עשור, אך לא יודעת להעיד לאיזה כיוון צועדת האופנה בישראל - לכיוון שמרני או דווקא פרוץ יותר. "הטרנדים הם כל כך דינמיים ומשתנים", היא מסבירה, "זה שונה מאזור אחד לאחר בארץ, זה שונה בין עונות. יש טרנדים, אבל כל אחת תמצא את מה שהיא מחפשת בסופו של דבר. השאלה היא האם האופנה עכשיו יותר חשופה או יותר שמרנית? זה לא העניין, השאלה מה כל אחת מחפשת - זה מאוד אינדיבידואלי. לכל אחת יש את הטעם שלה, וזה מעולה".

לפרויקט המלא של "לובשות מכנסיים" לחצו כאן