לא צריך להאריך בדברים על התסכול של תושבי הצפון שמפונים מביתם למעלה מתשעה חודשים. המסגרות שהיו חלק מחייהם נעשו לזיכרון רחוק, ומציאות החיים הנורמלית פשוט נותרה מאחור. אחת מישיבות הדגל של הציונות הדתית, ישיבת ההסדר של קריית שמונה, התפנתה גם היא מתחילת המלחמה, וכמו כולם לא נראה שיש לה אופק לשוב הביתה. הרב אריאל ברקאי בשיחה פתוחה על המצב.

איפה ישיבת קריית שמונה מתגוררת בימים אלה?

הישיבה נמצאת בנחלים מאז הפינוי. חשוב לנו לומר בשבחה של אכסניה, ובראשם בשבחו של הרב שמואל לורנץ, ראש ישיבת נחלים, שמארח אותנו לאורך כל התקופה הזו. זה חשוב ומוערך מאוד, ואנחנו מוקירים לו על זה תודה.

איפה השנה הבאה אמורה להיפתח?

היו מחשבות לעבור מקום, מסיבות טכניות. ברוך השם, יש חבר'ה שחזרו מהצבא, ויש גם שיעור א' חדש, ככה שמבחינת המקום מתחיל להיות לנו צפוף. אבל בסופו של דבר, אנחנו נשארים בנחלים.

איך התחושות לקראת השנה החדשה?

אנחנו פשוט לא מסוגלים לדמיין שאנחנו עושים עוד שנה בנחלים. צריך כבר לחזור חזרה לקריית שמונה. כל המציאות המתמשכת הזאת, שאנחנו מחכים בלי סוף שממשלת ישראל תפעל ותעשה משהו, שהיא תתמודד עם האתגר בצפון. לפנות את תושבי הצפון למשך למעלה משנה זה דבר שהוא לא הגיוני בעליל. זה עוד איכשהו מתקבל על הדעת כפתרון זמני לקראת לחימה. אבל לפנות חבל ארץ כה חשוב לכ"כ הרבה זמן זה לא הגיוני, וקשה לנו עם זה. מקווים שבזמן הקרוב, בסייעתא דשמיא, ממשלת ישראל תתחיל לפעול. מה קורה? יש איום וצריך לפתור אותו!
הדברים מונחים על השולחן. כולנו מחכים לתגובה האיראנית כמו ילדים טובים, במקום ליזום ולטפל בדברים בעצמנו. אני לא יודע לומר מה בדיוק הפיתרון, זה גם לא תפקידי, אבל זה פשוט לא הגיוני.
אנחנו כמובן במקביל נערכים מה לעשות מבחינה פרקטית, אבל פנינו צפונה חד משמעית. הלב שלנו נמצא בקריית שמונה.

מה הרב עונה לתלמידים ששואלים מתי חוזרים לצפון?

ראשית כל התלמידים מעורים במציאות, לפעמים יותר מאיתנו הרבנים. ושנית, צריך לחזור ולומר שזו תקופה של חוסר ודאות. להזכיר שאנחנו מחכים לתגובה גדולה שנביא בעצמנו - שתהיה הכרעה, כדי שנוכל לחזור לצפון. ברור שיש גם קולות של תלמידים שאמרים שצריך לחזור כבר עכשיו. גם בתוכי יש קולות כאלה שאומרים לי שצריך לחזור מיד ולפתוח את השנה הבאה בצפון, למרות הכל. כמה עוד נוכל לחכות.

לסיום הרב, מה אתה מאחל לעם ישראל?

אנחנו מאמינים בחוזקתו ובעוצמתו של עם ישראל השקט, והוא ראוי להנהגה שתביא אותו להכרעה בקרוב. בתפילה.