לקראת כניסתו לתפקיד מפקד אוגדת עזה, אמש (א') התקיים טקס חילופי מפקדים באוגדה 99. ברק חירם שסיים את תפקידו כמפקד האוגדה, נשא נאום על המלחמה, ובו גם שזר ביקורת תרבותית על החברה בישראל. בתגובה לנאומו כתבה כרמלה מנשה בחשבון ה-X שלה כי "תא"ל ברק חירם מטיף מוסר לחברה ולתרבות הישראלית - התבלבלת".

"מי שאחראי למחדל הם צה"ל, מערכת הביטחון והממשלה"

מנשה סיימה את הציוץ שלה בהפניית אצבע מאשימה כלפי חירם: "תא"ל חירם, מי שאחראי למחדל הנורא הם צה"ל מערכת הבטחון וממשלת ישראל הזחוחים". יש לציין כי בנאומו אמנם דיבר חירם על "תרבות האקזיט" הרגעית, אך לא שכח כבר בפתיחה לדבר על אחריות הצבא: "כצבא סדיר הופתענו ונכשלנו".

אלו הדברים שאמר בטקס אמש: "עמידתנו האיתנה בניגוד מוחלט לתרבות הישראלית שהתפתחה כאן - המבקשת הכל עכשיו, לעשות אקזיט, לממש רווחים רגעיים, חברה המבקשת להיות קלילה ונמרצת, מנותקת ממחויבויות עברה ומעול עתידה ובעיקר מתמסרת אל הרגע, אל ההווה. אויבינו זיהו זאת והאמינו כי זו תהא שעת הכושר להשמדתנו. מבעד לעטיפת ההנאה וההוללות צפים הערכים והאמונות העתיקות שמאחדים את כולנו והופכים אותנו לעם הנצח. גודל השעה אילצו ועודם מאלצים כל אחד ואחת מאיתנו לברר ולבחור מיהו ומהם ערכיו".

כרמלה מנשה | צילום: Yonatan Sindel,Flash 90

בנאומו אמר חירם כי "עמידתנו האיתנה בניגוד מוחלט לתרבות הישראלית שהתפתחה כאן - המבקשת הכל עכשיו, לעשות אקזיט, לממש רווחים רגעיים, חברה המבקשת להיות קלילה ונמרצת, מנותקת ממחויבויות עברה ומעול עתידה ובעיקר מתמסרת אל הרגע, אל ההווה. אויבינו זיהו זאת והאמינו כי זו תהא שעת הכושר להשמדתנו". לדבריו, "מבעד לעטיפת ההנאה וההוללות צפים הערכים והאמונות העתיקות שמאחדים את כולנו והופכים אותנו לעם הנצח. גודל השעה אילצו ועודם מאלצים כל אחד ואחת מאיתנו לברר ולבחור מיהו ומהם ערכיו".

מתחילת המלחמה נתקל חירם בביקורת ציבורית שהופנתה כלפיו בעיקר סביב האופן בו ניהל את הקרבות בבארי ביום טבח השבעה באוקטובר ובתקרית ירי הטנק על הבית של פסי, אף על פי שבתחקירי הצבא יצא פעולותיו של חירם הוגדרו סבירות במיוחד לאור הנסיבות הקשות. בשבוע שעבר אף נפגש חירם עם תושבי בארי לראשונה מאז פרוץ המלחמה.

" type="video/youtube" />