סוגים שונים של עובדים יש לנו, ובכל ראיון עבודה אנחנו מתבקשים להבין קודם כל את המיומנות, הידע, והמקצועיות שהעובד מביא איתו. אבל יחד עם זאת, חשוב לנו לשים דגש על פרט נוסף: הברק בעיניים. הציפייה. הרעב, הרצון לטרוף את העולם ולהגיע רחוק.

כל מי שנגע אי פעם בעולם הסטארטאפים והיזמות מבין היטב: הכוח האמיתי מגיע דווקא מהסוג הזה-אנשים בעלי אמביציות אדירות, כאלה שרוצים לעשות גם את מה שלא בהכרח מגיע להם כמובן מאליו.

פרשת השבוע: פרשת פנחס

יתכן ולכך מרמז רבי יצחק עראמה, בפירושו לפרשת השבוע. היא מפגישה אותנו עם בנות צלפחד. מדובר באדם שמת במדבר, ללא בנים שאמורים לרשת אותו. באותו הזמן לא הייתה הנחיה על ירושת הבת, ובנות צלפחד "דופקות על השולחן" ותובעות את חלקן.

חשוב להבין, לא מדובר היה בבצע כסף או בשטחי נדל"ן. לארץ ישראל ישנה מעלה רוחנית ויכולת לקיום מצוות מאוד ספציפיות. בנות צלפחד שזכו להערכה עצומה במקרא ובכתבי חז"ל שאפו לדרגה הרוחנית הזו, ועל כך הן קיבלו את מלוא ההוקרה. נוסח הירושה לבת נאמר למשה בזכותן.

פרשת השבוע: פרשת פנחס

לעומת זאת, בני שבט גד וראובן, העדיפו לחיות בשלום ובשלווה מחוץ לגבולות הארץ, ועל כך הם קיבלו ביקורת. בנות צלפחד פנו אל הלא ידוע, אל הלכאורה בלתי אפשרי ובלתי מושג, ובחרו להסתער עליו. הן במובן מסויים השיגו את המציאות הרוחנית.

אם יורשה לנו להקביל מעלה רוחנית לעולם חומרי, גם שאיפה עמוקה להתקדמות ועשייה, לטכנולוגיה חדשה ולהסתערות על שוק חדש, ראוי לזכות הן להכרה והן להוקרה וכמובן להעניק לעובד כזה את מלוא הכלים הנדרשים כדי שיוכל להוציא את תוכניתו מן הכוח אל הפועל.

עובד אחר, מוכשר ככל שיהיה, שלא יראה את התפקיד שלו כמשימת חייו, לא יביא לידי ביטוי בכלל את מלוא הכישורים שלו. וזה אולי הדבר החשוב ביותר שעלינו לבדוק לפני העסקה שלו או שותפות עסקית איתו. שמעתי מאחת הקולגות שלי, שעם השנים הוא למד שעובד עם מוטיבציה שווה פי עשרה, הוא מכניס אנרגיה, לעומת עובד שחסר לו עשרה אחוזים של מוטיבציה.

פרשת השבוע: פרשת פנחס

כמה חשוב לעשות הכל מכל הלב ועם אמונה. אם זה מתנהל אחרת, זה פשוט לא מייצר את אותו אפקט על הארגון. יזמים בלי הדחף הזה, בלי "האש בעיניים" לא יהיו מסוגלים להתמודד עם אתגרים, לא יוכלו לשכנע אחרים ולא יצליחו לממש את החזון.

הלהט, הדחף הוא כח הרצון, הוא כח האמונה, ישראל מצליחה לייצר אומת סטארט אפ גם בזכות אותו רעב, שלא משנה מה קורה, יזמים נאבקים עם מוטיבציה לשבור עוד תקרות זכוכית, לא מלחמה ולא מאבקים אחרים יעצרו אותנו מזה.

הכותב הוא זיו אלול, יזם, משקיע ומנכ"ל Pery ומחבר הספר "אבות הניהול".