הייתי השבוע בהלוויה של אישה צנועה שלא הכרתי, אבל "קמו בניה ויאשרוה בעלה ויהללה". קראו לה לאה גלנט ע"ה, המנוחה ז"ל ובעלה הרב נחמן גלנט שליט"א גידלו 15 ילדים בפ"י בדירה קטנה בצפת. אני מניח שיש הרבה שחושבים שזה בלתי אפשרי. אבל אני מכיר את הילדים, ירבו כמותם בישראל.

הנפטרת ע"ה למדה את הסוד להצלחה מאבא שלה הרב מסעוד גבאי שליט"א שעלה מצרפת וגידל גם הוא 14 ילדים שיחי' בדירת שיכון בצפת. תוך כדי שהוא מלמד תלמידים הרבה, אביה היה ממקימי בית כנסת "פאר הנצח" בית כנסת גדול שמנוהל בחן ובחסד על ידי חתנו (בעלה של המנוחה) הרב נחמן גלנט שליט"א גבאי מסור ונמרץ לטובת מאות מתפללי בית הכנסת.

ארון קודש בבית כנסת בצפת, ארכיון | צילום: Mendy Hechtman/FLASH90

הצלחה לא תלויה בהכנסה גדולה

בבית הוריה היא למדה שהצלחה לא תלויה בהכנסה גדולה. גם לא בריבוי חדרים. ההצלחה תלויה בחיים של שליחות. באמונה. בצניעות, בהסתפקות במועט, במידות טובות, בלב רחב. במאור פנים, בשמחה, בתפילה וזה עובד.

העובדה שהיא גידלה 15 ילדים לא מנעה ממנה ומבעלה להחזיק את בית הכנסת ואף לנקות את בית הכנסת במשך שנים רבות ובהתנדבות. מסתבר שנתינה היא תכונת נפש, וכשהיא קיימת היא תמיד תמצא ביטוי, גם אם יש לך מטלות אחרות לעשות.

קמו בניה ויאשרוה. אין בצפת מי שלא מכיר את הבן שלה. יוסי, חבר מועצת העיר צפת שבשנים האחרונות התמסר מאוד להרחבת בניית בית הכנסת למבנה מפואר ורחב לצד מעלות רבות נוספות, יוסי פועל ועושה רבות ונצורות והכל במאור פנים שהביא מהבית, בית מלא אורה והארה.

ילדים, אילוסטרציה, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

המתכון - פשטות ושמחה

מסתבר שהמתכון המנצח הוא פשטות ושמחה. תורה וחסד. חיים מלאים תוכן אמוני ענק. הערכים הללו מעלים יותר מדירה נאה וכלים נאים, שפע כלכלי ומעט ילדים. ירבו כמותם בישראל. נקודה למחשבה: יש בצפת עוד כמה משפחות שזאת היא דרך חייהן. הם לא המשפחות היחידות. אם תושבי מדינת ישראל היו מאמצים את דרך החיים הזו, בתוך דור אחד הייתה מדינת ישראל גדלה מ-7.25 מיליון יהודים ל-52 מיליון יהודים. הכול היה נראה אחרת.

ילודה שלילית גם בעולם הערבי

אני מכיר אנשים שמפחדים מאוד מילודה. אבל לפי דעתי העולם רק היה מרוויח. כי במקביל לילודה החזקה אצלנו, יש ילודה שלילית בעולם המערבי; אירופה, רוסיה, סין, יפן. גם בעולם הערבי יש ילודה שלילית; אירן, טורקיה, מרוקו וכו'. הילודה השלילית מחלישה אותם.

התוצאה תהיה התעצמות מדינת ישראל וגם העולם ירויח. תהיה הרבה יותר חכמה בעולם. הרבה אמונה. הרבה יצירתיות. הרבה מדע. הרבה מוסריות. נלמד להסתפק במועט (יהיה פחות זיהום אויר). יהיה הרבה אור שיסלק הרבה מהחושך שסביבנו.

אפשר עוד קצת להפליג על כנפי הדמיון ולדעת שאם מאמצים את דרך החיים הזה - בשני דורות תגדל מדינת ישראל להיות מעצמה עולמית. יהיו במדינת ישראל 407 מיליון יהודים. זה לא שהמזרח התיכון משתנה, העולם כולו משתנה לטובה.

זה דמיון?

כן ולא. יש דרך ביניים. אפשר לאמץ את הדרך הזו מלא ואפשר חלקית. זה הכל ענין של תודעה. מוסריות. אחריות. תרבות, ערכים, תחשבו על זה.